Perspektiva výzkumu: Příspěvek znalostního centra ACUTE
Autoři: Mgr: Alain L'Hostis (Université Gustave Eiffel), Ndèye Aïta Cissé (Université Gustave Eiffel), Maxime Hachette (Université de technologie de Compiègne), Enrica Papa (University of Westminster), Sylvain Petitet (Cerema Territoires et ville).
Ačkoli akademické literatury na téma 15minutového města přibývá a tento koncept získává v současné městské praxi na síle, propojení mezi probíhajícím výzkumem a praxí městských odborníků není ani přímé, ani bezprostřední. Cílem tohoto příspěvku je zaplnit tuto mezeru a podat zprávu o klíčových zjištěních série seminářů pořádaných autory, které sloužily jako dynamická fóra, na nichž se setkávali odborníci z městské praxe a akademici. Semináře se konaly v rámci širšího projektu ACUTE (Accessibility and Connectivity for Urban Transformation of Europe), jehož cílem je podpořit výměnu zkušeností mezi odborníky z institucí, soukromým sektorem, nevládními organizacemi, občany a výzkumnou komunitou v
oblasti měst a mobility.
Projekt ACUTE je projekt s více zúčastněnými stranami, který koordinuje BOKU - Univerzita přírodních zdrojů a věd o živé přírodě, Institut výroby a logistiky, Vídeň (Rakousko). Jeho partnery jsou Univerzita Gustava Eiffela (FR), Cerema (FR), Lotyšská univerzita přírodních věd a technologií, Lotyšská univerzita, RISE - Výzkumné ústavy Švédska, Univerzita Westminster (UK), Univerzita Malmö (SWE), K2 (SWE), Power Circle (SWE), Univerzita Innsbruck (AT) a Energetická agentura Graz (AT).
Cílem ACUTE je:- Informovat neakademické pracovníky o širokém spektru nejnovějších výzkumů v oblasti přístupného a propojeného města
- Poskytovat dokumentaci a vědeckou podporu odborníkům v jejich každodenní praxi
- Shromažďovat zkušenosti s 15minutovým městem na jednom místě a přispět k překonání roztříštěnosti znalostí k tématu 15minutového města.
Vývoj znalostního centra zahrnoval komplexní přístup, včetně rozsáhlé rešerše literatury a průzkumu současných výzkumných projektů. Znalostní centrum aktivně utváří svou identitu prostřednictvím seminářů, které usnadňují přímou výměnu poznatků, zkušeností a perspektiv; snažíme se vytvořit plynulejší spojení mezi rozvíjejícím se souborem výzkumu 15minutového města a jeho praktickým začleněním do městského plánování a rozvoje. Od zahájení projektu na konci roku 2022 byly uspořádány dva semináře - jeden v Miláně (03/2023) a jeden v Antverpách (10/2023) - otevřené pro vědce i odborníky z praxe, a také jeden workshop. Seminářů se zúčastnilo 115 vědců a 33 odborníků z praxe ze 14 zemí.
První výsledkyV rámci projektu ACUTE bylo stanoveno pět výzkumných témat:
1) Definování koncepce 15minutového města
2) Výběr druhů dopravy pro 15minutové město
3) Integrace blízkosti do urbanistického plánování
4) Podpora inkluze v 15minutovém městě
5) Hodnocení 15minutového města
Autoři: Mgr: Alain L'Hostis (Université Gustave Eiffel), Ndèye Aïta Cissé (Université Gustave Eiffel), Maxime Hachette (Université de technologie de Compiègne), Enrica Papa (University of Westminster), Sylvain Petitet (Cerema Territoires et ville).
Ačkoli akademické literatury na téma 15minutového města přibývá a tento koncept získává v současné městské praxi na síle, propojení mezi probíhajícím výzkumem a praxí městských odborníků není ani přímé, ani bezprostřední. Cílem tohoto příspěvku je zaplnit tuto mezeru a podat zprávu o klíčových zjištěních série seminářů pořádaných autory, které sloužily jako dynamická fóra, na nichž se setkávali odborníci z městské praxe a akademici. Semináře se konaly v rámci širšího projektu ACUTE (Accessibility and Connectivity for Urban Transformation of Europe), jehož cílem je podpořit výměnu zkušeností mezi odborníky z institucí, soukromým sektorem, nevládními organizacemi, občany a výzkumnou komunitou v
oblasti měst a mobility.
Projekt ACUTE je projekt s více zúčastněnými stranami, který koordinuje BOKU - Univerzita přírodních zdrojů a věd o živé přírodě, Institut výroby a logistiky, Vídeň (Rakousko). Jeho partnery jsou Univerzita Gustava Eiffela (FR), Cerema (FR), Lotyšská univerzita přírodních věd a technologií, Lotyšská univerzita, RISE - Výzkumné ústavy Švédska, Univerzita Westminster (UK), Univerzita Malmö (SWE), K2 (SWE), Power Circle (SWE), Univerzita Innsbruck (AT) a Energetická agentura Graz (AT).
Cílem ACUTE je:- Informovat neakademické pracovníky o širokém spektru nejnovějších výzkumů v oblasti přístupného a propojeného města
- Poskytovat dokumentaci a vědeckou podporu odborníkům v jejich každodenní praxi
- Shromažďovat zkušenosti s 15minutovým městem na jednom místě a přispět k překonání roztříštěnosti znalostí k tématu 15minutového města.
Vývoj znalostního centra zahrnoval komplexní přístup, včetně rozsáhlé rešerše literatury a průzkumu současných výzkumných projektů. Znalostní centrum aktivně utváří svou identitu prostřednictvím seminářů, které usnadňují přímou výměnu poznatků, zkušeností a perspektiv; snažíme se vytvořit plynulejší spojení mezi rozvíjejícím se souborem výzkumu 15minutového města a jeho praktickým začleněním do městského plánování a rozvoje. Od zahájení projektu na konci roku 2022 byly uspořádány dva semináře - jeden v Miláně (03/2023) a jeden v Antverpách (10/2023) - otevřené pro vědce i odborníky z praxe, a také jeden workshop. Seminářů se zúčastnilo 115 vědců a 33 odborníků z praxe ze 14 zemí.
První výsledkyV rámci projektu ACUTE bylo stanoveno pět výzkumných témat:
1) Definování koncepce 15minutového města
2) Výběr druhů dopravy pro 15minutové město
3) Integrace blízkosti do urbanistického plánování
4) Podpora inkluze v 15minutovém městě
5) Hodnocení 15minutového města
1. Definování koncepce 15minutového města
V odborné literatuře bývá 15minutové město definováno jako dostupnost prostřednictvím blízkosti, na rozdíl od zvyšování dostupnosti prostřednictvím mobility. Za konsenzuální základ definice se považuje dostupnost základních služeb za méně než nebo rovných 15 minut pěšky nebo jízdou na kole, ale nedávný vývoj v oblasti výzkumu přidává důraz na otázky dekarbonizace a inkluze. Tváří v tvář výzvám souvisejícím s adaptací měst na změnu klimatu a bojem proti rozrůstání měst získává koncept města blízkosti v městském plánování novou pozornost. Důvodem je jeho význam pro řešení výzev v oblasti snižování emisí CO2 v praxi mobility, jakož i z hlediska , a to jak pro osoby se sníženou mobilitou, tak pro skupiny označené za zranitelné. Ty jsou konfrontovány s urbanistickým designem a prostorovým a časovým rozložením občanské vybavenosti, které často nejsou přizpůsobeny jejich potřebám, což má dopad na jejich chování v oblasti mobility.
2. Jaké druhy dopravy pro město blízkosti?
Urbanistický design, který podporuje cyklistickou a pěší dopravu a přístup ke službám veřejné dopravy, je jádrem města blízkosti, což zahrnuje také univerzálnost a inkluzi. Blízkost zahrnuje také myšlenku flexibility, která se opírá o to, že základní služby se liší podle kontextu města. Pro realizaci modelu 15minutového města je nezbytné začlenit do rozvoje měst blízkost v širokém slova smyslu (tj. geografickou, prostorovou, sociální, percepční a časovou).
3. Integrace blízkosti do městského plánování
Aby bylo možné integrovat blízkost do městského plánování, musí orgány veřejné správy zasahovat do vytváření přístupných, bezpečných čtvrtí s dobrou obslužností pro pěší a cyklisty, jakož i kvalitních veřejných prostor a služeb, které podporují místní život. To lze kvantifikovat hodnocením dostupnosti a urbanistických podmínek jak ve městech, tak v okrajových oblastech. Je třeba vést neustálý dialog mezi rozhodovacími orgány veřejné správy a potřebami uživatelů, zejména skupin identifikovaných jako zranitelné z důvodu pohlaví, fyzického a/nebo duševního stavu a socioekonomických podmínek.
4. Podpora inkluze v 15minutovém městě
Podílet se na životě ve městě znamená mít přístup k aktivitám a veřejnému prostoru. V tomto ohledu existuje mnoho nerovností: například ženy často uvádějí nedostatečný pocit bezpečí jako překážku pro pohyb, přístup a nakonec i pro účast na městských aktivitách. Identifikace potřeb zranitelných skupin má zásadní význam pro to, aby se město blízkosti stalo inkluzivním. Kromě toho hraje důležitou roli začlenění genderového hlediska, zejména proto, že chybí znalosti o souvislosti mezi genderem a pěší dopravou. S ohledem na tuto skutečnost byl v Miláně v rámci evropského projektu STEP UP vyvinut indikátor pěší dostupnosti zohledňující genderové hledisko, a to na základě společné aplikace "Wher". Cílem této aplikace je zmapovat vnímání bezpečnosti na veřejných prostranstvích lidmi, kteří se identifikují jako ženy.
Dalším příkladem nástroje pro měření inkluze je IAPI (Inclusive Accessibility by Proximity Index), indikátor vyvinutý v rámci evropského projektu EXTRA, který kombinuje pěší dostupnost, dostupnost služeb v časovém úseku 5, 10 a 15 minut a vnímání a kvalitu městského prostředí podle způsobu a podmínek dopravy, chůze, omezení mobility a jízdy na kole. Město blízkosti je také městem, kde se děti mohou bezpečně pohybovat pomocí uvedených druhů dopravy. Je však patrné, že využívání veřejných prostranství dětmi je silně ovlivněno tím, jak jejich bezpečnost vnímají jejich rodiče.
5. Hodnocení města blízkosti
Na seminářích ACUTE byly představeny dva explicitní přístupy k hodnocení města blízkosti pomocí indikátorů:
1. "Index pěší dostupnosti pro ženy" (Women's Walkability Index, WWI), který je v současné době vyvíjen v rámci projektu STEP UP, bude kombinovat měření vnímání a měření GIS pro přístup k zařízením v rámci přístupu k 15minutovému městu.
2. Index IAPI (Inclusive Accessibility by Proximity Index) vyvinutý v rámci projektu Extra a zmíněný výše z hlediska inkluze, jehož cílem je vyhodnotit dopad zkušeností s dopravou pěšky, na kole nebo se sníženou pohyblivostí v ulicích Boloně.
Zbývající výzvy
Během jednoho z workshopů se rozvinula diskuse o otázce rozmanitosti městských kontextů. Patnáctiminutové město je obecně uznáváno jako vhodný urbanistický model pro hustě obydlené městské oblasti, je však vhodné i pro městská jádra menších rozměrů, kde lze v kompaktním prostředí nalézt celou škálu základních služeb. Výzva zlepšit propojenost a dostupnost okrajových oblastí vnáší do konceptu 15minutového města myšlenku přizpůsobivosti a flexibility městských kontextů. Pro periferní oblasti se počítá s řešeními:
- Zřízení multimodálních uzlů integrujících systémy sdílené mobility, mikromobilitu a služby veřejné dopravy.
- Rozvoj infrastruktury pro pěší a cyklisty
- Zlepšení spolehlivosti informací o mobilitě pomocí digitálních řešení
Na semináři vyjádřili odborníci z praxe velmi silné znepokojení nad různými projevy společenského odporu a odporu proti 15minutovému městu v evropských městech. To je jasným vyjádřením potřeby získávat znalosti o těchto jevech.
Několik příspěvků obsahovalo návrhy digitálních nástrojů pro usnadnění každodenního řízení mobility se zaměřením na upřednostňování aktivních druhů dopravy. Tato řešení však mohou být omezená v tom, že jsou méně inkluzivní ve svém využití.
Pojem blízkosti je pro definici 15minutového města klíčový. Plánování blízkosti je mnohem lépe proveditelné v hustě zastavěných, multifunkčních městských prostorech než v okrajových oblastech s nízkou intenzitou zástavby. Nejvýraznějším aspektem zjištěným během našeho zkoumání je myšlenka, že výzkumy konceptů 15minutového města mají tendenci klást důraz na konkrétní, kontextuální potřeby, na rozdíl od standardizovaného, jednotného, funkčního přístupu. Koncepce také vzbuzuje otázku: Pro koho je 15minutové město určeno? Rozvoj dopravní infrastruktury a její propojení s rozvojem měst navrženým uživateli a pro uživatele se zdá být relevantní pro dosažení cíle, kterým je lepší přístupnost a inkluze ve městech.
Koncepce 15minutového města vyvolává mnoho výzkumných otázek a zdá se být řešením, jak učinit města přístupnějšími. Z tohoto hlediska je důležité přemýšlet o způsobech, jak zabránit roztříštěnosti znalostí, aby bylo možné podpořit vazby mezi výzkumem a praxí v oblasti městského plánování a mobility. Prostupnost mezi výzkumem a praxí je nutná pro realizaci opatření pro lepší odolnost, přístupnost a inkluzi ve městech. Cílem projektu ACUTE je vytvořit znalostní centrum, které posílí vazbu mezi výsledky výzkumu a otázkami rozvoje měst.