22. 01. 2019
Snahu zavést povinné ručení pro elektrokola přehlasovali dnes poslanci Evropského parlamentu. Návrh obsahovala Směrnice o pojištění motorových vozidel, která vyšla z Evropské komise.
Poslanci Výboru Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) se postavili za alternativní návrh, aby jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem (tzv. EPACs) byla ze směrnice vyjmuta. Toto téma má ve Výboru na starosti česká poslankyně Dita Charanzová. Její zpráva návrh směrnice upravila návrhem, aby do povinného pojištění byla zahrnuta jen vozidla typově schválená – prakticky tedy jen motorová (motorová vozidla). Elektrokol se to tedy netýká.
„Původní návrh Evropské komise na mě působil jako špatný vtip,“ řekla europoslankyně Dita Charanzová pro Českou televizi. „Zavedením povinného ručení pro elektrokola bychom úplně zastavili rozvoj tohoto segmentu,“ dodala pak.
Jak společně uvádějí Evropská cyklistická federace (ECF) a Konfederace evropského cyklistického průmyslu (CONEBI):
Návrh byl původně ve Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu (IMCO committee) přijat protichůdně. Dva poslanci, kteří ve výboru zastupují Blok S&D (socialisté a demokrati), předložili vlastní pozměňovací návrhy, které naopak usilovaly o zařazení vozidel EPAC do směrnice.
Evropští poslanci dnes tento návrh Evropské komise odmítli, o návrhu definitivně rozhodne hlasování na plenárním zasedání europarlamentu. Konečná podoba směrnice bude následně závazná pro členské státy, které ji musí zahrnout do své národní legislativy. Jednotlivé státy si nicméně mohou upravit konkrétní znění podle podoby národních zákonů.
Informace přinesl také pořad 90’ ČT24: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11412378947-90-ct24/219411058130122 (čas 6:20)
Závaznost evropské směrnice
Směrnice je právní akt stanovující cíl, který musejí všechny země EU splnit. Je však na jednotlivých zemích, jak formulují příslušné vnitrostátní zákony a jak těchto cílů dosáhnou. Zdroj: https://europa.eu/european-union/eu-law/legal-acts_cs