09. 03. 2018
Město Vídeň reaguje na stížnosti občanů kvůli množícím se potížím se špatně odstavenými či rozbitými koly bezstanicového bikesharingu. Nové městské nařízení, které vstoupí v platnost za dva měsíce, určuje bikesharingovým společnostem časový limit pro odstranění a stanovuje maximální počet kol na 1500.
„Tato kola, pokud budou správně užívána, mohou být pro naše město obohacením. Nové nařízení stanovuje poskytovatelům takové povinnosti, aby se v nadcházející cyklistické sezoně již neopakovaly problémy uplynulého roku. Čtyřhodinovou reakční lhůtou zajišťujeme, že kola odstavená v rozporu s předpisy nebo rozbitá kola budou rychle odstraněna,“ vysvětluje vídeňská místostarostka a radní pro dopravu Maria Vassilakou.
Lhůta pro odstranění a pokuta
Nově schválená městská pravidla určují, že poškozené bikesharingové bicykly stejně jako ty nevhodně zaparkované musí být v pracovních dnech mezi šestou a osmnáctou hodinou odstraněny do čtyř hodin po upozornění. O večerech a o víkendech platí lhůta dvanáctihodinová. Při nesplnění budou kola odstraněna na náklady provozovatele, kterému navíc bude hrozit pokuta až do výše 700 eur.
Vypůjčená kola nesmějí být ve Vídni zaparkována například na chodnících užších než 2,5 metru či ve veřejné zeleni, s výjimkou k tomu určených stojanů. Mimochodem, ve Vídni se nachází přes 3400 stanovišť s kapacitou přes 42 000 kol.
Maximálně 1500 kol na poskytovatele
Každá z bikesharingových firem smí navíc ve Vídni nabízet maximálně 1500 kol. Každé z nich musí být akreditováno a zřetelně označeno nálepkou, číslem a servisním telefonním číslem. Společnosti také musí splňovat několik dalších podmínek, kupříkladu zajistit sídlo firmy ve Vídni či provozovat servisní hotlinku. Jakými konkrétními způsoby bude nařízení kontrolováno, o tom město rozhodne v nadcházejících týdnech. Nová pravidla vstoupí v platnost za dva měsíce.
Ve Vídni kromě společností přicházejících v posledních měsících působí i městský bikesharing CityBike Wien, který od roku 2003 vybudoval celkem 120 stanic napříč městem. Podíl cyklistů na osobní dopravě ve Vídni se dlouhodobě pohybuje kolem sedmi procent.
Zdroj: Martin Landa, Karmelitská 25, 118 00 Praha 1, landa@eurocommpr.cz