Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Diskuse ČT na téma současné dopravní problémy. Proč se ruší opatření pro bezmotorovou dopravu a kde hledat řešení

26. 10. 2017

Dopravní zácpy, životy lidí zmařené při dopravních nehodách, devastace životního prostředí – to vše ukazuje na to, že současný dopravní systém je z dlouhodobého hlediska neudržitelný. Existuje ale řešení? 

Ve středu 25. 10. 2017 se diskusní pořad České televize pod taktovkou Jana Pokorného věnoval tématu "Současné dopravní problémy". 

O současných dopravních problémech, ale také o plánech na dopravu budoucnosti přišli do studia ČT2 diskutovat: Miroslav Svítek z Ústavu dopravní telematiky ČVUT, dopravní konstruktér a pedagog Jiří Pohl, ekologický aktivista Vít Masare a novinář Jan Horčík.

Velká města jsou stále více ucpaná kolonami aut a začínají se tomu bránit. Například Oslo chce zcela zakázat vjezd automobilů do centra. Kdy nastane doba, že nikdo nebudeme moci vjet do města autem? Co individuální automobilovou dopravu nahradí? Budou to systémy sdílené dopravy?Jak zatraktivnit železnici, aby přilákala více cestujících? Nebo v budoucnu železnici zcela překoná systém Hyperloop? A mají budoucnost spalovací motory? Nebo i je už brzy vytlačí alternativní pohony zcela na okraj zájmu lidí? A jakou roli a budoucnost bude mít cyklistická doprava a její cyklistická infrastruktura?

Velmi lákavé je uvěřit, že vše vyřeší nové technologie či regulace dopravy ze strany měst. Ale je to doopravdy to, co dnešní společnost chce a podporuje? Teorie zněla pěkně, ale přítomnost zní následovně:

V Praze na ulici Patočkově byly právě odstraněny cyklistické pruhy, které měly vytvořit podmínky pro bezpečnou cyklistickou dopravu. V zahraničí je podpora cyklodopravy jedním z pilířů udržitelné dopravy a možnost pro ty, kdo nechtějí nebo nemohou využít jinou možnost dopravy. Důvody pro realizaci:

  • Cyklopruhy vedly až k Malovance, neboli zajistily kontinuitu bezpečného vedení cyklistů,
  • souběžná Bělohorská je nepoužitelná pro cyklistickou dopravu, takže ul. Patočkova nabízela alternativu
  • v daném úseku není u Patočkovy místy ani legalizovatelný chodník,
  • cyklistické pruhy se mohly v navazujícím úseku v budoucnu doznačit až na Ladronku.

Jak ale uvedl deník BLESK, Praha 6 je nechala zrušit proto, že jsou cyklistické pruhy nebezpečné. Odborníkům zůstává rozum stát - cyklistické pruhy jsou přece hlavně na ochranu cyklistů. 

Jednoznačnou odpověď na spor mezi veřejným míněním a dlouhodobou strategií v tomto článku asi není možné dát.

Zkusme tento text brát jako pozvánku na nadcházející konferenci City Changers, která proběhne ve dnech 6. - 7. 12. 2017 v Ostravě.

Konference chce pomoci prolomit zeď současných problémů a neporozumění a chce nabídnout řešení v oblasti městské mobility, veřejného prostoru a dopravy ve městech a obcích ČR. Určitě si vzpomene na ulici Patočkovu. Více informací najdete v přiložené pozvánce, nebo na webových stránkách konference www.citychangers.cz.

Letos tomu je právě 40 let, kdy několik osobností založilo iniciativu Charta 77. A nebude se právě letos podepisovat Ostravská charta? 

 

Ke stažení :

pozvánka city changers.pdf (1.9 MB)