Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Dopravní kampaň „Oblékáme hada Edu“

09. 08. 2017

Dopravní výchova je už dnes zakotvena v osnovách, otázkou ale zůstává, zda se vždy a všude daří teoretické znalosti zažít praxí, jak kde fungují dopravní hřiště a zda nabízejí dostatečný prostor pro osvojení si dopravních pravidel. Možná jsme zapomněli na to, že praktickou výukou dopravy  je  i každodenní cesta žáků do školy.

 

Chceme proto představit kampaň „Oblékáme hada Edu“, jejímž cílem je podporovat děti, rodiče a učitele, aby pro cesty do školy a zpět využívali chůzi, jízdu na kole, veřejnou dopravu nebo spolujízdu. Zároveň děti, které budou mít příležitost k vyzkoušení a upevnění znalostí dopravních předpisů při pravidelném dojíždění po bezpečných chráněných cestách, budou mnohem lépe chráněny před nehodami.

 

Pokud chceme dělat změny v každodenním životě lidí, kde jinde zažít než u nejčastějších cílů - a k těm cesty do práce a do školy patří. I v duchu hesla "co se v mládí naučíš ..." dává smysl dělat osvětu - i prakticky - už u malých dětí. Navíc ta změna - motivace ke změně - jde u dětí mnohem jednodušeji než u dospělých - a přes ně to pokračuje na rodiče.

 

"Vozit dítě do školy autem je jen zdánlivě bezpečné. Dítě je v autě jen pasivním účastníkem silničního provozu, naopak zkušenosti pro bezpečný pohyb v silničním provozu získává jen přímým kontaktem s každodenními problémy."

 Jitka Heinrichová

 

Odkazy na fotky a videa: http://www.trafficsnakegame.eu/czechrepublic/hra/fotogalerie-a-videa/

 

Článek o výsledcích hada Edy v Envigogice: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/540/690. Faktory ovlivňující úspěch hry (pár bodů z článku):

  • opakování hry - "ukazuje se, že většina škol, které hrají tuto hru opakovaně, vykazuje trend narůstajícího podílu cestování do školy udržitelnými způsoby dopravy" (viz také graf 3, s. 12)
  • vliv počasí na výběr udržitelného módu vs. auta při cestách do školy během kampaně klesá (když to přeženu, během hry častěji než před ní nastává situace, kdy je jedno, jestli prší nebo svítí slunce - děti, které chodí do školy pěšky nebo na kole v tom pokračují dál :) - více graf 4, s. 13
  • má smysl zklidňovat dopravu, tam kde se děti pohybují při cestách do školy - školy, které měly v kampani největší nárůst podílu udržitelných cest jsou spíše školy v dopravně klidnějších lokalitách (pár příkladů - viz text na s. 14)
  • zapojení rodičů - podpora z jejich strany je klíčová - ale jít cestou nabídnout, ale nenutit (elegantně to vyřešily například v Lysé nad Labem po opozici jedné z maminek vůči hře, samolepky (způsoby dopravy) v jedné ze tříd lepila třídní učitelka namísto dětí, děti jen hlásili způsob dopravy do školy - tím ve třídě nevznikaly rozpory mezi dětmi, co přijeli "udržitelně" a těmi, které přijely autem (protože rodiče pracují v Praze a ráno to jinak než autem nestíhají) a ve hře se pokračovalo dále)

 

Náměty na doprovodné akce ke kampani pro školy i veřejnost:

1) Co roztančit náměstí s dopravním hadem? Šlo by zapojit třeba základní uměleckou školu nebo nějaký taneční kroužek?
Děti mohou mít na sobě například reflexní vesty nebo třeba zelená ("hadí") trička - inspirace z Belgie.
https://www.facebook.com/Mobiel21/videos/2079225623533/?hc_ref=ARQOCioaMF7znaVLC7twmrQeQjGaBL59r32G7UpBAgceqwdSZVMBX6_Vsu1EjhAjnFg

2) Koncert cyklistických zvonků? Tady je pěkná verze z Oxfordu za doprovodu zvonkohry:
https://www.youtube.com/watch?v=J2uqwqHT8sg

3) Soutěž o nejoriginálněji nazdobené kolo, koloběžku (nebo jiné ekologické přibližovadlo)?
Inspirace z Rožňavy: http://www.trafficsnakegame.eu/slovakia/skoly/roznava-zs-ulica-pionierov-1/?edition=2

4) Mapování bezpečných cest do školy
Děti, rodiče, veřejnost zaznamenají na připravenou mapu místa, kde se necítí bezpečně při cestách do školy - kde je potřeba něco zlepšit v bezpečnosti

5) Soutěž o Píseň pro hada Edu - aneb proč vyměnit při cestě do školy auto za vlastní nohy, kolo nebo MHD.
Inspirovali nás kolegové ze Španělska touto písní: https://www.youtube.com/watch?v=7kWInU0kbDU