04. 06. 2017
Přinášíme další překlad z webového portálu ECF, tentokrát na téma Seriál o chytré cyklodopravě: Jsi to, co sdílíš
Naše pomoc, kterou se snažíme podpořit roli cyklistické dopravy a cyklistického průmyslu v chytré, propojené a sdílené mobilitě, zahrnuje i spolupráci s vizionáři a předními odborníky, kteří udávají tón právě v oblasti nové mobility. Některé z nich jsme oslovili, aby se během následujících měsíců na ECF.com podělili o svoje myšlenky, názory a vize.
Konstantinos Stephanou je Business Developerem ve společnosti COMODULE, která je poskytovatelem IoT se sídlem v Berlíně. Cílem společnosti je vytvořit udržitelné systémy sdílení pro provozovatele kol, kteří tak budou schopni lépe reagovat na potřeby zákazníků. Koncem roku 2018 se COMODULE podaří propojit 35 000 jízdních kol a skútrů na třech kontinentech a ve 45 státech.
V současnosti celých 54 % světové populace žije ve městech a tento podíl se do roku 2050 pravděpodobně zvýší až na 66 %. Z toho důvodu je plánování udržitelné urbanizace klíčovým prvkem dalšího úspěšného rozvoje. Způsob, jakým se lidé pohybují po městě, je nedílnou součástí každodenního života, protože ovlivňuje mj. naši produktivitu, bezpečnost, zdraví nebo globální oteplování. Podle údajů Světového ekonomického fóra (2017) se značný počet měst, včetně Paříže, Bruselu, Osla, Madridu, Londýna či Hamburku, rozhodl v příštích několika letech omezit vjezd vozidel s dieselovým pohonem do centra, případně ho úplně zakázat. Představitelé měst si začínají uvědomovat, že v současnosti běžný auto-centrický model nakonec přivede města ke kolapsu, především svým negativním vlivem na zdraví člověka a problémy s řízením veřejného prostoru.
Nové etapa městské mobility
Nová etapa osobní dopravy ve městech, to jsou především dvě hlavní alternativy: sdílená vozidla a auta / autobusy bez řidiče. Ve sdílené ekonomice mění elektrické dopravní prostředky jako skútry, elektrokola nebo tříkolky způsob, jak se někam přepravujeme. Městská mobilita sdílených dopravních prostředků musí být komplexní, multimodální a musí odpovídat konkrétní lokalitě. Jinak řečeno – každé město na této planetě je unikátní, potřebuje tedy ekosystém odpovídající specifickým potřebám místa. Vyvstává tedy otázka, jak to udělat, aby každý provozovatel sdíleného dopravního systému řídil svůj vozový park v městském prostředí co nejefektivněji?
Pojďme se podívat, co se právě teď děje v Číně, kde trend sdílené dopravy v současnosti vzkvétá.
Rozmach bikesharingových systémů dostal do městských ulic, které byly původně koncipovány pro automobilový provoz, víc než dva miliony nových jízdních kol, což způsobuje poměrně velký zmatek. To, že jsou systémy bike-sharing na vzestupu, má sice své přínosy v podobě pohodlí, cenové dostupnosti a zlepšení zdravotního stavu, současně však přicházejí i nové problémy.
Na rozdíl od jiných systémů veřejných kol kdekoli na světě můžete sdílená kola v Číně vyzvednout na kterémkoliv místě a vrátit kamkoliv. Pro uživatele velmi příjemné a pohodlné, pro úřady města frustrující. Jeden příklad za všechny – radnice v Šanghaji nedávno vydala návrh předpisů pro ekonomiku systémů bike-sharing, ve kterém se dopravní odbor města snažil omezit provozovatele systémů, pokud jde o další navyšování počtu nových jízdních kol. Důsledkem jsou však hromady odložených kol, blokující chodníky a jiná veřejná prostranství. Neregulované systémy navíc znamenají, že kvůli chybějící části jako sedlo nebo zámek se kolo znehodnotí a stane se zbytečným. Ačkoliv města chtějí zavádět jednoduché systémy sdílených kol, protože pomáhají ulevit dopravním zácpám uvnitř měst, mohou se velmi brzy setkat s odporem motorových vozidel, tedy aut nebo skútrů. Jak tyto problémy vyřešíme a jak se tento bike-sharingový systém bude v Číně nadále vyvíjet, to zatím nevíme.
Technologie ve službách sdílené mobility
Myšlenka sdílených kol se momentálně po Evropě šíří bleskovou rychlostí. Abychom se však vyhnuli podobným incidentům jako v Číně, musíme být proaktivní a poučit se z chyb druhých. Vzestup a pád bikesharingu do značné míry závisí na digitálních a všudypřítomných nástrojích, které usnadní a zefektivní management vozového parku ve prospěch uživatele. Společnost COMODULE, která je předním lídrem v oblasti internetu věcí a která má upřímný zájem o společenské blaho, vyvinula kompletní ekosystém, díky němuž mohou provozovatelé spustit bezplatné sítě pro sdílení. Prostřednictvím našeho systému jsou správci bikesharingových kol schopni:
Tento systém je all-inclusive a uživateli nabízí: a) rychle najít nejbližší kolo, b) navigaci do cílové destinace, c) informace o stavu baterie elektrokola, d) platby online a e) žádost o okamžitou pomoc poskytovatele služeb, a to vše jednoduše a pohodlně!
e o získání nadvlády v dlouhotrvající válce kapitálu by firmy, které bikesharing provozují, měly identifikovat své podnikatelské přednosti a posílit je prostřednictvím výše uvedené technologie ve prospěch společnosti. Jediný způsob, jak se orgány místní správy mohou pohnout kupředu, je formulovat vlastní strategii, která ukládá povinnost kontrolovat každý bikesharingový systém prostřednictvím pokročilého technologického systému. Díky tomuto udržitelnému systému můžete udržet pořádek ve městě, zajistit bezpečnost obyvatel a poskytnout jim takovou pomoc, jakou potřebují. Naplnění této vize, která z našich měst udělá lepší místa pro život s respektem k obyvatelům i k životnímu prostředí, vyžaduje přispění každého jednotlivce.
Zdroj: https://ecf.com/news-and-events/news/smarter-cycling-series-you-are-what-you-share
Autor Niccolò Panozzo
26. 5. 2017