Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

ConBici představuje své návrhy pro Státní španělskou cyklistickou strategii 2026-2031

11. 04. 2025

Španělské ConBici (Coordinadora en Defensa de la Bici) předložilo ministerstvu dopravy soubor klíčových opatření na podporu cyklistiky jako prostředku městské dopravy a hnací síly cykloturistiky v rámci projektu Pedal Spain.

ConBici (Coordinadora en Defensa de la Bici) předložil své příspěvky Ministerstvu dopravy a udržitelné mobility v rámci veřejné konzultace k nové Státní strategii pro cyklistickou dopravu (EEB) 2026-2031.

ConBici se aktivně podílela na přípravě a realizaci stávající strategie (2021-2026) a považuje za nezbytné pokračovat ve spolupráci na přípravě tohoto nového plánu s cílem upevnit dosažený pokrok a řešit zbývající výzvy pro rozšíření cyklistické dopravy v celém Španělsku.

„Nejde jen o ochranu současných cyklistů, ale o to, aby každý, kdo chce cestovat na kole, tak mohl činit bezpečně bez ohledu na svůj věk nebo zkušenosti,“ uvádí organizace.

Strategické cíle pro rok 2031
ConBici stanovuje řadu ambiciózních, ale dosažitelných cílů, aby se Španělsko v oblasti cyklistické mobility vyrovnalo předním evropským zemím a využilo přitom příznivých klimatických a orografických podmínek:

Koordinační výbor na obranu jízdních kol (Coordinadora en Defensa de la Bicicleta) předložil ministerstvu dopravy návrh:

  • Zvýšit používání jízdních kol pro městské cesty na vzdálenost od 2 do 5 kilometrů na 40 % (v současnosti přibližně 3 %).
  • Vytvořit 50 000 nových pracovních míst souvisejících s cyklistickou dopravou.
  • Podpořit cyklistické plány v 60 % malých a středních podniků a vzdělávacích středisek.
  • Zahrnout konkrétní opatření na podporu cyklistiky do plánů mobility všech měst s více než 20 000 obyvateli.
  • Zlepšit intermodalitu mezi cyklistickou, veřejnou a železniční dopravou.
  • Snížit městský prostor pro motorovou dopravu a parkování o 30 % a uvolnit jej pro vytvoření kvalitního veřejného prostoru a cyklostezek.
  • Snížit objem motorové dopravy v městských oblastech alespoň o 50 %, zlepšit kvalitu ovzduší, veřejné zdraví a upřednostnit nezbytné cesty.

Plán pro mimořádné situace v cyklistice: poučení
Jedním z hlavních návrhů společnosti ConBici je vytvoření plánu pro mimořádné situace v cyklistice, inspirovaného zkušenostmi získanými během DANA, která postihla Valencii 29. října 2024. Během této katastrofy se jízdní kolo ukázalo jako strategický dopravní prostředek: dobrovolníci se dokázali dostat do odříznutých oblastí, zatímco tisíce občanů, kteří přišli o svá vozidla, našli v jízdním kole okamžitou a účinnou alternativu. Tato užitečnost se projevila již během pandemie COVID-19.

Podpora cykloturistiky prostřednictvím projektu Pedal Spain 

Mezi příspěvky ConBici zařadila také návrhy na rozvoj cykloturistiky prostřednictvím projektu Pedal Spain, jehož je řídicím subjektem. Mezi ně patří např:

  • Vytvoření koordinačního centra pro cykloturistiku ve Španělsku.
  • Podpora státního webového portálu s aktuálními informacemi o cykloturistických trasách a destinacích.
  • Umístění značky Pedal Spain na národních a mezinárodních trzích.
  • Upevnění veletrhu Pedal Spain jako každoroční referenční události pro toto odvětví.

Conbici nadále pracuje na dosažení skutečného kvalitativního skoku ve využívání jízdních kol a na podstatném posílení úsilí, které již probíhá ve spolupráci s ministerstvem, s účinnějšími prováděcími a kontrolními mechanismy. 

Více zde.


Štítky: Vize (Role města, tag1), Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)