05. 03. 2025
Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. a zástupci měst, obcí a organizací z Olomouckého kraje uskutečnili jednání za účelem definování okruhu opatření pro podporu medializace intermodality v kraji, která bude podpořena z projektu Active2Public Transport (A2PT):
Náměty pro propagaci
Cyklotoulky a intermodalita
Vytvořit srovnávací video, kde se ukáže stejná trasa autem vs. kolo + vlak, včetně finanční a časové bilance.
Zapojit firmy, které by svým zaměstnancům umožnily testovat kombinovanou dopravu jako benefit.
Možnost nasazení mobilní aplikace, která pomůže optimalizovat trasu a zobrazí statistiky o ušetřeném čase a nákladech.
Stálo by za to ukázat konkrétní modelové trasy (Pravděpodobně tak, aby uživatel jel cca 2-7km od domu na stanici, nastoupil na trať Šumperk - Olomouc, jel vlakem 15-30minut a dojel do práce posledních třeba 2km - třeba někdo z Rohlke/kamenné), kde propojení kolo + vlak pohyb dobře funguje A ZÁROVEŇ auto nevychází dobře (srovnat to FINANČNĚ a ČASOVĚ)
Inspirace (nebo spíše data) ze zahraničí – v některých regionech už skvěle fungují kombinace cyklodopravy s veřejnou dopravou (např. Dánsko, Nizozemsko, Švýcarsko), možná by stálo za to získat ukázky či zkušenosti - online call s Rubenem/jiným expertem a/nebo data ze zahraničních studií (existují, např. Nello-Deakin & Brömmelstroet, 2021 nebo Jonkeren et al., 2021
Celkově zde vidíme až 25 % přesun modal share od automobilové dopravy díky kombinaci vlaku a kola, přičemž hlavními motivátory změny byla vyšší flexibilita, ušetřený čas, fyzická aktivita nebo trávení času venku, případně ekologická uvědomělost, ušetření financí za dopravu a možnost pracovat ve vlaku (Nello-Deakin & Brömmelstroet, 2021). Při použití kombinace kola a vlaku se kolo častěji používá v segmentu mezi domovem a stanicí, přičemž mezi stanicí a cílovou destinací (např. prací) mají značný podíl kola sdílená. Toto kombinování dopravních módů je pravděpodobnější u mladších lidí, kteří mají vysokoškolský titul a jsou zaměstnání na plný úvazek, nebo podnikají (Jonkeren et al., 2021).
Evropský týden mobility (ETM)
Organizovat interaktivní workshopy a testovací jízdy na skládacích a cargo kolech.
Někde na náměstí / Olomouc, Přerov, Prostějov, Uničov, Litovel, Mohelnice?
Zřídit testovací dny na frekventovaných místech (např. před nádražími) s možností si kolo ihned vyzkoušet.
Soutěž kdo nejrychleji prodeje s plným cargokolem dráhu (na čas) a kdo nejrychleji složí kolo - ujede kousek a zase jej rozloží (na čas) - hodnotné odměny
Ti co byli v pilotu a jezdili na kolech by měli nějaké povídání "jak jim to změnilo ty dva týdny" - osobní příběhy
Připravila by se nějaká mapa, kde by bylo znázorněno barevně, za jak dlouho se člověk dostane z Olomouce na dané místo (kombinace vlaku + jízda na kole průměrnou rychlostí)
Oslovil bych zaměstnavatele - aby to nabídli svým zaměstnancům (motivace? - Motivací může být vyšší flexibilita cestování, úspora času a nákladů, fyzická aktivita nebo snížení uhlíkové stopy. Možná zapojit zaměstnavatele a nabídnout zaměstnancům možnost vyzkoušet jiný způsob dojíždění, například s podporou firemních výhod.
Zapojení politiků
Testování cargokol a skládacích kol
Připravit uživatelskou zpětnou vazbu formou krátkých videorecenzí účastníků testování.
Cargokola - nabídnutí hospodským ? pro zásobování - možno používat cargokola i jako "výjezdní" infopoint/občerstvovací stanici na závodech/frekventovanějších cyklostezkách při hezkém počasí
Skládačky - vybrat skrze insigery/fb skupiny cyklolidi apod. nekoho mladeho, kdo ted pouziva auto k preprave do prace, ale bude ochotny to na 2 tydny zmenit za free listek + pujcene kolo (zajímavé sledovat, jak často a jakým způsobem je lidé využívají ve spojení s veřejnou dopravou --> vse monitorovat skrze garmin / Stravu idealne)
Propagace a marketing
Vytvořit edukační obsah o výhodách intermodální dopravy (např. krátké příběhy uživatelů na sociálních sítích). - PO PILOTU
Spustit gamifikovanou výzvu – například sbírání bodů za každý den bez auta. - strikes - vytvorit specialni "klub"
Zaměřit se na cílenou reklamu na sociálních sítích podle demografie a způsobu dopravy uživatelů.
Najít lidi, kteří již podobně fungují - ambasadory - natočit s nimi video
Používat jednotný vizuální styl - ideálně IDSOK nebo kraje nebo něco, co lidi už lokálně znají
Přemýšlet o vizuálním stylu, který by sjednotil propagaci všech aktivit (např. pod jednotnou značkou). Využít ambasadory – lidi, kteří už aktivně používají intermodální dopravu a mohou inspirovat ostatní. Propojování s influencery a blogery zaměřenými na udržitelnou mobilitu.
Primarně vybrat lokality, kde to vzhledem k vlaku a dojezdovym vzdalenostem dava smysl smer Olomouc/Sumperk, Olomouc-Hrubá Voda, Olomouc - Senice na Hané, atd. a na danych zastavkach a mistne bych propagoval to spojeni (s durazem na to ze CD prepravi skladacku zdarma
Spolupracovat s médii a influencery na zviditelnění tématu intermodální dopravy. (prezentace vystupu)
Mapový portál - https://olkr.stavbycyklo.cz/
Přidat vrstvu zobrazující intermodální přestupy a možnosti uložení kola na nádražích.
navrhujeme po vzoru aplikace Lítačka implementovat do cyklovize mapových portálů resp. IDSOKu (nějaká vzájemná spolupráce těch dvou?) možnosti vyhledávání first/last mile pomocí kola (https://mestemnakole.cz/2024/01/aplikace-pid-litacka-jiz-vyhleda-i-trasy-s-jizdnimi-koly/)
Další nápady:
Vytvořit mapu nejlepších intermodálních tras doporučených samotnými uživateli.
Zapojit lokální kavárny nebo restaurace, které by účastníkům nabídly slevu za udržitelný způsob dopravy. (dělají to tak ve Vídni)