Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Na Olomouckém kraji proběhla schůzka k podpoře intermodality

05. 03. 2025

Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. a zástupci měst, obcí a organizací z Olomouckého kraje uskutečnili jednání za účelem definování okruhu opatření pro podporu medializace intermodality v kraji, která bude podpořena z projektu Active2Public Transport (A2PT):

Náměty pro propagaci

Cyklotoulky a intermodalita

  • Vytvořit srovnávací video, kde se ukáže stejná trasa autem vs. kolo + vlak, včetně finanční a časové bilance.

  • Zapojit firmy, které by svým zaměstnancům umožnily testovat kombinovanou dopravu jako benefit.

  • Možnost nasazení mobilní aplikace, která pomůže optimalizovat trasu a zobrazí statistiky o ušetřeném čase a nákladech.

  • Stálo by za to ukázat konkrétní modelové trasy (Pravděpodobně tak, aby uživatel jel cca 2-7km od domu na stanici, nastoupil na trať Šumperk - Olomouc, jel vlakem 15-30minut a dojel do práce posledních třeba 2km - třeba někdo z Rohlke/kamenné), kde propojení kolo + vlak pohyb dobře funguje A ZÁROVEŇ auto nevychází dobře (srovnat to FINANČNĚ a ČASOVĚ)

  • Inspirace (nebo spíše data) ze zahraničí – v některých regionech už skvěle fungují kombinace cyklodopravy s veřejnou dopravou (např. Dánsko, Nizozemsko, Švýcarsko), možná by stálo za to získat ukázky či zkušenosti - online call s Rubenem/jiným expertem a/nebo data ze zahraničních studií (existují, např. Nello-Deakin & Brömmelstroet, 2021 nebo Jonkeren et al., 2021

  • Celkově zde vidíme až 25 % přesun modal share od automobilové dopravy díky kombinaci vlaku a kola, přičemž hlavními motivátory změny byla vyšší flexibilita, ušetřený čas, fyzická aktivita nebo trávení času venku, případně ekologická uvědomělost, ušetření financí za dopravu a možnost pracovat ve vlaku (Nello-Deakin & Brömmelstroet, 2021). Při použití kombinace kola a vlaku se kolo častěji používá v segmentu mezi domovem a stanicí, přičemž mezi stanicí a cílovou destinací (např. prací) mají značný podíl kola sdílená. Toto kombinování dopravních módů je pravděpodobnější u mladších lidí, kteří mají vysokoškolský titul a jsou zaměstnání na plný úvazek, nebo podnikají (Jonkeren et al., 2021).

Evropský týden mobility (ETM)

  • Organizovat interaktivní workshopy a testovací jízdy na skládacích a cargo kolech.

  • Někde na náměstí / Olomouc, Přerov, Prostějov, Uničov, Litovel, Mohelnice? 

  • Zřídit testovací dny na frekventovaných místech (např. před nádražími) s možností si kolo ihned vyzkoušet.

  • Soutěž kdo nejrychleji prodeje s plným cargokolem dráhu (na čas) a kdo nejrychleji složí kolo - ujede kousek a zase jej rozloží (na čas) - hodnotné odměny

  • Ti co byli v pilotu a jezdili na kolech by měli nějaké povídání "jak jim to změnilo ty dva týdny" - osobní příběhy

  • Připravila by se nějaká mapa, kde by bylo znázorněno barevně, za jak dlouho se člověk dostane z Olomouce na dané místo (kombinace vlaku + jízda na kole průměrnou rychlostí) 

  • Oslovil bych zaměstnavatele - aby to nabídli svým zaměstnancům (motivace? - Motivací může být vyšší flexibilita cestování, úspora času a nákladů, fyzická aktivita nebo snížení uhlíkové stopy. Možná zapojit zaměstnavatele a nabídnout zaměstnancům možnost vyzkoušet jiný způsob dojíždění, například s podporou firemních výhod.

  • Zapojení politiků 

Testování cargokol a skládacích kol

  • Připravit uživatelskou zpětnou vazbu formou krátkých videorecenzí účastníků testování.

  • Cargokola - nabídnutí hospodským ? pro zásobování - možno používat cargokola i jako "výjezdní" infopoint/občerstvovací stanici na závodech/frekventovanějších cyklostezkách při hezkém počasí

  • Skládačky - vybrat skrze insigery/fb skupiny cyklolidi apod. nekoho mladeho, kdo ted pouziva auto k preprave do prace, ale bude ochotny to na 2 tydny zmenit za free listek + pujcene kolo (zajímavé sledovat, jak často a jakým způsobem je lidé využívají ve spojení s veřejnou dopravou --> vse monitorovat skrze garmin / Stravu idealne)

Propagace a marketing

  • Vytvořit edukační obsah o výhodách intermodální dopravy (např. krátké příběhy uživatelů na sociálních sítích). - PO PILOTU

  • Spustit gamifikovanou výzvu – například sbírání bodů za každý den bez auta. - strikes - vytvorit specialni "klub"

  • Zaměřit se na cílenou reklamu na sociálních sítích podle demografie a způsobu dopravy uživatelů.

  • Najít lidi, kteří již podobně fungují - ambasadory - natočit s nimi video

  • Používat jednotný vizuální styl - ideálně IDSOK nebo kraje nebo něco, co lidi už lokálně znají

  • Přemýšlet o vizuálním stylu, který by sjednotil propagaci všech aktivit (např. pod jednotnou značkou). Využít ambasadory – lidi, kteří už aktivně používají intermodální dopravu a mohou inspirovat ostatní. Propojování s influencery a blogery zaměřenými na udržitelnou mobilitu.

  • Primarně vybrat lokality, kde to vzhledem k vlaku a dojezdovym vzdalenostem dava smysl smer Olomouc/Sumperk, Olomouc-Hrubá Voda, Olomouc - Senice na Hané, atd. a na danych zastavkach a mistne bych propagoval to spojeni (s durazem na to ze CD prepravi skladacku zdarma

  • Spolupracovat s médii a influencery na zviditelnění tématu intermodální dopravy. (prezentace vystupu)

Mapový portál - https://olkr.stavbycyklo.cz/

Další nápady:

  • Vytvořit mapu nejlepších intermodálních tras doporučených samotnými uživateli.

  • Zapojit lokální kavárny nebo restaurace, které by účastníkům nabídly slevu za udržitelný způsob dopravy. (dělají to tak ve Vídni)


Štítky: Venkovská mobilita (tag47)