28. 02. 2025
Policie, města, odborníci v Německu - všichni chtějí omezení rychlosti na 30 km/h. 1 124 měst a okresů pro ni chce více svobody, sdružení vytvářejí alianci. Pouze ideologové rychlosti v politice a ADAC (Německý automobilový klub) nesouhlasí.
A jaké jsou pro argumenty?
Podle platných právních předpisů je v zastavěných oblastech povolena maximální rychlost 50 km/h, zatímco 30 km/h je povoleno pouze výjimečně, ale ne příliš často. V dopravněhistorické literatuře není žádné vysvětlení, proč by omezení rychlosti na 50 km/h zavedené v roce 1957 (Německo) mělo být v zastavěných oblastech měřítkem všeho. Jediným důvodem je pravděpodobně to, že se toto číslo zdá být tak kulaté.
Šest dobrých důvodů ve prospěch 30 km/h
V Německu zákon o silničním provozu stanovuje od roku 2024 pět cílů pro regulaci dopravy. Všechny jsou lépe dosažitelné při maximální rychlosti 30 km/h než při rychlosti 50 km/h:
Bezpečnost, která je podle zákona hlavním cílem:
Každý, kdo řídí automobil a vidí, že osoba před ním vstoupila na vozovku, zareaguje v průměru zhruba po jedné sekundě sešlápnutím brzdy. Jak dlouho a jak daleko pak pojede, závisí na jeho počáteční rychlosti. Brzdná dráha se prodlužuje neúměrně rychlosti. Reakční a brzdná dráha dohromady udávají brzdnou dráhu od prvního vnímání nebezpečí do zastavení. Při rychlosti 30 km/h je to asi třináct metrů, při rychlosti 50 km/h je to již asi dvacet sedm metrů. Pokud například řidič zpozoruje starého muže nebo malou holčičku patnáct metrů před sebou, zastaví ve třiceti. Kromě leknutí se nic nestane. Mnoho nehod se tak ani nestane. K nehodám docházi v rychlosti 50 km/h a řidič do druhého člověka narazí téměř v plné rychlosti. S vážnými následky: Podle různých mezinárodních studií statisticky sedm procent lidí, kteří se srazí ve třicítce, zemře. Většina ostatních je vážně zraněna. Při srážce v rychlosti 50 neumírá sedm, ale 38 procent - pravděpodobnost úmrtí je více než pětkrát vyšší.
Omezení rychlosti na 30 km/h má tedy ve srovnání s omezením na 50 km/h dvojnásobně příznivý účinek: dochází k menšímu počtu nehod a ty mají méně závažné následky.
Usnadnění dopravy
Vše záleží na úhlu pohledu: Kdo si dokáže představit lehký a plynulý městský provoz pouze při rychlosti 50, bude se při rychlosti 30 spíše cítit dotčen. Po silnicích však jezdí také mnoho lidí, kteří jsou i tak mnohem pomalejší. Silnice s rychlostí 30 km/h je pro cyklisty mnohem jednodušší a příjemnější. Pěšky je snazší přejít vozovku, když je 30 maximální. Při rychlosti 30 km/h lze také provoz na mnoha křižovatkách zvládnout pomocí přechodů pro chodce namísto semaforů - odpadá čekání.
Odpůrci 30 km/h často tvrdí, že by tím utrpěla autobusová doprava. Podle švýcarské studie to však při průměrné vzdálenosti mezi dvěma autobusovými zastávkami činí pouze asi tři sekundy. Je to proto, že autobusy mohou rychlostí 50 km/h ujet obvykle jen velmi krátké vzdálenosti, než musí opět zastavit na semaforech nebo zastávce. Tento malý čas navíc lze snadno nahradit větším počtem pruhů pro autobusy a přednostní zelenou na křižovatkách.
Toho lze dosáhnout i tím, že se autobusy při rozjezdu snáze zařadí do jízdního pruhu pro rychlost 30 km/h, než kdyby musely hledat mezeru mezi dvěma auty jedoucími rychlostí 50 km/h.
Ochrana životního prostředí
Rychlejší pohyb vyžaduje více energie, jak se učí každé běžící dítě. Na silnici potřebuje více benzínu. Zrychlování je energeticky náročné zejména tehdy, když několik tun vážící vozidlo musí dosáhnout rychlosti 50 místo 30. Jízda vysokou rychlostí také způsobuje větší hluk, uvolňuje více toxinů a způsobuje větší opotřebení pneumatik a brzd. Při rychlosti 30 km/h lidé častěji volí pro delší cesty vlak a pro kratší cesty pěšky a na kole.
Zdraví
Pomalejší doprava je tišší a méně znečišťuje životní prostředí. Je méně škodlivá pro život a zdraví a podporuje dobré zdraví, pokud se pohybujeme pěšky nebo na kole. Pohyb rychlostí 30 km/h je příjemnější a častěji se praktikuje.
Rozvoj měst
30 km/h umožňuje lepší využití městského prostoru: Je zapotřebí méně prostoru pro bezpečnostní odstupy a méně širokých vozovek. Pokud jezdí méně aut, šetří se tím místo pro jízdu a parkování - v nejlepším případě několik jízdních pruhů. Města se stávají zelenějšími a přívětivějšími místy pro pobyt a chůzi. Tím se oživují ulice, obchody a restaurace. Tam, kde převládá pomalejší pohyb, jsou obchody, poskytovatelé služeb a další zařízení všeho druhu jemněji rozmístěny v menších celcích - města se také stávají pestřejšími. Klidnější ulice jsou lepším místem pro život a práci. Byty na dnešních hlavních tazích už nemusí být pro chudé peklem hluku a výfukových plynů.