27. 02. 2025
Německá vláda přijala první národní strategii pěší dopravy. Cílem koncepce je posílit chůzi jako rovnocennou formu mobility a zvýšit bezpečnost. Obsahuje návrhy pro města a obce. Přečíst si ji můžete zde.
První národní strategií pro pěší dopravu, kterou kabinet přijal 12. února 2025, německá vláda posiluje pěší dopravu. Vychází ze studie „Mobilita v Německu“, podle níž více než 80 % obyvatelstva pravidelně cestuje pěšky. Cílem strategie je mimo jiné rozšířit chodníky pro pěší, vytvořit více bezpečných přechodů a odstranit bariéry.
Alarmující čísla nehodovosti
Počet smrtelných nehod chodců v posledních letech vzrostl - ze 417 v roce 2019 na 437 v roce 2023. Nová strategie má tomuto trendu čelit. V budoucnu bude pro místní orgány jednodušší zavést omezení rychlosti na 30 km/h na školních trasách a frekventovaných místech. Úspěšné příklady ze zahraničí ukazují Helsinky a Bologna dokázaly důsledným snížením rychlosti snížit počet usmrcených pěších na nulu.
Oblasti působnosti strategie
Strategie přijímá opatření na několika úrovních: V budoucnu by místní orgány měly plánovat „zvenčí dovnitř“ - nejprve přijdou na řadu dostatečně široké chodníky pro pěší, pak cyklostezky a teprve na konci vozovka. Za tímto účelem strategie definuje pět hlavních oblastí činnosti: právní rámcové podmínky, plánování obcí, financování a propagace, správní struktury a zvyšování povědomí a také výzkum a hodnocení. Celkově mají mít místní samosprávy větší volnost při navrhování dopravních ploch.
Integrovaná strategie mobility
ADFC zařadila pěší dopravu mezi své hlavní požadavky na příští spolkovou vládu: chce, aby byl spolkový plán dopravní infrastruktury dále rozpracován do podoby spolkového plánu mobility, který by zohledňoval všechny druhy dopravy a propojoval je. Cyklistická a pěší doprava by měly být rovnocennými pilíři tohoto plánu. Součástí tohoto federálního plánu mobility je Národní plán pro cyklistickou dopravu a Národní strategie pro pěší dopravu.