04. 12. 2024
Výzkumy pojišťoven varují, že stále více cyklistů má nehody bez účasti ostatních. ADFC se domnívá, že hlavní příčinou je nedostatečná infrastruktura, a požaduje lepší cyklostezky.
Podle studie německého Sdružení pro výzkum nehod (UDV) byl každý třetí cyklista, který byl v loňském roce při nehodě usmrcen, a téměř každý druhý vážně zraněn, účastníkem nehody sólo bez účasti dalších osob. Při necelých 27 400 nehodách cyklistů bez dalších účastníků bylo těžce zraněno 6 400 osob a 147 osob bylo zraněno smrtelně.
Nehody s jedním vozidlem tvoří 29 % nehod. K nehodě s jedním vozidlem dochází, když cyklista spadne bez vlastního zavinění - například uklouzne na listí, uklouzne na ledu nebo uvízne na překážce. K většině pádů dochází mezi prosincem a únorem. Počet nehod cyklistů s jedním vozidlem se za posledních 15 let více než zdvojnásobil a počet nenahlášených případů je vysoký. Bezpečné cyklostezky a předvídavá jízda na kole předchází nehodám,
ADFC požaduje lepší cyklistickou infrastrukturu
ADFC na studii reagovala jasnými požadavky na místní úřady, aby zlepšily cyklistickou infrastrukturu a zintenzivnily zimní údržbu silnic na cyklostezkách. Na kole jezdí stále více lidí, ale cyklistické infrastruktury nepřibývá a není dobře udržovaná.
Na jedné straně je cyklistika stále populárnější jako efektivní způsob místní dopravy. Na druhé straně se místním orgánům nedaří rozšiřovat a udržovat cyklostezky. Na cyklostezkách jsou výmoly a polámané kořeny stromů. Obrubníky nejsou pro cyklisty snížené. Někdy jsou uprostřed cyklostezky dokonce patníky nebo značky. Výmoly, polámané kořeny a vysoké obrubníky musí zmizet.
ADFC varuje: Místní úřady musí brát zimní údržbu silnic na cyklostezkách vážně.
ADFC vyzývá místní úřady, aby se lépe staraly o cyklostezky. Zimní úklid silnic musí důsledně provádět i na cyklostezkách. Dánské hlavní město Kodaň a finské Oulu ukazují, jak bezpečná je jízda na kole v zimě: Díky dobrým cyklostezkám a pravidelné údržbě tam lidé jezdí na kole po celý rok.
„V údajích UDV vidíme zřetelný nárůst nehod cyklistů v zimních měsících, přestože v letních měsících jezdí na kole více než dvakrát tolik lidí. Cyklostezky jsou v zimě často pokryté listím, sněhem a ledem. To vytváří riziko pádu. A toto nebezpečí se bude nadále zvyšovat, pokud se nebude rychleji postupovat v rozšiřování a údržbě cyklostezek. Nepříznivým podmínkám je samozřejmě třeba přizpůsobit styl jízdy. Ale činit zde odpovědnými pouze cyklisty nestačí - protože skutečnou příčinou nebezpečí je špatná a špatně udržovaná infrastruktura.
Místní úřady musí brát zimní údržbu cyklostezek vážně!