Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Cyklistika a Sociální klimatický fond EU!

10. 11. 2024

Tento článek byl přeložen z originálu, který pro Evropskou cyklistickou federaci připravil Holger Haubold. Informace o Sociálním klimatickým fondu lze také dohledat na webových stránkách MŽP.

Mimo jiné při MŽP funguje i tematická pracovní skupina SKF pro dopravu, která řeši rozdělení cca 10 miliard Kč na podporu udržitelné dopravy.

Základní fakta:
Od roku 2026 bude prostřednictvím Sociálního klimatického fondu EU k dispozici 87 miliard eur jako cílené dotace na nákup, na projekty cyklistické infrastruktury a na systémy sdílení jízdních kol, což jsou klíčové nástroje boje proti dopravní chudobě. K tomu však může dojít pouze tehdy, pokud členské státy zahrnou tato opatření do svých národních sociálních klimatických plánů, které musí předložit do června 2025. Zde se dozvíte, jak můžete pomoci zajistit, aby byl Sociální klimatický fond využit k upřednostnění spolehlivých, cenově dostupných a udržitelných možností dopravy pro všechny.

Co je Sociální klimatický fond EU?
V březnu 2023 přijaly orgány EU nařízení o zřízení Sociálního klimatického fondu (SKF). SKF je určen k řešení sociálních důsledků systému obchodování s emisemi pro odvětví stavebnictví a silniční dopravy. Jeho cílem je rovněž zmírnit rostoucí náklady, které by mohly vzniknout zvláště zranitelným skupinám, včetně domácností, mikropodniků a uživatelů dopravy, jimž hrozí energetická a dopravní chudoba.

Kolik peněz je k dispozici?
Fond poskytne všem členským státům EU v letech 2026 až 2032 cílenou podporu ve výši téměř 87 miliard eur . Přidělení prostředků ze Sociálního klimatického fondu členským státům závisí na několika faktorech:
 Procentuální podíl obyvatelstva ohroženého chudobou ve venkovských oblastech.
 Množství emisí CO2 z paliv v domácnostech
 Procento domácností ohrožených chudobou s nedoplatky za komunální služby
 Celkový počet obyvatel
 HNP (hrubý národní produkt) na obyvatele
Největší podíl z fondu mají obdržet tyto členské státy: Polsko (17,6 % rozpočtu SKF), Francie (11,2 %), Itálie (10,8 %), Španělsko (10,5 %) a Rumunsko (9,3 %).


Jakým způsobem budou mít členské státy přístup k financování?
Pro přístup k fondu musí členské státy prostřednictvím svých odpovědných orgánů předložit Evropské komisi k posouzení a schválení plány v oblasti sociálního klimatu do června 2025. Při přípravě svých plánů jsou členské státy povinny uspořádat veřejnou konzultaci s místními a regionálními orgány, zástupci hospodářských a sociálních partnerů, příslušnými organizacemi občanské společnosti, mládežnickými organizacemi a dalšími zúčastněnými stranami.


Která opatření mohou být financována?
Cílem Sociálního klimatického fondu je zvýšit dostupnost, přístupnost a cenovou přijatelnost bezemisních a nízkoemisních alternativ ve stavebnictví a dopravě, aby bylo možné řešit energetickou a dopravní chudobu skupin s nižšími příjmy a mikropodniků. Mezi způsobilá opatření patří energeticky úsporné renovace, dekarbonizace systémů vytápění a chlazení a vozidla s nulovými/nízkými emisemi. Členské státy mohou využít prostředky SKF na daňové pobídky nebo finanční podporu, aby se vozidla s nulovými a nízkými emisemi a jízdní kola stala pro dané skupiny dostupnějšími, a také na modernizaci
infrastruktury. Nařízení o SKF také výslovně zmiňuje podporu soukromých a veřejných subjektů, které poskytují dostupné a bezemisní možnosti dopravy, služby sdílené mobility (např. sdílení kol) a možnosti aktivní mobility, včetně cyklistické infrastruktury. Kromě toho nařízení obsahuje seznam konkrétních ukazatelů pro monitorování národních plánů a fondu jako celku. Následující indikátory výstupů pro cyklistickou dopravu převádějí tato opatření do hmatatelného dopadu na podporu cyklistické dopravy:
 Indikátor 23: Počet jízdních kol a vozidel mikromobility podpořených opatřeními a investicemi financovanými z fondu.
 Indikátory 26 + 27: Další řešení sdílené mobility a mobility na vyžádání.
 Indikátor 28: Délka vyhrazené cyklistické infrastruktury nově vybudované nebo významně modernizované v rámci projektů podpořených z fondu.

Jaké jsou příklady cyklistických opatření, která mohou být v rámci Sociálního klimatického fondu způsobilá?
Komise vydala pokyny k osvědčeným postupům pro nákladově efektivní opatření a investice. K osvědčeným postupům v oblasti cyklistiky patří program dotací na nákladní jízdní kola v závislosti na příjmu, který se zaměřuje na rodiny, a také program na zlepšení mobility v okolí škol, včetně infrastruktury pro aktivní mobilitu. Zveřejnila také soubor doporučení konkrétně pro odvětví dopravy, která formulovala podskupina pro veřejnou dopravu a sdílenou mobilitu skupiny odborníků pro městskou mobilitu. Evropská cyklistická federace (ECF) a Cycling Industries Europe (CIE) jsou aktivními členy této skupiny a jejich společná doporučení se v dokumentu odráží. Tato doporučení obsahují mimo jiné řadu příkladů, jak může podpora systémů sdílených kol zmírnit dopravní chudobu. Kromě toho ECF a CIE sestavily v tomto dokumentu s pokyny pro obhajobu seznam příkladů dobré praxe.

Co je dopravní chudoba? 
Nařízení definuje dopravní chudobu způsobem, který přesahuje tradiční zaměření na náklady na dopravu (fosilní paliva) a zahrnuje koncept dostupnosti. Dopravní chudoba je definována mimo jiné jako „nedostatek nebo omezený přístup k dopravě potřebné pro ... přístup k základním socioekonomickým službám a činnostem“. To umožňuje širší škálu možných řešení dopravní chudoby, než jsou čistě finanční nástroje, jako jsou dotace na elektromobily nebo přímá podpora příjmů, až po opatření, jako je podpora sdílené mobility nebo zlepšení v oblasti aktivní mobility. Doprovodný výzkum potvrzuje, že třemi hlavními faktory, které vytváří kontext dopravní chudoby, jsou dostupnost, přístupnost a cenová přijatelnost.

Jak cyklistická doprava pomáhá zmírňovat dopravní chudobu?
Cyklistická doprava je spolu s pěší dopravou nejvhodnějším druhem dopravy, který zajišťuje základní přístup k základním socioekonomickým službám a aktivitám v místním prostředí pro osoby ohrožené dopravní chudobou. Cílená opatření v oblasti cyklistiky prokazatelně podporují osoby, které zažívají dopravní chudobu nebo jsou jí ohroženy. Cyklistika je dostupná, přístupná a cenově přijatelná. Umožnit většímu počtu lidí bezpečnou jízdu na kole je rychlý, spolehlivý a nákladově efektivní způsob, jak zmírnit dopravní chudobu.
 Jízda na kole, včetně elektrokol, je volbou mobility, kterou lze snadno zpřístupnit lidem ohroženým dopravní chudobou všech věkových kategorií a schopností - v městských, příměstských i venkovských oblastech.
 Města a regiony, které podporují více a bezpečnější cyklistickou dopravu, zajišťují, aby základní zboží a služby, pracovní místa a další socioekonomické příležitosti byly pro cílovou skupinu obyvatel lépe dostupné na kole. To také přispívá k větší rovnosti a inkluzi, protože kvalitní cyklostezky a chodníky jsou ideální infrastrukturou i pro invalidní vozíky, tříkolky a další pomůcky pro mobilitu.
 Jízda na kole je cenově dostupný způsob dopravy, což z něj činí nejvhodnější dopravní prostředek v rámci Sociálního klimatického fondu pro oslovení lidí s nízkými příjmy. Na základě nedávné studie o nákladech na používání automobilů jsme zjistili, že i při použití konzervativních předpokladů o cenách jízdních kol a životních cyklech může být soukromé vlastnictví jízdního kola 14krát levnější než vlastnictví vozu Opel Corsa a 27krát levnější než SUV Mercedes.

Podrobnější informace jsou k doiospozici v přiloženém dokumentu.


Štítky: Finance (Mezioborového plánování, tag20), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Sdílení aut a jízdních kol (Dobrá praxe, tag33)