01. 11. 2024
ECF vítá Radu hrabství South Dublin v síti Cities & Regions for Cyclists, která sdružuje místní a regionální správní orgány, jež se zavázaly podporovat cyklistiku jako způsob dopravy a trávení volného času a společně zastupují více než 55 milionů občanů v Evropě i mimo ni.
Hrabství se rozkládá na hustě osídlených předměstích a neobydlených horách na ploše 222,74 km2, s počtem obyvatel mírně přesahujícím 300 000.
Z údajů o cestování uvedených v Plánu rozvoje hrabství Jižní Dublin na období 2022-2028 vyplývá, že většina cest se uskutečňuje soukromou motorovou dopravou (62 %), zatímco 5 % připadá na jízdu na kole a 13 % na chůzi. Zbývajících 20 % cest je uskutečněno veřejnou dopravou; 17 % autobusem a 3 % železnicí. V plánu je uveden cílový podíl jednotlivých druhů dopravy pro SDCC: 10 % cyklistická doprava, 15 % pěší doprava, 25 % veřejná doprava (20 % autobusová, 5 % železniční) a snížení soukromé motorové dopravy na 50 %.
SDCC prostřednictvím svého programu Active Travel usiluje o rozvoj a realizaci vysoce kvalitních zařízení pro pěší a cyklistickou dopravu, která mohou využívat lidé všech věkových kategorií. Program vychází z nedávné studie Dublin Metropolitan Walking & Cycling Study 2023, která - kromě jiných témat - vyčísluje významné zdravotní a ekonomické přínosy cyklistiky pro obyvatele a místní ekonomiku. Za zmínku stojí, že jízda na kole v dublinské metropolitní oblasti ročně zabrání 476 závažným dlouhodobým zdravotním potížím a 42 předčasným úmrtím. Kromě toho čistý roční ekonomický přínos všech cest na kole činí 311,4 milionu eur, z čehož 162,1 milionu eur ročně představují lidé s autem, kteří se rozhodnou pro dopravu na kole. Základem závazku SDCC v oblasti aktivní dopravy je program Cycle South Dublin, který je spolufinancován Radou, Národním dopravním úřadem (NTA) a centrální vládou.
Cycle South Dublin je ambiciózní program zahájený v roce 2021, jehož cílem je vytvořit z cyklistiky reálnou a nedílnou součást ekosystému mobility v hrabství. Posláním Rady je prostřednictvím tohoto programu poskytnout lidem všech věkových kategorií a schopností dobře propojenou, dobře navrženou a bezpečnou cyklistickou síť jako důvěryhodnou alternativu k používání automobilů a zároveň zlepšit cyklistickou identitu hrabství.
Program navrhuje soubor 45 tras, které v příštích deseti letech vytvoří přibližně 263 kilometrů nových a vylepšených cyklostezek. Více zde.