Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Budování lepších možností: šance pro spravedlivější dopravu na skotském venkově

31. 10. 2024

Nová zpráva Institutu pro výzkum veřejné politiky zkoumá dopravní infrastrukturu na skotském venkově a předkládá doporučení pro spravedlivější dopravní systém. Ředitelka skotské pobočky Sustrans Karen McGregorová zkoumá tuto studii a diskutuje o tom, jak nejlépe postupovat.

Podle zprávy IPPR jsou venkovské obce ve Skotsku špatně dopravně obsluhovány, a to pokud jde o infrastrukturu všech druhů dopravy. Kredit: Sustrans

„Doprava na skotském venkově nefunguje pro lidi, kteří tam žijí, zejména pro ty s nízkými příjmy.“

Tak zní přímočaré hodnocení nové nezávislé zprávy, kterou tento týden zveřejnil Institut pro výzkum veřejné politiky (IPPR).

Všichni ten pocit známe. Zoufale sledujeme, jestli nám neujel autobus, protože zmeškat ho znamená uvíznout, zdánlivě na nekonečně dlouho, než přijede další. Přestože je to známá zkušenost, naše venkovské komunity ji zažívají zdaleka nejvíc.  Jsou špatně vybaveny infrastrukturou pro téměř všechny druhy dopravy, a proto se obyvatelé venkova většinou musí spoléhat na své vlastní automobily. A zatímco v minulosti to mohlo být řešení, nyní jde o stále méně finančně dostupnou variantu. 

Jak uvádí zpráva IPPR, větší dostupnost mobility otevírá lidem žijícím ve venkovských oblastech lepší dostupnost zaměstnání, vzdělání a dalších významných veřejných služeb.

Současně si skotská vláda stanovila za cíl snížit do konce desetiletí počet kilometrů ujetých automobilem o 20 %.

Ačkoli jsme za splnění tohoto cíle zodpovědní všichni, opatření by měli přijmout především ti, kteří jsou nejvíce schopni změny provést.

Pro venkovské komunity se nabízí jedinečná příležitost vybudovat lepší komunity a dopravní spojení.

Inovativní přístup

Zpráva ukazuje, že mnoho lidí žijících ve venkovských oblastech by raději nepoužívalo auta, mají však pocit, že musí.  Komunity na skotském venkově chtějí spravedlivější možnosti volby. A chtějí, aby v centru jejich realizace byli lidé, nikoli auta. Zpráva, která vychází z hloubkových rozhovorů a workshopu s obyvateli skotského venkova a obyvateli s nízkými příjmy, je neocenitelným zdrojem politických doporučení. 

Mezi ně patří:

  • Poskytnutí finančních prostředků klíčovým městům na poskytování veřejných služeb na místní úrovni a regionálním dopravním úřadům na zajištění odpovídajícího dopravního spojení s klíčovými městy.
  • Spolupráce místních a regionálních dopravních institucí při vytváření integrovaných dopravních sítí, které podporují multimodální cesty.
  • Lepší infrastruktura pro aktivní mobilitu ve venkovských obcích a mezi nimi a nižší rychlostní limity v obytných oblastech.

Aby lidé ve venkovských komunitách mohli bojovat proti závislosti na autech a rozšířit možnosti výběru schůdné cesty, potřebují promyšlená, inovativní a pro dané okolnosti specifická řešení.

Nová stezka pro pěší, cyklisty a osoby na vozíku, kterou podporuje společnost Sustrans, spojuje obyvatele Carnoustie s veřejnou dopravou na delších cestách. Kredit: Russel Cramb, 2024

Role aktivní dopravy

Zpráva upozorňuje na častý omyl. I když někteří mohou trvat na tom, že aktivní doprava hraje na venkově omezenou roli, v odlehlých malých městech používá kolo na cestu do práce více lidí než ve velkých městských oblastech. Respondenti průzkumu vyjádřili přání častěji se dopravovat aktivně a poukázali spíše na nedostatek bezpečné infrastruktury než na neochotu chodit pěšky nebo jezdit na kole.

Bezpečnější a jednodušší pěší a cyklistická doprava při každodenních místních cestách, jako jsou cesty do obchodů, návštěvy přátel a rodiny nebo do zaměstnání a za základními službami, vytváří skutečnou, zdraví prospěšnou a nákladově efektivní volbu dopravy, která snižuje emise.

Ale co delší cesty? 

Zde přichází ke slovu spolehlivá infrastruktura pro veřejnou dopravu a zajištění toho, aby se lidé mohli dostat na autobusovou zastávku nebo vlakové nádraží vlastními silami. 

Propojením pěších a cyklistických tras s uzly veřejné dopravy a blízkými městy se lidé mohou dopravovat snadněji a udržitelněji.

Jedním z příkladů je pěší a cyklistická stezka podél pobřeží Angusu nedaleko městečka Carnoustie, která je zcela bez automobilového provozu. Tento projekt je podporován finančními prostředky skotské vlády a je navržen a realizován v rámci partnerství mezi Angus Council a Sustrans.

Stezka určená pro aktivní mobilitu, která je součástí národní cyklistické sítě, brzy propojí místní obyvatele s veřejnou dopravou, aby pro ně bylo snazší nechat auto doma i na delší cesty.

Vedle takových projektů musí být veřejná doprava spolehlivá, dostupná a cenově přijatelná pro každého.

Spravedlivější dohoda pro venkovské komunity

Zpráva IPPR nastiňuje vizi pro skotské venkovské komunity, která dává každému větší svobodu v dopravě a lepší možnosti volby a pomáhá místům, kde lidé žijí a kterými projíždějí, prosperovat. 

Vize, v níž může každý cestovat po Skotsku spolehlivě a cenově dostupně - aniž by byl odkázán na svůj automobil.

V Sustrans také věříme ve spravedlivější podmínky pro venkovské komunity.

Do budoucna budeme i nadále spolupracovat s partnery na vytvoření inovativního dopravního systému, který umožní lidem bez obav chodit pěšky, jezdit na kole a na vozíku - bez ohledu na to, kde žijí.

Odkaz na web


Štítky: Vize (Role města, tag1), Aktivní mobilita (Mezioborového plánování, tag17), Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21)