Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Jak se město Saltaire stalo jednou z prvních 15minutových čtvrtí

31. 10. 2024

Jeden z nejnovějších projektů na zdokonalování národní cyklistické sítě se týká kanálu Leeds a Liverpool, který prochází městem Saltaire, jež je součástí světového dědictví UNESCO. Práce navazují na bohaté dědictví zakladatele města, kterým byl Titus Salt.

Titus Salt založil Saltaire, aby zde vybudoval moderní továrnu se zdravějším pracovním a životním prostředím pro své zaměstnance. Město Saltaire v západním Yorkshiru, které vzniklo v devatenáctém století, se zdá být vhodným místem pro obrodu aktivní mobility. Tuto ukázkovou obec, která je nyní zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO, nechal v roce 1853 postavit charismatický podnikatel a filantrop Titus Salt. Salt navrhl obec pro svou textilku tak, aby lidé mohli snadno chodit do práce pěšky a měli v blízkosti vše, co potřebují. Budovy v klasicistním stylu zahrnovaly 800 domů, obchody s potravinami, dva kostely, školu a nemocnici.

Novodobá stezka kanálu Leeds a Liverpool je dnes oblíbenou trasou pro pěší, cyklisty a osoby na vozíčku. FOTO: Simon Dewhurst Photography.

Shane Ewen, profesor historie urbanismu na Leeds Beckett University, tvrdí, že Saltaire byl pravděpodobně jednou z prvních tzv. obyvatelných čtvrtí.

„Dalo by se říct, že se jednalo o formu udržitelného městského plánování. Saltaire byl navržen tak, aby v něm bylo vše, co potřebujete. Byl to předchůdce novějších plánovacích postupů, jako je například koncept 15minutové čtvrti.“

Profesor Ewen říká, že Salt si vybral tuto lokalitu kvůli jejímu vynikajícímu dopravnímu spojení po železnici, řece Aire a kanálu Leeds a Liverpool; ocenil také velkolepý výhled na řeku a otevřenou krajinu.

Vysvětluje, že Bradford byl v té době nejrychleji rostoucím městem v zemi, ale jeho infrastruktura nebyla dostatečně rozvinutá.

Velmi špatná byla také situace v oblasti veřejného zdraví, proto Salt podporoval zajištění lepšího přístupu do přírody a pohybu.

Podobně jako současný filantrop Joseph Rowntree a později William Lever věřil, že zdravější pracovní síla je produktivnější a prospívá podnikání.

V blízkosti továrny otevřel Robertsův park, který je dodnes oblíbeným místním zeleným prostranstvím.

Profesor Shane Ewen

„Salt viděl přínos zeleného prostoru a čistého vzduchu pro veřejné zdraví,“ říká profesor Ewen.

„Byl zastáncem rozumného trávení volného času. Chtěl, aby lidé místo marnění času ve volném dni dělali něco zdravého a přátelského k rodině.“

Dnes je Saltaire velmi žádaným místem k životu a zůstává věrný původním Saltovým hodnotám.

V kdysi kuřácké továrně je dnes třípatrová umělecká galerie a nákupní centrum, včetně stálé sbírky bradfordského umělce Davida Hockneyho.

Původní vzorové domy v Saltaire s honosnou architekturou v italském stylu jsou velmi žádané a v obci se nachází rušné centrum s obchody, kavárnami a službami.

Velkým lákadlem města zůstává jeho ekologické dopravní spojení. Do Leedsu a Bradfordu jezdí pravidelná vlaková linka, po kanálu Leeds and Liverpool se plaví úzké lodě a bárky.

Vlečná stezka kanálu, kdysi frekventovaná vodní cesta, je dnes součástí národní cyklistické sítě (trasa 695) s propojením do Bradfordu a Leedsu.

Nedávno jsme ve spolupráci se společností Canal and Rivers Trust modernizovali úsek vlečné stezky mezi Bingley a Shipley. Získal nový hladký povrch a širší stezku, díky čemuž může stezku využívat více lidí pěšky, na kole, koloběžkách a invalidních vozících.

Studenti namalovali nástěnnou malbu na mostě Otley Road Bridge v Shipley, na které je vyobrazen zakladatel Titus Salt a také památky na trase.

Tato vylepšení jsou součástí dlouhodobého plánu na vytvoření přístupné stezky spojující města a vesnice podél kanálu Leeds a Liverpool. Pomůže tisícům dalších lidí aktivně cestovat do práce, do školy a za zábavou.

Kdyby Salt ještě žil, pravděpodobně by s tím souhlasil.

odkaz na web

 


Štítky: Spokojenost a kvalita života (Fakta a čísla, tag14), Lidský rozměr (Mezioborového plánování, tag19), Územní plánování (Mezioborového plánování, tag23), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Pěší doprava (Dobrá praxe, tag28)