Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Výjimka pro cyklisty na semaforech: nová studie z Lyonu

23. 09. 2024

Nová francouzská studie potvrzuje, že podmíněné povolení cyklistům přejíždět na červenou zlepšuje plynulost cyklistické dopravy, aniž by byla ohrožena bezpečnost silničního provozu. Je však potřeba zlepšit informovanost veřejnosti a porozumění dopravnímu značení, což je oblast, na kterou se zaměřuje expertní skupina EHK OSN pro cyklistickou infrastrukturu ve svém harmonizačním úsilí.


V červnu 2023 zveřejnila CEREMA - francouzská veřejná instituce, která poskytuje technické expertízy, výzkum a podporu veřejných politik v oblasti mobility, územního plánování a životního prostředí - zprávu o studii podmíněného přejezdu cyklistů na červenou. Tato studie byla provedena v metropolitní oblasti Lyonu (Francie).

V rámci plánu městské mobility v Lyonu na podporu většího počtu cyklistů byly umístěny panely M12 a signály R19, které za určitých podmínek umožňují cyklistům přejíždět křižovatky na červenou, aby se cyklistům usnadnil průjezd křižovatkami. S cílem rozšířit používání těchto značek tato studie hodnotí jejich účinnost a dopad na bezpečnost, zejména na křižovatkách s tramvajovými tratěmi.

Jak to funguje?

Co je to panel M12? 'Panel M12 umožňuje cyklistům, kteří přejíždějí na červenou, pokračovat ve směru (směrech) vyznačeném na panelu na první křižovatce poté, co dali přednost ostatním účastníkům silničního provozu, zejména chodcům. Byl povolen v roce 2012 pro odbočování vpravo nebo přímý pohyb na křižovatkách tvaru T a v roce 2015 pro ostatní směry křížení (CEREMA).

Pro lepší pochopení si můžete prohlédnout toto video od společnosti CEREMA: https://www.youtube.com/watch?v=yIcj9rIWgA8.

A signál R19? „Signál R19, který je rovněž určen pro cyklisty, je podmíněný signál pro povolení přejezdu. Jedná se o blikající žluté světlo s piktogramem jízdního kola a šipkou označující povolené směry. Od roku 2012 tento signál umožňuje cyklistům přejíždět na červenou po vyznačeném směru (směrech) za předpokladu, že dají přednost ostatním účastníkům silničního provozu (CEREMA). Signál R19 je určen především pro křižovatky, kde běžné fáze semaforu cyklistům nevyhovují. V experimentu byla použita na tramvajových křižovatkách se speciálními fázemi semaforů.

Výsledky

Analýza porovnávala chování cyklistů na 10 křižovatkách s různými konfiguracemi ve třech různých obdobích: (před instalací panelů/signálů, krátce po instalaci a 6 měsíců po instalaci). Hodnocení zahrnovalo analýzu videozáznamů, průzkumy mezi cyklisty na místě a ukazatele bezpečnosti silničního provozu.

Z této studie vyplývá, že vnímání/detekce a porozumění značení ze strany uživatelů je třeba výrazně zlepšit. Míra detekce je relativně nízká a pohybuje se kolem 50 %.Podobně nízká je i míra porozumění - pouze 60 % u M12 a 32 % u R19. Podle CEREMY je zde značný prostor pro zlepšení a je potřeba lépe komunikovat a školit uživatele o porozumění těmto signálům.CEREMA také uvádí, že panely M12 a signály R19 v podstatě posilují stávající chování.Zejména panely M12 pouze formalizují chování cyklistů, kteří přejížděli na červenou. Zdá se, že signál R19 má pozitivní dopad na chování cyklistů, zejména v souběžných fázích s tramvajovou dopravou nebo v přechodových fázích, aniž by se zvýšil počet nedovolených přejezdů.CEREMA proto doporučuje dále podporovat používání tohoto signálu pro zlepšení plynulosti cyklistické dopravy.Pokud jde o bezpečnost, nebyla po instalaci panelů zaznamenána žádná významná změna. Upozorňuje se však, že s možným nárůstem podílu aktivních druhů dopravy je třeba zůstat ostražitý a přizpůsobit značení podle budoucích dopravních toků a uspořádání.

V neposlední řadě CEREMA nezaznamenala po instalaci značení nárůst nehodovosti. Upozorňuje však, že toto pozorování by se mohlo změnit s nárůstem podílu cyklistické dopravy. „Proto se zdá být žádoucí pokračovat v monitorování, aby bylo možné přizpůsobit značení budoucím dopravním tokům a uspořádání.“

Poučení z jiných měst

V Rakousku město Vídeň nyní umožňuje cyklistům odbočovat vpravo na červenou na více než 300 místech.Pozitivní výsledky se zavedením podobného řešení v Německu byly sděleny na poslední mezinárodní konferenci o bezpečnosti cyklistické dopravy.Belgie, která již dlouhou dobu umožňuje cyklistům odbočovat vpravo na červenou nebo jet rovně na křižovatkách typu T, nedávno po vzoru Francie rozšířila soubor panelů o další výjimky pro cyklisty.Skupina expertů Evropské hospodářské komise OSN pro cyklistickou infrastrukturu navrhla, aby byl do mezinárodní Úmluvy o dopravních značkách a signálech zařazen panel uvádějící výjimku pro cyklisty na semaforech.To by pomohlo harmonizovat značení používané v různých zemích a zlepšit rozpoznatelnost takových řešení.

Více zde.


Štítky: Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Vzdělávací rozměr (Mezioborového plánování, tag24), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)