Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

10 let cyklodálnic ve Flandrech

12. 07. 2024

Pět provincií v belgických Flandrech začalo před deseti lety uskutečňovat ambiciózní sen: vybudovat síť cyklistických dálnic o délce 2 800 km, která by spojovala všechna města a obce ve Flandrech. Cyklodálnice jsou kvalitní a přímé cyklistické trasy pro jízdu na kole mezi městy. Jsou páteří, na kterou se napojují další cyklistické spojnice. Dohromady tvoří síť pokrývající celé Flandry.

Co začalo jako sen, se ve spolupráci s vlámskou vládou a mnoha městy a obcemi rozrostlo v přeshraniční síť. Výsledkem je zavedení cyklistických dálnic jako reálného produktu mobility. Z plánovaných 2 800 km cyklistických dálnic jsou již 2 000 km sjízdné na kole. Na těchto dálnicích je omezený počet křižovatek a semaforů a cyklisté mají v rámci možností přednost. Cyklisté si tak mohou snadno plánovat dobu jízdy. Na některých místech se budují cyklodálnice nové, jinde se upravují ze stávajících silnic podél kanálů nebo polních cest.

Pět vlámských provincií vypracovalo společný styl značení: modré značky F a nálepky se objevují na většině cyklodálnic. Kromě toho byly vytvořeny internetové stránky obsahující plánovač tras a nejnovější informace o projektech rozvoje tras. K této iniciativě se připojily také regiony Brusel a Valonsko, takže se blížíme k ucelené belgické síti kvalitních nadlokálních cyklistických spojení.

Plánování a výstavba cyklodálnic jsou příběhem spolupráce mnoha vlád, veřejnosti a organizací občanské společnosti. Důkladné plánování a regulační rámce jsou kombinovány se zdravým pragmatismem. Často se pořádají setkání s účastí veřejnosti, na kterých jsou představeny plány cyklodálnic a zjišťuje se zpětná vazba obyvatel.

Rovněž financování je příběhem o spolupráci. Vlámský „Cyklistický fond“ je dohoda o spolupráci mezi vlámskou vládou a vlámskými provinciemi na podporu realizace cyklistických dálnic. Město nebo obec, která takovou cyklistickou infrastrukturu vybuduje nebo zlepší na svém území, může získat až 100% dotaci. Náklady se dělí mezi provincie a vlámskou vládu.

Jednou z výzev, kterým ale čelí, je najít rovnováhu mezi potřebou dalšího zpevnění cyklistických dálnic v hustě osídleném regionu a ochranou vzácných přírodních oblastí. Nicméně díky intenzivnímu výzkumu, rozsáhlým konzultacím s klíčovými zainteresovanými subjekty v oblasti životního prostředí a zavádění zmírňujících návrhových opatření a postupů v oblasti ochrany přírody se daří vytvářet integrované a podporované projekty cyklodálnic. Zvažují například použití upraveného nebo podzemního osvětlení v přírodních oblastech. Tam, kde se vyskytují populace netopýrů, se instalaci osvětlení vyhýbají. Namísto toho používají k vedení cyklistů čáry a zemní osvětlení šetrné k netopýrům.

Kromě projektování a výstavby se investuje také do sběru dat o cyklistice. Kolik cyklistů využívá každoročně cyklodálnici? Jaký je počet cyklistů v době dopravní špičky? Které úseky jsou nejvíce využívány? Jak počasí ovlivňuje počty cyklistů? Odváží se cyklisté používat cyklodálnici po setmění? S pevnými sčítači je velmi snadné získat přehled o těchto číslech.

V uplynulých pěti letech byly v provincii Východní Flandry provedeny tři rozsáhlé sčítací akce na různých sčítacích bodech podél cyklodálnic. Ve srovnání s prvním sčítáním v roce 2018 došlo k nárůstu dokonce o více než 50 %.

Osm z deseti uživatelů je se stavem cyklistických dálnic ve Východních Flandrech velmi spokojeno. Tito uživatelé mají tendenci méně často vlastnit automobil a častěji než průměr ve Východních Flandrech využívají běžné nebo elektrické kolo. Cyklisté volí cyklostezky především jako rychlý a bezpečný způsob dopravy. Nejdůležitějšími požadavky jsou hladký povrch vozovky v dobrém stavu a dostatečně široká cyklostezka. Téměř polovina obyvatel Východních Flander, kteří dnes ještě cyklostezky nevyužívají, uvádí, že by je v budoucnu chtěli využívat. Potřebný impuls by jim v tomto směru mohly dát další investice a odstranění chybějících spojů.