Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Parkování v domech - rekonstrukce, novostavby

14. 06. 2024

Po březnovém schválení Evropským parlamentem členské státy nedávno přijaly směrnici o energetické náročnosti budov (EPBD), což představuje poslední legislativní krok na evropské úrovni. Evropská cyklistická federace (ECF) oslavuje tuto průlomovou legislativu, která poprvé stanovuje minimální standardy pro parkování jízdních kol v různých kategoriích obytných a nebytových budov v celé Evropě.
Dne 12. dubna 2024 směrnici EPBD podpořilo dvacet členských států EU, dva (Itálie a Maďarsko) byly proti a pět (Chorvatsko, Česká republika, Polsko, Slovensko a Švédsko) se zdrželo hlasování. Po zveřejnění v Úředním věstníku EU budou mít členské státy dvouletou lhůtu na zapracování směrnice EPBD do svých vnitrostátních právních předpisů, poté vstoupí nové předpisy v platnost.

Na čem se regulační orgány dohodly
V prosinci 2023 ECF informoval o nejdůležitějších výsledcích pro cyklistiku v rámci přepracování směrnice EPBD poté, co vyjednavači dosáhli předběžné dohody. Jedná se o následující:

Pro nové obytné budovy a budovy procházející rozsáhlou rekonstrukcí s více než třemi parkovacími místy: nejméně dvě parkovací místa pro jízdní kola na každou jednotku obytné budovy. Právně nezávazný bod odůvodnění stanoví, že pravidlo dvou parkovacích míst pro jízdní kola na obytnou jednotku by mělo platit i pro budovy bez parkovacích míst.
Pro nové nebytové budovy a budovy procházející významnou rekonstrukcí s více než pěti parkovacími místy: parkovací místa pro jízdní kola představují nejméně 15 % průměrné nebo 10 % celkové uživatelské kapacity budovy. Je třeba zvážit i prostor pro jízdní kola větších rozměrů než standardní jízdní kola, jako jsou nákladní kola.
U stávajících nebytových budov s více než dvaceti parkovacími místy: parkovací místa pro jízdní kola představují nejméně 15 % průměrné nebo 10 % celkové uživatelské kapacity budovy. Opět by měl být zajištěn prostor pro jízdní kola větších rozměrů než standardní jízdní kola. Tato ustanovení pro stávající nebytové budovy musí být uplatněna do 1. ledna 2027.
Pro bytové a nebytové budovy začnou platit zvláštní požadavky týkající se nabíjecí infrastruktury pro všechny typy elektrických vozidel, včetně elektrických a jízdních kol.

Směrnice EPBD se sice zaměřuje na stanovení kvantitativních norem pro parkování jízdních kol, ale zároveň pověřuje členské státy EU, aby poskytovaly technickou pomoc majitelům a nájemcům budov, kteří chtějí instalovat dobíjecí místa a parkovací místa pro jízdní kola. Tato směrnice fakticky nutí členské státy, aby doplnily standardní kvantitativní normy nařízené EU o národní kvalitativní normy pro parkování jízdních kol.

EU stanoví standardní hodnoty, ale platí národní odchylky
Podobně jako u jiných směrnic EU si členské státy ponechávají pravomoc uplatňovat specifické odchylky, které jim umožňují omezit nebo upravit požadovaný počet parkovacích míst pro jízdní kola u určitých typů nebytových budov.

Za prvé, stejně jako u nových obytných budov "mohou členské státy na základě posouzení místních orgánů a s přihlédnutím k místním charakteristikám, včetně demografických, zeměpisných a klimatických podmínek, upravit požadavky na počet parkovacích míst pro jízdní kola".
Za druhé, pokud jde o obytné budovy procházející rozsáhlou rekonstrukcí, "pokud není možné zajistit dvě parkovací místa pro jízdní kola na každou jednotku obytné budovy, členské státy zajistí tolik parkovacích míst pro jízdní kola, kolik je vhodné".
Zatřetí, v případě nebytových budov (nových, rekonstruovaných i stávajících) "mohou členské státy upravit požadavky na počet parkovacích míst pro jízdní kola [...] pro specifické kategorie nebytových budov, do kterých se obvykle nejezdí na kole."

Příštích 24 měsíců bude klíčových pro zajištění toho, aby členské státy provedly směrnici o ochraně životního prostředí způsobem, který zajistí odpovědné a omezené využívání těchto výjimek.

Budou také čelit výzvě dodržet rozsáhlý mandát, který směrnice uvádí: "Členské státy zajistí soudržnost politik v oblasti budov, aktivní a ekologické mobility, klimatu, energetiky, biologické rozmanitosti a územního plánování." ECF již dříve prosazovalo, aby normy pro udržitelné parkování stanovovaly spíše maximální než minimální normy.

Nedostatečná parkovací zařízení pro jízdní kola dlouho bránila širokému rozšíření cyklistiky. Směrnice EPBD představuje významný milník v řešení tohoto problému v celé EU tím, že stanoví standardní minimální normy pro parkování jízdních kol pro téměř všechny typy obytných a nebytových budov. I tak se však bude ďábel skrývat v detailech, pokud jde o transpozici směrnice EPBD do vnitrostátního práva a omezení možných výjimek, například pro konkrétní kategorie nebytových budov. Nadcházejících 24 měsíců bude pro orientaci v těchto složitostech klíčových.

Přeloženo Deep.com z originálu ECF.


Štítky: Monitoring a evaluace (Role města, tag7), Infrastruktura a vozový park (Fakta a čísla, tag11), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27), Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)