03. 01. 2024
Lávka pro pěší a cyklisty v Děčíně
V roce 2024 by měla začít mnoho let odkládaná stavba lávky pro pěší a cyklisty, která bude zavěšená na železniční most mezi děčínským hlavním a východním nádražím. Její vybudování zpříjemní a urychlí pro pěší a cyklisty cesty mezi oběma centry Děčína. Stavba by měla vyjít zhruba na 74 milionů korun.
Město si od nové lávky slibuje zklidnění dopravy díky snížení počtu cyklistů jak na Tyršově mostě, tak na Labském nábřeží. Samotná stavba nového přemostění Labe by měla začít na jaře 2024, hotovo by mělo být do dvou let.
Cyklostezka v Mostu
Na okraji Mostu se v roce 2024 začne stavět cyklonaučná stezka, jejíž cena zřejmě přesáhne částku 100 milionů korun. Bude to největší investice do místní cyklodopravy. Obousměrná asfaltová cyklostezka dlouhá 15 kilometrů a široká tři metry, povede po rekultivovaných výsypkách v okolí města a přes západní úpatí Resslu a městskou část Čepirohy spojí rekreační areál Matylda s hipodromem. Stavba využije neudržované cesty.
Radnice už vyhlásila veřejnou soutěž na zhotovitele. S vítězem chce smlouvu uzavřít v únoru a po získání stavebního povolení a evropské dotace mu předá staveniště. Práce na katastrech Mostu a bývalých vesnic Skyřice, Velebudice, Čepirohy, Slatinice, Hořany, Třebušice a Souš mají trvat necelý rok.
Nová stezka, která doplní mostecký cyklistický okruh, zahrne i mobiliář s odpočívadly a ocelovou lávku přes průmyslová potrubí. Doprovodné informační panely upozorní na proměnu krajiny, flóru a faunu.
Plzeňský kraj
Dotační program na cyklostezky, cyklotrasy a cykloinfrastrukturu v Plzeňském kraji ????????celkový objem finančních prostředků je 30.000.000,00 Kč⏰ Časový harmonogram dotačního programu ⏰01. 01. 2024 vyhlášení a otevření programu01. 02. 2024 otevření aplikace pro podávání žádostí o dotace23. 02. 2024 uzávěrka podávání žádostí o dotaceℹ️ Více informací naleznete na webu.https://www.plzensky-kraj.cz/dotacni-program-podpora-vystavby-cyklostezek-cykl-1
Chrast - Zaječí
V Chrasti se už několik let mluví o cyklostezce do sousedních obcí. Přípravy se výrazně posunuly. Původní plán totiž počítal se stavbou cyklostezky podél silnice, která mezi oběma sousedy vede a pro cyklisty není vůbec bezpečná, projede tam velké množství aut, je to rovný úsek, jezdí se tam rychle. Jenže roky se nedařilo získat potřebné pozemky. Takže se Chrast a Zaječice dohodly na tom, že trasu změní. Povede podél železniční trati a v Zaječicích se cyklotrasy rozdělí na dvě větve, jedna má napojit železniční nádraží, druhá bude končit u hřiště.
Z Hlinska na Jeníkov
Velmi podobný model zvolilo i Hlinsko, které spolupracuje s obcí Jeníkov. Radnice se mezi sebou snaží spolupracovat, shánět pozemky a dělit se o náklady. Cyklostrasa má vést z Jeníkova na Cihelku a k letnímu parketu v Hlinsku. Vybrané jsou pozemky výhradně v majetku obou sousedních obcí, aby nehrozily komplikace. Jeden z úseků ale vede přes les a bude nutný souhlas s jeho vykácením. Studie nové trasy už je ale hotová.
Letos se ale ještě stavět nezačne. Jak v Hlinsku, tak v Chrasti bude pokračovat papírová příprava. Na obou místech totiž chtějí na cyklostezky získat dotaci a potřebují mít hotové podklady k žádosti. Budou to nákladné stavby, jen v případě Hlinska je odhad spočítaný na dvacet milionů korun. Pokud plány vyjdou, stavět by se mohlo v roce 2025 nebo šest.