02. 01. 2024
Pandemie koronaviru a zvýšené používání digitálních formátů, které vyvolala, vede ke změnám ve veřejné dopravě. Strach z nákazy a změněné pracovní podmínky způsobily v Německu pokles poptávky v letech 2020/2021. Opatření, jako je jízdenka za 9 eur, prokázala, že k zatraktivnění veřejné dopravy je zapotřebí inovativních přístupů. Nedávná studie vyhodnotila nápady na toto téma.
Německá agentura pro životní prostředí pověřila poradenské společnosti kcw a Probst & Consorten, aby prozkoumaly změny v poptávce po službách veřejné dopravy během pandemie koronaviru. Studie s názvem Další vývoj veřejné dopravy v období pandemie a po ní dospěla k závěru, že poptávka po místní veřejné dopravě se po silném poklesu způsobeném sociální distancí a výlukami vrátila téměř na normální úroveň. Současně výrazně vzrostlo využívání digitálních výměnných formátů a videohovorů. Není známo, zda tyto změny v poptávce vyvolané prací z domova, domácím vzděláváním nebo nakupováním online přetrvají. Existuje silný předpoklad, že tyto digitální oblasti každodenního života budou i nadále hrát důležitou roli v budoucí poptávce po službách veřejné dopravy.
Kontrola obsazenosti jako ochrana před infekcí
Obavy z infekcí přenášených ve veřejné dopravě byly během pandemie koronaviru velmi vysoké, protože bylo jen stěží možné dodržet předpisy o bezpečné vzdálenosti. Přestože studie nebyly schopny poskytnout žádné potvrzující důkazy, veřejná doprava nadále trpí svým zhoršeným obrazem.
Odvětví tento problém řeší a snaží se zvýšit hygienické standardy pomocí technických řešení, jako je častější větrání a čištění, aby se zlepšila ochrana proti virům. Studie ukazuje, že opatření pro kontrolu obsazenosti mohou také pomoci zabránit přeplnění systému veřejné dopravy. Tato opatření se zaměřují jak na informace (např. aplikace ukazující míru obsazenosti), tak na jízdné (např. "jízdenka na 9 hodin").
Inovativní jízdné ve veřejné dopravě
Na závěr studie analyzuje a hodnotí alternativní systémy jízdného - v reakci na měnící se strukturu poptávky - na základě speciálně provedeného průzkumu trhu. Inovativní a odvážnější ceny jízdného mohou být klíčem ke zvýšení loajality stávajících cestujících i k přilákání nových cestujících a získání těch, kteří byli "ztraceni". K tomuto účelu jsou vhodné zcela nové, digitální modely jízdného a postupná změna orientace známých přístupů - se zvláštním důrazem na atraktivní paušální ceny pro co nejvíce cílových skupin. Důležité je vysílat pozitivní signály, které ukazují, že se sektor veřejné dopravy přizpůsobuje nové době a vytváří pobídky k využívání svých služeb.
Zdroj: https://www.umweltbundesamt.de/en/topics/impact-of-coronavirus-pandemic-on-public-transport