25. 06. 2023
Soužití chodců a řidičů bývá někdy složité. Auta stojící na chodnících mohou blokovat cestu, obzvláště pro zdravotně postižené. Společnost Sustrans v Anglii chce zakázat parkování na chodnících. Tento článek pro vás přeložil spolek Partnerství pro městkou mobilitu z.s. Originální znění můžete nalézt ZDE.
Parkování vozidel na chodnících je často bezohledné a může ohrozit bezpečnost lidí. Vzhledem k tomu, že ostatní státy Spojeného království již v této oblasti pokročily, ředitelka Sustrans pro jižní Anglii Sarah Leemingová vysvětluje svůj cíl, aby bylo parkování na chodnících konečně zakázáno i v Anglii.
Vozidla na chodnících tvoří bariéru, která znesnadňuje chůzi nebo jízdu na vozíku či s kočárkem. Jde o hazardování s bezpečností všech. Foto: Toby Spearpoint/Sustrans
Mít právo myslet ve velkém
Před několika lety mi jeden můj skvělý kolega představil koncept cíle "nebylo by to úžasné?".
To mi připadalo jako bych dostala povolení myslet ve velkém stylu, nebát se, že by cíl mohl být příliš velký, a být upřímná k poznání, které mi přináší moje role.
V květnu 2022 jsem se tedy rozhodla stanovit si takové cíle, o kterých jsem se domnívala, že budou mít největší reálný dopad.
Netrvalo dlouho a moje volba padla na věc, která je pro mě, stejně jako pro mnoho mých kolegů, nesmírně důležitá: parkování na chodnících.
Parkování na chodnících se stalo normou
Stejně jako roste počet vlastních automobilů, roste i počet zásilek do domácností a firem, které jsou doručovány autem.
Parkování na chodnících je tak běžné, že se už stalo normou.
Jde o složitý problém, který začíná u bezohlednosti vůči uživatelům chodníku a končí u zmatku v zákonech o silničním provozu, kdy se řidiči cítí nuceni parkovat na chodníku, aby zajistili průjezdnost silnice.
Stalo se pravidlem, že lidé vstupují přímo do provozu, aby se vyhnuli zaparkovaným vozidlům. Foto: Toby Spearpoint/Sustrans
Bezohledné a nebezpečné pro chodce i osoby na vozíku
Parkování na chodníku je jednou z nejčastějších námitek chodců.
Vytvořit překážku v prostoru určeném chodcům je bezohledné a nebezpečné zejména pro děti, starší osoby, osoby se zrakovým postižením a se sníženou pohyblivostí i osoby s kočárky.
Ze zprávy Walking and Cycling Index vyplynulo, že zákaz parkování na chodnících by přiměl 70 % všech obyvatel měst ve Velké Británii chodit pěšky častěji.
Z průzkumu organizace Sustrans Disabled Citizens’ Inquiry, který dává lidem se zdravotním postižením možnost vyjádřit se k politice a praxi v oblasti chůze a jízdy na vozíku, zase vyplývá, že 79 % lidí se zdravotním postižením považuje vytvoření národního fondu na údržbu a zlepšování chodníků za užitečné opatření, které by jim pomohlo chodit pěšky nebo jezdit na vozíku častěji.
Kvůli překážkám na chodnících je chůze nebo jízda na vozíku riskantní a obtížná. Foto: Toby Spearpoint/Sustrans
Nebylo by úžasné, kdybychom s tím skoncovali?
I když bych nejraději mávla kouzelným proutkem a vyřešila problém přes noc, musela jsem do svého cíle vnést trochu realismu. Zvolila jsem tuto variantu: "Nebylo by úžasné, kdybych nějak přispěla k zákazu parkování na chodnících v Anglii?“ I tento cíl samozřejmě zní a do značné míry stále je nereálný, protože dominance automobilů ve Velké Británii je tak pevně zakořeněná a zákony jsou složité. Mohu však pomoci šířit informace o zkušenostech a dopadech, které má parkování na chodnících na lidi, a vyzvat vládu, aby v Anglii přijala potřebná opatření. Skutečné zážitky pomáhají šíření informací Jednoho velmi chladného únorového dne jsme se s několika dalšími obyvateli sešli, abychom společně vytvořili na toto téma krátké video. Sdíleli jsme své názory na bezohledné parkování na chodnících a na nedostatečný pokrok v této oblasti v Anglii, a zejména mimo Londýn. Přestože ministerstvo dopravy zahájilo konzultaci o parkování na chodnících již v roce 2020, dosud nezveřejnilo shrnutí konzultace a nezavázalo se v této otázce k dalším krokům.
Zdroj: Sustrans