08. 06. 2023
Počty lidí, kteří usedají na jízdní kolo, v posledních letech viditelně vzrostly. Covidový cykloboom by ale podle europoslanců neměl skončit u rekreačních vyjížděk. Evropa by se měla na cyklistiku dívat i jako na celý průmyslový ekosystém, který má ekonomice co nabídnout. Právě o to by měla Evropská unie a její členské země usilovat, když se řekne budoucnost cyklistiky. Europoslanci proto vyzvali Evropskou komisi k vypracování celkové strategie, jejímž obsahem bude cílená podpora cyklodopravy s cílem zdvojnásobit objem cyklistiky v Evropě. Kromě výše uvedeného by se měly evropské země zaměřit také na navýšení investic do budování bezpečných cyklotras, zajištění dostatku parkovacích míst pro kola a snížení DPH na opravu a pronájem kol. Nejde ale jen o to podnítit více lidí, aby více jezdili na kole, a to nejen rekreačně, ale i do práce nebo na nákup.
Podle europoslanců i odborníků má cyklistický ekosystém potenciál prospět evropské ekonomice. „Cykloprůmysl je jedním z nejrychleji rostoucích odvětví,“ řekla Jitka Vrtalová z Partnerství pro městkou mobilitu a dodala: „Aktuálně se prodá v Evropě 22 milionů kol za rok. Největší boom je u prodejů elektrokol, jejichž prodeje dosahují aktuálně kolem 5 milionů kusů (…) Přibližně 60 procent ze všech kol a elektrokol, která se v EU prodají, se zde také vyrobila. Poptávka je přitom taková, že v některých obdobích výroba nestačila a na jízdní kola a elektrokola se musely dělat pořadníky.“
Posílení výroby v Evropě by mohlo přispět k lepší dostupnosti kol. Podle dat působí v „cyklistickém ekosystému“ na tisíc malých a středních podniků, tato odvětví zaměstnávají na milion lidí a do roku 2030 by se počet pracovních míst mohl zdvojnásobit. K rozvoji cykloprůmyslu v Evropě přispívá i Česko. Podle údajů je na tom Česká republika s produkcí prakticky stejně jako Nizozemsko. Přijatá europarlamentní rezoluce zůstává politickým vyjádřením, je na jednotlivých členských státech, jak budou cyklistiku podporovat.
„Samozřejmě mám radost z usnesení Evropského parlamentu, ale mnohem raději bych byl, kdybychom si sami uvědomovali, že tyto kroky budou skutečně prospěšné pro naši společnost. Pokud půjde jen o nařízení, je to nejlepší cesta se ‚zaseknout‘. Pro mě osobně je rozhodnutí Evropského parlamentu především výzvou, abychom dosáhli těchto cílů, aniž bychom rozdělovali českou společnost na nějaké skupiny,“ souhlasí národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.
Celý článek si můžete přečíst na webu EURACTIV.
Zdroj: Kateřina Zichová, EURACTIV