05. 04. 2023
Snižování emisí je výzvou pro všechny země rozvinutého světa. Abychom mohli tohoto snížení dosáhnout, musí celá společnost projít změnou k ekologickému způsobu života. Podpora cyklistické dopravy je součástí této změny. Spolek Partnerství pro městskou mobilitu z.s. pro vás přeložil tento článek ve kterém Profesor John Whitelegg popisuje, jaké kroky by měla Velká Británie zavést k tomu, aby dosáhla v roce 2030 uhlíkové neutrality. Tento článek může být inspirativní nejen pro občany Velké Británie, ale i České republiky. Originální text článku můžete nalézt ZDE.
Zdroj: skedgo.com; děkujeme Skedgo za povolení použít tento graf.
Pro dosažení nulových emisí uhlíku do roku 2030 je zásadní změnit naše chování a návyky. K tomu je však nutné intenzivně pracovat na modernizaci všech alternativ k osobní automobilové dopravě a zvolit jiný přístup k propagaci a podpoře změn.
Není možné dosáhnout dekarbonizace dopravy, aniž bychom změnili podmínky pro volbu dopravy. To znamená výrazně modernizovat infrastrukturu pro chodce, cyklisty a veřejnou dopravu tak, aby města a obce mohla nabídnout to nejlepší:
Ačkoliv o všech těchto opatřeních dobře víme a máme jejich účinnost podloženou důkazy, ve Spojeném království je jejich realizace stále slabá. Podrobně se jimi zabývají materiály Akční plán pro klima v hrabství South Shropshire (poznámka 1; South Shropshire Climate Action plan) a Whitelegg (2015).
Ve Spojeném království rovněž chybí snaha do detailu pochopit, jaká je role behaviorálních změn v oblasti dopravy. Lidé budou ochotni změnit své návyky a odklonit se od aut například k jízdnímu kolu a chůzi, pokud podmínky pro tyto změny budou realizovány ve všech lokalitách. Lidé jsou si vědomi všech nedostatků a vnímají nekvalitní infrastrukturu pro jinou než automobilovou dopravu, a dokud neuvidí plošné zlepšení, nepřistoupí na změny. Pokud je již zřejmé, že k realizaci nutných transformačních opatření dojde, je třeba začít pracovat s metodikami podporujícími behaviorální změny (Haq, Cinderby, Owen and Whitelegg, 2008).
Aktivní opatření na podporu změny chování jsou stejně důležitá jako fyzické změny v terénu, ke změnám dlouhodobě zavedených návyků a vzorců chování je však většinou zapotřebí nějaké „pošťouchnutí“ (Thaler a Sunstein, 2009
Intervence zaměřené na změnu chování („pošťouchnutí“) jsou dostupné, levné a dobře zdokumentované v literatuře o udržitelné dopravě. Nenahradí sice zásadní zvyšování kvality a kvantity alternativních způsobů dopravy, společně s nimi však lze do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality. Mezi tyto intervence patří:
1. Individuální plánování cest (PJP)
Projekt "Inteligentní doprava" v anglickém Yorku byl projekt financovaný ministerstvem dopravy a realizovaný Stockholmským institutem životního prostředí, Radou města York a autobusovými společnostmi působícími v Yorku (Haq et al, 2004):
Cílem projektu Inteligentní doprava bylo prozkoumat, jaký potenciál změny dopravního chování se ukrývá v opatřeních, jež vedou ke snížení počtu cest automobilem a podpoře chůze, jízdy na kole a veřejné dopravy, které přinášejí řadu výhod v oblasti zdraví, kondice a ochrany životního prostředí. V rámci testování individuálních plánů proběhl průzkum náhodně vybraného vzorku 5701 domácnosti ve třech obvodech města Yorku. Součástí průzkumu bylo dotazníkové šetření před a po zavedení individuálních plánů s cílem zjistit, jaké jsou jejich dopady na dopravní chování jednotlivce. Díky intervencím z programu Inteligentní doprava se podařilo snížit počet cest automobilem o 16 procentních bodů (celkový výsledek pro všechny oblasti projektu). Změna ve sledovaném období nastala i ve skupině, ve které intervence projektu neprobíhaly – počet cest autem vzrostl o 5 procentních bodů. Tímto způsobem pomohl projekt Inteligentní doprava proměnit možný nárůst počtu cest automobilem o 5 procentních bodů ve snížení o 16 procentních bodů.
2. Dopravní plány jsou dobře zdokumentovány, např. v Cairns a kol. (2004), a mohou výrazně snížit podíl automobilové dopravy na přepravě
Ve dvaceti firmách, kde se s firemními dopravními plány pracovalo, se podařilo snížit počet aut užívaných pro dojíždění do zaměstnání o 14 na každých 100 zaměstnanců, tj. průměrně 18% snížení počtu osob dojíždějících autem. Výše uvedená čísla jsou průměr. Mediány byly podobné, a sice medián snížení o nejméně 12 automobilů na 100 zaměstnanců a medián procentuálního snížení o nejméně 15 %, což ukazuje, že se ve firmách podařilo dosáhnout značného snížení používání automobilů pro účely dojíždění.
Zatímco i v případě školních dopravních plánů lze sledovat podobné výsledky (Cairns a kol. 2010), dopravní plány pro rezidenty nejsou doposud dostatečně propracované.
3. Mobilita jako služba (MaaS)
Mobilita jako služba je zcela nová metoda, jak pomoci uživatelům ve výběru té nejvhodnější dopravy pro konkrétní cestu, a to na základě co nejlepších informací o dostupnosti, ceně, čase, a v propojení se snadno dostupnými dopravními službami, jako jsou jízdenky na veřejnou dopravu, půjčovny jízdních kol (klasických i elektrokol), sdílená auta, informace o cyklostezkách a o nákladech a jízdní době ve srovnání s jízdou autem. Využívá chytré mobilní telefony a propojení s poskytovateli dopravních služeb v systému „one stop“.
MaaS funguje v několika evropských lokalitách, např. v Helsinkách a Stockholmu.
UbiGo je první službou ve Švédsku, která nabízí celý multimodální balíček v rámci mobilní aplikace MaaS. Konkrétně to znamená, že lidé budou mít přístup k veřejné dopravě, pronájmu a sdílení automobilů, taxi a jízdním kolům, a to podle svých potřeb a pouze s jedním měsíčním předplatným.
MaaS je i součástí plánu WMCA (úřad ve West Midlands) pro dopravu do roku 2026, který poskytuje jasnou představu o tom, jaké dopravní iniciativy a programy bude WMCA realizovat do roku 2026 - v souladu se strategickým dopravním plánem West Midlands "Movement for Growth". Rozvoj MaaS a podpora komerčního využití umožňuje WMCA řešit řadu závažných problémů, kterým West Midlands čelí v oblasti odolnosti sítě, a podporuje rozvoj West Midlands jako centra pro propojená a autonomní vozidla. Whim, aplikace MaaS, ve West Midlands poskytovaná společností MaaS Global, zajišťuje uživateli přístup k vlakům, tramvajím, autobusům, taxíkům, půjčovnám kol a automobilů i parkování; jde o velmi snadno využitelnou a personalizovanou službu. Účelem aplikace Whim je nabízet personalizované balíčky založené na nabídce služeb, a nikoli na kombinaci jízdenkových produktů. Zákazníci tak získají danou službu za nejlepší cenu a při nejlepším využití jejich času. Aplikace zbaví zákazníka starostí se sestavením jednotlivých dílků plánované cesty a zajistí jim snadný přístup ke každé službě prostřednictvím jednoduché a pohodlné platby.
Závěr
Odkazy:
Cairns S, Sloman L, Newson C, Anable J, Kirkbride A & Goodwin P (2004) Workplace ‘Smarter Choices – Changing the Way We Travel’ Smarter Choices – Changing the way we travel
Cairns, S et al (2010) Making school travel plans work: experience from English case studies. Transport for Quality of Life
Haq, G et al (2004) Intelligent Travel Personalised Travel Planning in the City of York
Haq, G, Cinderby, S and Owen, A Whitelegg, J (2008) The use of personalised social marketing to foster voluntary behavioural change for sustainable travel and lifestyles, Local Environment, 13,7.
Thaler, R and Sunstein, C (2009) Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness, Penguin
Whitelegg, J (2015) Mobility: A New Urban Design and Transport Planning Philosophy for a Sustainable Future
Note 1
The South Shropshire net zero carbon by 2030 report (pages 98-131) lists all the interventions backed by evidence that will reduce transport carbon by 48% by 2030.