01. 03. 2023
Nizozemí je u nás spojeno nejčastěji s představou moře, větrných mlýnů a jízdních kol. Země cyklistů přitom nemůže České republice upřít prvenství, pokud jde o význam cykloprůmyslu na celkové zaměstnanosti. Kultura na silnicích a ohleduplnost, spolu s dlouhodobou podporou šetrné dopravy, je naopak inspirací pro Českou republiku. Možnosti dalšího rozvoje ukázal seminář, který zorganizoval spolek Partnerství pro městskou mobilitu spolu s nizozemským velvyslanectvím. Setkání dodalo inspiraci opřenou o zkušenosti všem krajským a městským cyklokoordinátorům.
„Nárůst zájmu o jízdní kola během kovidového období ukázal, že Česká republika má velký potenciál pro budování bezpečné infrastruktury,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav MARTINEK. „Pracovní skupina pod hlavičkou Asociace krajů ČR, kde je každý kraj zastoupený svým cyklokoordinátorem, má za cíl vytvoření bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy. Z tohoto projektu s názvem CYKLOVIZE 2030 budou mít užitek nejen cyklisté, ale i řidiči. Více cyklostezek a cyklistů znamená zrychlení ostatní dopravy a méně stresu na přeplněných silnicích, které už dnes v mnoha místech kapacitně nestačí,“ doplňuje Martinek.
Národní cyklokoordinátor Jaroslav MARTINEK uvedl nizozemsko-český seminář. Foto: Jitka Vrtalová
Nizozemsko může být v mnohém inspirací pro Českou republiku, a to nejen pokud jde o investice do stezek. „Nizozemsko má dlouhou tradici v podpoře bezpečné a pohodlné jízdy na kole. Naše zkušenosti ukazují, že se to vyplácí. Cyklistika zachovává lidský rozměr historického městského prostředí a činí města živější a příjemnější pro život. Pohyb vlastní silou prospívá také zdraví,“ hodnotí úlohu cyklistiky velvyslanec Nizozemského království v ČR Daan HUISINGA. Jak dále dodává: „Nizozemsko je často považováno za zemi s ideálními podmínkami pro jízdu na kole. Nicméně stejně jako vy máte kopce, my máme protivítr. Rozhodující roli má ve finále infrastruktura a lidský rozměr. Z tohoto pohledu má Česko velký potenciál pro cyklistiku.“ Nizozemský velvyslanec oceňuje také český cykloprůmysl. „Z komerčního hlediska jste na tom už teď docela dobře a překvapilo mě, jak silnou tradici má v Česku výroba jízdních kol,“ uzavírá Daan HUISINGA.
Nizozemský velvyslanec Daan HUISINGA zahájil nizozemsko-český seminář. Foto: Jitka Vrtalová
Česká republika skutečně patří k evropské špičce, pokud jde o počet lidí zaměstnaných v cykloprůmyslu i výrobu jízdních kol v přepočtu na obyvatele.
„V čem naopak Česká republika má co dohánět, to je vnímání cyklistické dopravy a bezpečná infrastruktura. Tak jako máme silnice I. třídy, tak bychom měli mít hlavní páteřní cyklostezky, které by propojily velká města. Na tomto by měly pracovat všechny kraje. Osobně jsem rád, že jsme nastartovali projekt CYKLOVIZE 2030 a přiznali cyklodopravě úlohu, která jí právem náleží,“ říká Pavel ČÍŽEK, náměstek hejtmana pro oblast dopravy Plzeňského kraje.
Mezi pozvanými účastníky semináře byli zástupci všech českých krajů a členských měst spolku Partnerství pro městskou mobilitu. „Pro mne překvapivě Holandsko bylo před pár desítkami let v podobné situaci jako my dnes. Také měli ulice plné aut, trávili čas v zácpách. Ale postupnými kroky od aktivních rodičů a politiků, přes novináře až po rostoucí poptávku obyvatel vybudovali cyklistickou infrastrukturu a celý systém bezpečného dojíždění do škol i do práce. To je pro nás skvělá inspirace a navíc již s prověřeným výsledkem,“ hodnotí nizozemskou zkušenost Pavel SVOBODA, starosta města Dobříše.
Bezpečnější infrastruktura a více lidí na kole přináší řadu výhod. „Více cyklistiky přinese nejen zdravější životní styl ale i ekonomický rozvoj. Cykloprůmysl vytváří pracovní místa napříč regiony,“ říká Jana HRČKOVÁ z mezinárodní Konfederace evropského cykloprůmyslu CONEBI. Cykloprůmysl vytváří v evropských zemích 155 000 pracovních míst, dalších 150 000 lidí tvoří návazné profese v maloobchodě. Celkový roční obrat cykloprůmyslu se odhaduje na více než 18,3 mld. euro.
Výroba klasických kol | Výroba elektrokol | Počet zaměstnanců v cykloprůmyslu |
|
Nizozemsko | 580 000 | 240 000 | 5 500 |
Německo | 940 000 | 1 430 000 | |
Česká republika | 500 000 | 300 000 | 4 100 |
Zdroj: CONEBI, 2021 (Nizozemsko, ČR), ZIV - DER ZWEIRAD-INDUSTRIE-VERBAND e.V., 2021 (Německo)
O projektu CYKLOVIZE 2030
Cyklistická doprava zažívá v České republice boom. 82 % dospělých Čechů se věnuje pravidelně jízdě na kole. Dopravní síť pro cyklisty je u nás nespojitá a během cesty jsou tak její uživatelé vystaveni nebezpečným situacím, kdy je cyklotrasa přivede na rušnou silnici I. nebo II. třídy nebo stezka náhle končí bez pokračování. CYKLOVIZE 2030 je vize bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy v České republice. Projekt má přispět k tomu, aby se síť budovala a fungovala podobně jako je tomu u železnic nebo silnic.
Projekt CykloVize 2030 - bezpečnější cyklistická infrastruktura je podporován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.