20. 01. 2023
Jednou z aktivit spolku Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. je i realizace výzvy 10000 kroků.
Jedním jejím cílem je pomáhat měnit veřejná prostranství, zlepšovat mobilitu ve městech, učit města komunikovat témata spojená s dopravou (zejména plány městské mobility, který musí mít svou komunikační strategii), pomáhat městům tvořit místa pro život v duchu Ghelovských teorií apod. to vše pod značkou City Changers. V tomto duchu spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. také hledá inspiraci v zahraničí, které prezentuje dané téma. Za tím účelem spolek přeložil článek, který zveřejnila britská organizace SUSTRANS. Článek má název: Městské čtvrti pro pěší: výstavba ve správných lokalitách snižuje naši závislost na autech.
Překlad článku:
Provedli jsme průzkum mezi místními orgány odpovědnými za územní plánování, abychom zjistili, zda v rámci plánování lokalit vhodných pro výstavbu nových developerských projektů zohledňují koncept 20minutové čtvrti.
Naše města a obce by měly být společensky příjemným místem, kde je radost se pohybovat, a s občanskou vybaveností na dosah.
V Sustrans se domníváme, že nově budované projekty bytové výstavby by měly lidem umožňovat pohodlné využití pěší a cyklistické dopravy v rámci běžného života. Proto jsme se odpovědných místních úřadů dotazovali, zda před přidělením pozemků zvažují místní dostupnost služeb. V této zprávě se dočtete, co jsme zjistili.
Kromě toho uvádíme také doporučení jak vládě národní, tak místním správním a samosprávním orgánům, aby plánováním nové výstavby nedocházelo k posílení naší závislosti na autech.
Role pěší dopravy v plánování, dosažení uhlíkové neutrality a politice Levelling Up
Dvě bezpochyby největší dlouhodobé výzvy, kterým v současnosti čelí Spojené království, jsou klimatická krize a politika levelling-up.
Přesto současný systém územního plánování i nadále podporuje novou výstavbu způsobem, který oba tyto problémy zhoršuje. Důvodem je především to, že nová výstavba často vzniká v nevhodných lokalitách, kdy rezidenční budovy vyrůstají příliš daleko od stávajících komunit a služeb, a současně nejsou dostatečně zahuštěné na to, aby zde mohly být zajištěny nové základní služby nebo linky veřejné dopravy. V důsledku těchto chybných rozhodnutí pak lidé při svých každodenních cestách musí spoléhat na auto.
Lidé by měli mít možnost se k běžným službám či obchodům dopravit pěšky nebo na kole.
Výsledky výzkumu:
Obrátili jsme se na 100 orgánů odpovědných za územní plánování (na území Anglie, ale mimo Londýn), abychom zjistili, jakým způsobem přidělují pozemky pro novou rezidenční výstavbu. Zjistili jsme následující:
Doporučení pro vládu Spojeného království
Doporučení pro místní orgány odpovědné za územní plánování v Anglii