06. 01. 2023
Výzkumníci z německého Mnichova přispěli k diskuzi o dostupnosti a inkluzi v městské mobilitě. Jako výchozí bod vzali koncept 15minutového města Carlose Morena, podpořili ho nejnovějšími poznatky z nedávných experimentů a vytvořili plán, který odborníkům v praxi nabízí konkrétní kroky pro plánování, přípravu a implementaci ±15minutového města nejen v několika vybraných městských čtvrtích, ale pro všechny obyvatele v kterémkoliv městě.
Primárním cílem konceptu 15minutového města je zajistit, aby se lidé k základním zařízením občanské vybavenosti (školy, obchody, sportoviště atd.) dostali během 15 minut jen s využitím chůze nebo jízdy na kole. Koncept se týká především následujících čtyř rozměrů: blízkost, tedy snížení celkové vzdálenosti k cílům; diverzita v užívání půdy, aby všechny důležité cíle byly snadněji dosažitelné; hustota, která zajistí minimální počty zákazníků pro místní podniky; a všudypřítomnost, aby 15minutové město bylo dostupné pro všechny obyvatele.
Principy plánování, které za prioritu považují dostupnost, nejsou ničím novým - již během posledních desetiletí se objevilo několik koncepcí. Patnáctiminutové město lze ve skutečnosti považovat za součást širšího hnutí, jehož začátky se pojí s konceptem Zahradního města a zahrnuje i další, např. "chronourbanismus" nebo "Sousedskou jednotku". Všechny tyto modely nabízejí alternativu k takovým postupům plánování rozvoje měst a mobility, jež jsou zaměřeny na osobní automobilovou dopravu.
Stojí za zmínku, že ambice vybudovat deseti, patnácti či dvacetiminutové město nebo čtvrti vyjádřila již celá řada měst, ať už formálně, či neformálně. Tato diverzita byla autory studie TUM zohledněna v nově vytvořeném termínu „±15minutové město“. V důsledku pandemie nemoci COVID-19, kdy Paříž fungovala jako hlavní příklad, se Evropa stala živnou půdou pro nová patnáctiminutová města, vznikající např. v Římě, Dublinu a Utrechtu. Celkem 16 měst v různých koutech světa již oficiálně přijalo nebo je v procesu přijetí strategie pro ±15minutové město.
S cílem usnadnit implementaci konceptu ±15minutového města předkládá tato studie pro odborníky v praxi praktický plán s konkrétními opatřeními pro plánování, rozvoj a realizaci konceptu v konkrétních městech a čtvrtích. Plán tvoří pět hlavních kroků:
Transformace ulic v souladu s koncepcí ±15minutového města přináší městu a jeho obyvatelům řadu benefitů. Zaprvé, lepší dostupnost pro chodce a cyklisty zvyšuje sociální soudržnost; mix různých funkcí a aktivit ve městě zvyšuje bezpečnost jednotlivých oblastí; prostředí, které je vstřícné k chodcům, zvyšuje hodnotu místních služeb, pomáhá vytvářet nová pracovní místa, podporuje místní firmy a pouliční trh; a v neposlední řadě, aktivní způsoby dopravy posilují fyzické i psychické zdraví a mají pozitivní dopad na snižování hluku a nečistot v ovzduší, a tedy přímo ovlivňují zdraví obyvatel.
Důležitá poznámka – aby ±15minutové město mohlo být považováno za model zaměřený na člověka, musí být jeho součástí politiky a opatření, které řeší problematiku zranitelných sociálních skupin, tedy např. dětí, osob s postižením, nízkopříjmových osob atd.
S ohledem na tuto skutečnost je ústředním aspektem plánu ±15minutového města fakt, že z transformace ulic a veřejných prostranství ve čtvrtích by měli mít prospěch lidé s jakýmkoliv zázemím, jakéhokoliv věku a schopností. Jen tak může být město ±15 minut skutečně přístupné pro VŠECHNY.