17. 12. 2021
Současný model veřejné hromadné dopravy nabízí, mimo snižujícího se počtu spojů, i nízkou míru flexibility, a to zejména z hlediska prostorové dopravní obslužnosti (doprava od dveří ke dveřím proti dopravě od zastávky k zastávce) a z časového hlediska (doprava na vyžádání proti dopravě dle pevného jízdního řádu). Dopravní služba reaguje právě na tuto omezenou míru flexibility, čímž může přilákat uživatele, kteří by za normálních okolností o cestování hromadnou dopravou neuvažovali.
Příklad projektu/aktivity
Minibusová doprava na vyžádání, která odveze více cestujících stejným směrem. Sdílená služba funguje prostřednictvím aplikace, kde si uživatelé vybírají nástupní a výstupní místa a mají zaručené místo k sezení. Používaná vozidla mají maximální kapacitu pro 12 cestujících, vč. invalidního vozíku. Residenti získají uživatelský účet pro danou webovou stránku nebo mobilní aplikaci, v rámci které si mohou rezervovat místo v již naplánované cestě nebo vytvořit novou trasu.
Specifikace služeb je učiněna na základě kritérií definujících model provozu a kapacitu dopravního prostředku. Model provozu představuje míru flexibility, kterou služba poskytuje vzhledem k typu dopravní obslužnosti z prostorového a časového hlediska.
Minibus může provozovat soukromý nebo veřejný dopravce. Jedním z předpokladů pro fungování služby je konektivita uživatelů a dostupnost webové či mobilní aplikace, skrze které lze rezervovat si místo v již naplánované trase nebo si vytvořit trasu novou. Uživatel definuje počáteční a koncový bod, přičemž využívaný software definuje nejefektivnější trasu pro všechny cestující. Cílem je vyzvednout a vysadit všechny cestující co nejblíže od jejich výchozího a cílového bodu.
Zdroj: ALL ABOARD, https://www.kaikkikyytiin.fi/en/
Veřejná nebo soukromá přepravní služba doplňující stávající nedostatečnou dopravní obslužnost poskytováním přepravy „od dveřím ke dveřím“, a to na základě jízdního řádu vytvořeného uživateli pro konkrétní jízdu, tj. na vyžádání.
Prostorová diferenciace problému dle typologie venkovských oblastí
Tento typ služby je vhodný pro oblasti s nižší mírou flexibility veřejné hromadné dopravy. Model je přenositelný do jakéhokoliv typu území, zároveň však realizace není možná v oblastech bez pokrytí telefonním signálem a bez internetu.
Institucionální podpora a role dalších aktérů
Služba může být provozována soukromým dopravcem. Zapojení veřejné sféry, formou vlastní přepravní služby, případně finanční podporou, lze očekávat z obecní úrovně v návaznosti na specifické potřeby cílové skupiny z řad obyvatel konkrétní obce. Jedná se zejména o skupinu seniorů, případně osob s omezenou pohyblivostí z důvodu zdravotního postižení.
Další informační zdroje
(webovky vhodných institucí, příkladů atd.)
https://ruralsharedmobility.eu/wp-content/uploads/2019/08/SMARTA-GP-ArrivaClick.pdf - příklad realizované služby
https://www.euromontana.org/wp-content/uploads/2014/07/2.4-village-bus-in-kolsillre.pdf - příklad realizované služby
Zdroj: příklad z Metodiky Chytrého venkova