20. 12. 2021
Evropská komise dnes udělila každoroční výroční ceny Excellence in Road Safety Awards v oblasti bezpečnosti silniční dopravy, a ocenila tak přínos členů komunity Evropské charty pro bezpečnost silniční dopravy pro společný cíl, kterým je vyšší bezpečnost na evropských silnicích. Komise rovněž zveřejnila statistiky o bezpečnosti silniční dopravy v roce 2020. Statistika byla zveřejněna před letošním Světovým dnem památky obětí dopravních nehod.
Pět vítězných iniciativ je o příkladem organizací, jež v rámci své působnosti realizovaly konkrétní a měřitelná opatření pro posílení bezpečnosti silniční dopravy. Zde jsou vítězové každé ze čtyř kategorií, tedy sdružení, firmy, místní samospráva / veřejná správa, školy:
Na ceny bylo nominováno téměř sto iniciativ. V souvislosti s nadcházejícím Evropským rokem mládeže 2022 je pozoruhodný fakt, že řada nominovaných projektů řeší otázky bezpečnosti dopravy, které se nějak dotýkají právě mladých lidí. Patří mezi ně například holandský hit, v němž se zpívá o riziku používání mobilního telefonu během jízdy na kole, irský výukový program, který pomocí virtuální reality varuje před nejčastějšími faktory, jež rozptylují pozornost člověka a ohrožují jeho bezpečnost v dopravě, rumunská iniciativa, která učí rodiče, jak správně upevnit autosedačku, španělská osvětová kampaň, která varuje mladé lidi před rizikem jízdy autem s intoxikovaným řidičem, nebo polská kampaň, zdůrazňující význam bezpečného přejezdu přes železniční tratě. Zde naleznete podrobné informace o projektech, které se dostaly do užšího výběru.
Konečná statistika smrtelných dopravních nehod v roce 2020
Po předběžných údajích o smrtelných dopravních nehodách za rok 2020, které komise zveřejnila v dubnu letošního roku, přicházejí v prosinci na řadu údaje konečné. Podle nich v loňském roce zemřelo při dopravních nehodách přibližně 18 800 lidí, což představuje bezprecedentní meziroční pokles o 17 % oproti roku 2019. To znamená, že na silnicích v roce 2020 zemřelo o 4 tisíce méně lidí než v roce 2019. Z velké části se na tom však podílela pandemie covidu, přičemž pokles v počtu usmrcených osob na silnicích byl úměrně menší než celkově prudký pokles intenzity dopravy v zemích EU.
Jak naznačují předběžné údaje za prvních šest měsíců roku 2021, počet úmrtí na silnicích v tomto období mírně vzrostl (o 2 %), pokud jde o srovnání se stejným obdobím v roce 2020, ale oproti rokům 2017-2019 výrazně poklesl.
Dnes byla také zveřejněna statistika rozdělení smrtelných dopravních nehod v zemích EU podle účastníka dopravy a (dalšího) „hlavního vozidla“, které bylo součástí nehody (data z roku 2019, na údaje z roku 2020 se zatím čeká). Statistika jasně ukazuje, že úmrtí v důsledku dopravní nehody v drtivé většině nastává při srážce s osobních nebo nákladním autem, a tedy nutnost zvýšit ochranu zranitelných účastníků silničního provozu (chodci, cyklisté atd.). Politiky a strategie EU se již vyvíjejí tímto směrem. Příkladem jsou nová povinná opatření v oblasti bezpečnosti dopravy, která zavádí Obecné směrnice o bezpečnosti s důrazem na zranitelné účastníky dopravy. Tuto skupinu musí státy systematicky zohledňovat i při uplatňování Směrnice o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury.
Komise zveřejnila mimo jiné i zprávy o jednotlivých zemích, které nabízejí podrobnou statistickou analýzu situace v oblasti bezpečnosti silničního provozu v jednotlivých státech EU.
Základní informace
Největší občanskou platformou pro otázky bezpečnosti silniční dopravy je Evropská charta pro bezpečnost silničního provozu, jejíž vznik iniciovala Evropská komise v roce 2004. Chartu svým závazkem potvrdilo více než 3000 soukromých a veřejných subjektů (firmy všech typů a velikostí, automobilové kluby, sdružení, školy, místní samosprávné orgány a další). Charta vyzývá své členy, aby se zavázali, že v rámci své působnosti přijmou konkrétní, měřitelné opatření. Od roku 2006 je každoročně udělena Cena charty těm organizacím, které v daném roce realizovaly nějakou zvlášť zajímavou a účinnou iniciativu v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Evropská komise usiluje o naplnění svého rámce s cílem snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění při dopravních nehodách na evropských silnicích na polovinu. Tento rámec je milníkem na cestě k Vizi Nula – dosáhnout do roku 2050 toho, aby na silnicích nebyla ani jedna oběť nehody, ani jeden vážně zraněný člověk.
Další informace naleznete na:
Commission's road safety work and EU road safety statistics and analysis
Oběti dopravních nehod
tabulka
Zdroj: CARE (Community Road Accident) database. Figures are generally those as reported by police. Population data are from Eurostat. The percentage changes in the table are based on the absolute number of fatalities, not the rate per million inhabitants. Provisional figures EL 2020, IE 2018-2020, FI 2020. In the NL, the number of deaths registered by the police is under-reported and equates to around 85-90% of the total number published nationally (610 in 2020) In PT from 2018 onwards, data includes the NUTS I regions Açores and Madeira although the figure for the trend 2010-2020 excludes these two regions.