Inovativní přístup k regionálnímu financování dopravních opatření ve prospěch ochrany klimatu v Bádensku-Württembersku (Německo)
15. 09. 2021
Simone Fedderkeová, vedoucí Odboru pro ochranu klimatu na Ministerstvu dopravy
Federální stát Bádensko-Württembersko
Počet obyvatel: 11 100 394
Rozloha: 35 752 km2
Počet obcí: 1 101
Scénář ochrany klimatu pro budoucí dopravní infrastrukturu v BW
- Federální plán pro dopravní infrastrukturu do roku 2030 nezaručuje naplnění stanovených cílů
- Scénář ochrany klimatu 2030 ukazuje způsob, jakým je možné naplnit ambiciózní cíle v oblasti ochrany klimatu v Bádensku-Württembersku, a současně plně uspokojit naše potřeby v oblasti mobility
- Jaký význam budou mít jednotlivé způsoby dopravy v budoucích letech a co to znamená pro infrastrukturu?
Transformace mobility s cílem snížit do roku 2030 množství emisí skleníkových plynů o 40 %! Jasná a jednoduchá komunikace cílů
Revoluce v dopravě 2030: - 40 % CO2
- Dvojnásobný podíl hromadné dopravy
- Jedno ze tří osobních aut je klimaticky neutrální
- Každá třetí tuna zboží je přepravena klimaticky neutrálním způsobem
- Polovina cest je vykonána pěšky nebo na kole
- O třetinu méně aut ve městech
Nová tvář mobility v roce 2030: 10 ambiciózních měřitelných cílů pro Bádensko-Württembersko
- Plány pro klimatickou mobilitu ve městech a krajích
- 500 kilometrů expresních autobusových linek bez emisí, 1000 stanic mobility
- Modernizace železniční infrastruktury, její rozšíření a transformace na klimaticky neutrální
- 500 živých, aktivních a dopravně zklidněných městských center
- Data z oblasti mobility: v reálném čase a elektronické jízdenky pro všechny a pro každý způsob dopravy
- 20 nových rychlých cyklostezek, zdvojnásobení počtu míst pro Bike&Ride
- Kampaně zaměřené přímo na cílovou skupinu
- 2 000 000 klimaticky neutrálních osobních aut, 1 000 000 nabíjecích stanic
- 50 000 klimaticky neutrálních nákladních aut, 90 % klimaticky neutrálních autobusů
- 50 000 sdílených vozidel
Plány pro klima a mobilitu (orientované na PUMM): nový nástroj pro klimaticky vstřícné plánování mobility
- Cíl: na místní úrovni zavést holistický, strategický přístup se zaměřením na rozvoj klimaticky vstřícné mobility
- Orientace na evropské instrukce „Příprava a implementace plánu udržitelné městské mobility“ se zaměřením na snížení množství emisí CO2 o 40 %
- Zahájení v pilotních oblastech regionu
Metody, jak vytvořit a rozšířit Plány pro klimatickou mobilitu v Bádensku-Württembersku prostřednictvím finančních pobídek a institucionálního ukotvení
Pilotní fáze
- Inovativní proces
- Testování procesů a požadavků pro praktické využití
- Společný vývoj a porovnání předpokladů pro modelování účinných opatření na ochranu klimatu
- Další vývoj nástroje a pomocných nástrojů pro zavádění (kontrolní seznamy, pokyny atd.)
Důležité rámcové podmínky na národní a evropské úrovni
- Ambiciózní emisní limity pro vozidla
- Mechanismy zpoplatnění (CO2, parkovací poplatky atd.)
- Granty a fiskální pobídky
- Legislativní aspekty
Financování udržitelné mobility: Nový zákon o financování dopravy na státní/regionální/místní úrovni
- Financování dopravních projektů s cílem zlepšit podmínky v obcích
- 320 milionů euro ročně
- Nová fakta a podmínky financování v souvislosti s rozvojem udržitelné mobility:
- Rekonstrukce vozovek
- Omezení motorové dopravy v městských centrech
- Vyšší podíl financí (75 % místo 50 %) pro výjimečně klimaticky vstřícné projekty
Metody, jak vytvořit a rozšířit Plány pro klima a mobilitu v Bádensku-Württembersku prostřednictvím finančních pobídek a institucionálního ukotvení
Právní základ
- Zákon o ochraně klimatu v Bádensku-Württembersku
Finanční pobídky
- Možnost financování plánů pro klima a mobilitu a další rozvoj dopravních modelů (50 % externích nákladů)
- Dostupná vyšší míra financování pro infrastrukturní projekty (klimatický bonus: 75 % místo 50 % financí)
Transformace potřebuje kapacity a dovednosti na místní úrovni
Financování lidských zdrojů a vytváření struktur pro:
- Plánování udržitelné mobility
- Koordinování cyklistické dopravy
- Počáteční konzultace pro elektromobilitu a management pro implementaci nabíjecí infrastruktury
- Koordinování stanic mobility
- Management dat o motorové dopravě
Financování koncepcí pro:
- Klimatickou mobilitu (PUMM)
- Cyklistickou a pěší dopravu
- Multimodální uzly
- Nabíjecí infrastrukturu
- Klidná a bezpečná centra měst
- Audity politiky cyklistické dopravy (BYPAD)
- Průzkumy týkající se dělby přepravní práce
- Plány tras do škol (pokud možno na regionální úrovni)
- Přechody pro chodce
- Systémy Bike&Ride
- Management parkování
- Intermodální dopravní modely pro plány klimatické mobility
http://www.jaspersnetwork.org/download/attachments/27492433/15.%20Innovative%20regional%20funding%20Baden-W%C3%BCrttemberg%20-%20S.Fedderke.pdf?version=1&modificationDate=1632169992000&api=v2
Štítky:
Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9),
Infrastruktura a vozový park (Fakta a čísla, tag11),
Finance (Mezioborového plánování, tag20)