04. 10. 2021
Andy Cope (Sustrans Head of Impact and Insight) vysvětluje, jak probíhá naše spolupráce s Centrem pro kvalitní stárnutí. Společně chceme zjistit, jak pomoci lidem ve středním věku (od 50 do 70 let) k využití aktivních způsobů dopravy, a jak si tato věková skupina může udržet, nebo dokonce zvýšit podíl aktivní dopravy ve svém životě.
Aktivní doprava, především jízda na kole a chůze například do práce nebo do obchodu je jedním z nejjednodušších způsobů, jak začlenit fyzickou aktivitu do každodenní rutiny.
Nový výzkum společností Sustrans a CFE Research poskytuje bohatý a rozmanitý vhled do názorů obyvatel Spojeného království ve věku od 50 do 70 let na aktivní dopravu.
Jde o první výzkum tohoto druhu a zatím nejrozsáhlejší zkoumání postojů k aktivní dopravě mezi lidmi ve středním věku.
Dotazováno bylo 50 osob ve věku 50-70 let.
Vybrali jsme širokou škálu lidí, pokud jde o pohlaví, věk, místo bydliště (venkov/město), socioekonomickou situaci a pracovní pozici (včetně seniorů v důchodu).
Aktivní doprava – každodenní cesty na kole nebo pěšky – je efektivním způsobem, jak do našich životů dostat víc pohybu. Vyšší míra fyzické aktivity nám pomůže zůstat zdravější a vést delší a nezávislejší životy.
Převzato ze zprávy The Best Foot Forward:
Klíčové poznatky výzkumu:
1. Lidé ve věku 50 až 70 let nemají všichni stejné schopnosti, možnosti a motivaci
Intervence pro tuto věkovou skupinu, zaměřené na změnu návyků, proto musí být cílené a musí jít do detailů.
Přestože se tato věková skupina potýká s řadou zdravotních problémů, které přinášejí omezení v oblasti mobility, ne všechny znamenají vyloučení aktivní dopravy z života
Poselství o aktivní dopravě, zaměřené na lidi mezi 50 a 70 lety, by proto neměla vylučovat osoby jen proto, že jejich mobilita je omezená.
2. Hlavní charakteristika, která odlišuje osoby ve věku 50 až 70 let, je to, zda pracují, nebo jsou v důchodu
Strategie zaměřené na posílení aktivní dopravy v této věkové skupině by proto měly připravit osoby stále pracující na změny v dopravních návycích, na kterých by možná chtěly ještě zapracovat.
3. Rasa, věk, pohlaví, socioekonomická situace, to vše se protíná a ovlivňuje, jak lidé v této věkové skupině vnímají aktivní dopravu
To jen zdůrazňuje důležitost cílených a detailně propracovaných kampaní.
4. Politici musí využít toho, že se tato věková skupina zajímá o chůzi jako volnočasovou aktivitu, a rozšířit její zájem i na chůzi jako způsob dopravy
Což může vyžadovat lepší pochopení dynamiky mezi chůzí jako volnočasovou aktivitou a způsobem dopravy.
Nikdy není pozdě začít být fyzicky aktivní. Fyzická aktivita, se kterou začnete v 50 či 60 letech, přináší řadu výhod dokonce i lidem, kteří po většinu života byli spíš pasivní.
5. Změny životního stylu a návyky v oblasti aktivní dopravy, které přinesl lockdown, znamenají pro politiky možnost nastoupit do rozjetého vlaku a pokračovat v jízdě
To by se mělo odrazit i v politice a strategiích, jež by měly řešit „změny vynucené pandemií“.
6. Dopravní návyky orientované na automobilovou dopravu se obvykle formují mnohem dřív než ve středním věku
Proto potřebujeme strategie a politiky, které osloví lidi v mladším věku, jen tak lze vytvořit dlouhodobé a celoživotní návyky, zaměřené na aktivní dopravu.
7. I méně intenzivní chůze či jízda na kole jsou přínosné pro lidské zdraví
I když jsou jízda na kole nebo chůze méně intenzivním pohybem, než na jaký byli v mladším věku zvyklí někteří z těch, kdo jsou nyní ve skupině 50-70 let, pořád jsou velmi přínosné pro naše zdraví. Proto by možná stálo za zvážení, zda není vhodné upravit poselství kampaní a apelovat na skupiny, které se musí postupně vzdávat intenzivních pohybových aktivit.
8. Zatím ještě moc nechápeme, jakým přínosem jsou elektrokola a upravená jízdní kola pro zdravý životní styl
Indikátory naznačují, jak obrovský tento potenciál je, a my ho musíme uvést do života.
9. Bezpečná infrastruktura je zcela klíčová k tomu, aby v této věkové skupině jezdilo na kole co nejvíc lidí
Kvalitní, vhodně oddělená a udržovaná cyklistická infrastruktura je tím nejsilnějším aktivátorem cyklistiky u lidí v této věkové skupině (stejně jako ve všech ostatních).
Proto musíme neustále zdokonalovat cyklistickou (a pěší) infrastrukturu.
https://www.sustrans.org.uk/our-blog/opinion/2021/october/ageing-better-through-active-travel/