Webinář JASPERS: Zmírnění klimatické změny prostřednictvím plánů udržitelné městské mobility (PUMM)
15. 09. 2021
Piotr Rapacz, vedoucí Týmu pro městskou mobilitu, MOVE B3 DG Mobilita a doprava
Obsah prezentace
- Vlajková loď strategie pro udržitelnou a chytrou mobilitu
- Mise pro klimaticky neutrální a chytrá města
- Iniciativa pro nový rámec pro městskou mobilitu
- Význam PUMM pro zmírnění klimatické změny
- Spuštění tematického průvodce pro PUMM
- Přehled několika významných projektů
Strategie pro udržitelnou a chytrou mobilitu
Cíl 1 – Udržitelná mobilita
NEVRATNÝ POSUN SMĚREM K MOBILITĚ BEZ EMISÍ
- Snížení emisí z dopravy o 90 %
- Všechny způsoby dopravy budou udržitelnější
- Jsou dostupné zcela udržitelné alternativy
- Pro udržitelné způsoby dopravy fungují vhodné pobídky
Cíl 2 – Chytrá mobilita
DOSAŽENÍ PLYNULÉ, BEZPEČNÉ A FUNKČNÍ KONEKTIVITY
- Bezproblémová multimodální doprava, založená na digitálních technologiích
- Plné využití potenciálu dat
- Vývoj a zavedení propojených, vzájemně kooperativních a automatizovaných služeb v oblasti mobility
- Nákladní doprava, která nevyžaduje papírování, ale je založená na rychlých digitálních postupech.
Cíl 3 – Odolná mobilita
ODOLNĚJŠÍ JEDNOTNÁ EVROPSKÁ DOPRAVNÍ ZÓNA: PRO INKLUZIVNÍ KONEKTIVITU
- Posílený jednotný trh:
- Větší investice do infrastruktury a vozového parku
- Prohloubení a posílení vnitřního trhu
- Vytvoření systému, který bude odolný vůči krizím.
- Férová a spravedlivá mobilita (dostupná cenově i jinak)
- Lepší bezpečnost a zabezpečení
- Městská mobilita a logistika součástí Strategie
VLAJKOVÁ LOĎ 3 – vytvořit udržitelnější a zdravější meziměstskou a městskou mobilitu
VLAJKOVÁ LOĎ 4 – vytvořit nákladní dopravu, která bude vstřícnější k životnímu prostředí
- Transformace sektoru dopravy do skutečně multimodálního systému, který poskytuje služby v oblasti udržitelné a chytré mobility, vyžaduje rozhodnou akci
- Spolupráce s městy s cílem zajistit, aby všechna velká a středně velká města, která fungují jako uzly na síti TEN-T, měla do roku 2030 vypracovaný vlastní Plán udržitelné městské mobility.
- Jak je uvedeno v plánu pro klimatické cíle do roku 2030, vyšší podíl hromadné, cyklistické a pěší dopravy na dělbě přepravní práce, stejně jako vyšší podíl automatizované, propojené a multimodální mobility, výrazně přispívá ke snižování znečištění a dopravní přetíženosti ve městech
- Řízení mobility na místní i regionální úrovni potřebuje přesnější pokyny, především pokud jde o plánování rozvoje měst a propojenost s extravilánem a příměstskými oblastmi tak, aby dojíždějící měli možnost volit udržitelný způsob mobility.
- Součástí této transformace musí být i multimodální logistika. Plány udržitelné městské mobility musí řešit i nákladní dopravu a zajistit plánování městské logistiky udržitelným způsobem, urychlit zavedení již dostupných bezemisních řešení, jako jsou nákladní jízdní kola, automatizované zásobování, drony nebo lepší využití vodních cest.
- Posílení role bezemisních vozidel ve firemním a městském vozovém parku
- EU a členské státy musí naplnit očekávání veřejnosti a zajistit čistší vzduch, méně hluku a dopravních zácp, a také žádné smrtelné dopravní nehody na ulicích měst a obcí.
- Pomoc městům s modernizací politických nástrojů i v oblastech, jako je mikromobilita, podpora při zavádění bezemisních vozidel, a to i autobusů nebo trajektů, a realizaci související infrastruktury. Potřeba kvalitnějších informací o nízkoemisních a bezemisních zónách, potřeba digitálních řešení pro různá vozidla.
- Stanovení cen za uhlík – Komise plánuje vytvořit rámec pro měření emisí skleníkových plynů z dopravy (osobní i nákladní), platný pro evropské státy.
Města jsou a měla by zůstat v čele přechodu k větší udržitelnosti.
Nový rámec pro městskou mobilitu
Proč?
- Potřeba zajistit koordinovanější přístup, především v oblastech, kde iniciativa ze strany EU může být nejvíc přínosná
- Nutnost posílit podporu evropským městům při řešení problémů v oblasti městské mobility
Co?
- Upevnit přístup k plánům udržitelné městské mobility
- Indikátory a data
- Reformovat EGUM (Expertní skupiny pro městskou mobilitu)
- Zaměřit se na veřejnou dopravu, aktivní způsoby dopravy a sdílenou mobilitu, městskou logistiku, regulaci motorových vozidel, bezpečnost, digitalizaci a další
Kdy?
- Plán byl zveřejněn v dubnu
- Přijetí plánováno do konce 2021
Jak?
- Pět konzultačních workshopů pro zainteresované subjekty v červnu 2021
- Dvanáctitýdenní otevřená veřejná konzultace do 23. září 2021
Význam Plánů udržitelné městské mobility pro zmírnění klimatických změn
UMP2013 evaluace: PUMM jsou celkově hodnoceny kladně, mají jasnou přidanou hodnotu.
Mohou posloužit jako efektivní jednotný rámec pro řešení všech běžných problémů v oblasti městské mobility, včetně zmírnění změny klimatu.
Od roku 2019 je poskytováno specializované poradenství, včetně tematické příručky pro PUMM, která pomáhá harmonizovat PUMM s Akčními plány pro udržitelnou energii a klima (SECAP).
PUMM mají potenciál být efektivním přínosem v úsilí o dosažení celé řady společenských cílů, které nějakým způsobem souvisí s dopravou, především pokud jde o snižování množství nečistot a emisí CO2 v ovzduší, snižování dopravní přetíženosti ve městech, počtu úmrtí a vážných zranění při dopravních nehodách atd.:
- snižování množství emisí CO2: např. 12% snížení množství emisí z logistiky v Turínu díky pruhům vyhrazeným i pro nákladní dopravu, které má město díky svému PUMM.
Zveřejnění tematického průvodce pro PUMM
Cíl: informovat osoby a subjekty s rozhodovací pravomocí (především orgány místní samosprávy) a zvyšovat kapacity konzultačních pracovníků, odborníků z praxe i akademiků, nutné pro řešení klimatické změny prostřednictvím PUMM.
Proces:
- mapování a kompilace vhodných výzkumů/prací, provádí EIB, JASPERS, EC, městské uzly TEN-T, výzkumná centra a další odborníci;
- úzká spolupráce s vhodnými projekty, které se týkají PUMM a členy Koordinační skupiny platformy PUMM pod vedením JASPERS; vhodné projekty a partnery musí odsouhlasit DG MOVE
- zohlednění i dalších dokumentů, které obsahují pokyny k PUMM, např. „Harmonizace energie a PUMM“, „Elektrifikace“, „Odolnost a flexibilita“, „Cyklistická doprava“, „Pěší doprava“.
- Časový plán: září 2021 – únor 2022
Hlavní prvky, které musí být zahrnuty do šestiměsíčního projektu:
- Integrovat zmírňování klimatické změny do cílů a procesu realizace PUMM.
- Řešit závazné cíle pro snižování množství emisí CO2 v ovzduší na území členských států EU, jak jsou stanoveny v Národních energetických a klimatických plánech a/nebo na odvětvové úrovni.
- Vypočítat, jaký dopad budou mít PUMM a opatření v oblasti městské mobility na množství emisí skleníkových plynů, při zohlednění plánované sítě TEN-T.
- Případové studie/příklady nejlepší praxe k plnění cílů týkajících se snižování množství skleníkových plynů, ke kterým přispěly PUMM, význam územního plánování, integrace klimatických aspektů do PUMM atd.
- Monitorovací nástroje, které umožní ověřit a kvantifikovat pokrok směrem k požadovanému snížení množství CO2, včetně jednoduchých/solidních metod výpočtu, indikátorů výstupu/dopadu a příkladů nejlepší praxe.
Přehled některých významných projektů:
- Arezzo (IT) – harmonizace PUMM 2015 s Akčním plánem pro udržitelnou energii 2016; multioborový tým, 2 místostarostové.
- Pordenone (IT) – PUMM a Akční plán pro udržitelnou energii byly vytvořeny současně (2014-16); multioborový tým, 3 místostarostové.
- Monzón (ES) vytvořil harmonizační tým, který má na starosti přípravu PUMM i Akčního plánu pro udržitelnou energii a klima (SECAP); oba plány sdílely inventář emisí z dopravy, oba plány měly sladěné monitorovací aktivity; byla provedena studie pro identifikaci opatření, opatření PUMM byla seřazena podle toho, jaký vliv mají na kritéria SECAP, a byly přizváni vhodní partneři.
- Leuven (BE) – v roce 2013 vytvořilo 60 zakládajících členů asociaci Klimaticky neutrální Leuven 2030 s cílem definovat dlouhodobou vizi pro klimaticky neutrální město, snížit do roku 2030 množství emisí skleníkových plynů, zdvojnásobit podíl cyklistické a veřejné dopravy na přepravě a snížit počet automobilů v ulicích města.
http://www.jaspersnetwork.org/download/attachments/27492433/6.%20DG%20MOVE%20Overview%20of%20relevant%20projects%2C%20launch%20of%20SUMP%20topic%20guide%20-%20P.Rapacz.pdf?version=1&modificationDate=1632169998000&api=v2
Štítky:
Vize (Role města, tag1),
Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9),
Infrastruktura a vozový park (Fakta a čísla, tag11)