Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Elektrokola místo emisí z aut: Francie zavádí inovativní program šrotovného

01. 11. 2021

Autor: Holger Haubold

Na základě intenzivního úsilí ze strany FUB, francouzské členské organizace ECF, schválili zákonodárci ve Francii nové opatření, díky kterému mohou majitelé zastaralých typů osobních aut, kteří se rozhodnou svůj vůz dát k likvidaci, získat až 2500 euro na zakoupení elektrokola.

1. dubna hlasovali zákonodárci ve francouzském Národním shromáždění pro začlenění elektrokol a nákladních jízdních kol do národního programu šrotovného. Přijetí pozměňovacího návrhu zákona o klimatu, jehož cílem je do roku 2040 snížit emise skleníkových plynů o 40 % ve srovnání s rokem 1990, bylo do značné míry zásluhou lobby ze strany Francouzské federace uživatelů jízdních kol (FUB) a dalších aktérů. Podrobnosti o fungování programu budou teprve upřesněny, ale s největší pravděpodobností obdrží majitelé zastaralých, a tedy silně znečišťujících vozidel dotaci až do výše 2500 euro na nákup elektrokola či nákladního jízdního kola, pokud své staré auto nechají odborně zlikvidovat.

Francouzská ministryně pro ekologickou transformaci Barbara Pompili ve své první reakci hovořila o přijetí návrhu jako o „kulturním bodu zlomu“ a zdůraznila především význam finanční podpory na zakoupení elektrokol. Prodej elektrokol ve Francii v současnosti stále roste, odhaduje se, že na pět prodaných jízdních kol připadá jedno elektrokolo (jakéhokoliv typu).

 

Předseda FUB Olivier Schneider uvedl: „Vůbec poprvé jsme uznali, že řešením není výroba ekologičtějších aut, ale jednoduše snižování jejich počtu“.

V rozhovoru pro Libération Schneider vyzdvihl i symbolický význam zákona: „Automobilový průmysl má v naší zemi velmi silnou pozici. Cílem finančního bonusu často bývá pomoci lidem zbavit se starého auta a koupit nové.“ A jak dodává, uznáním toho, že řešením situace je mít v našich domácnostech o jedno auto méně, se francouzský sektor dopravy dočkal zlomového okamžiku.

Francie již dříve měla s podobnými opatřeními pozitivní zkušenosti:

  • V roce 2017 byla zavedena všeobecná dotace na nákup elektrokol, která téměř zdvojnásobila počet prodaných kusů a stala se důležitým katalyzátorem pro uvedení elektrokol na francouzský trh. Jak ukázal průzkum mezi příjemci této dotace, 61 % cest, které vykonali na elektrokolech, nahradilo cesty, pro které by dříve použili auto s konvenčním pohonem. Tyto výsledky jasně ilustrují, jaký potenciál mají elektrokola v našich snahách o vytvoření udržitelného systému mobility.
  • V roce 2020 v rámci opatření v oblasti mobility, reagujících na pandemii COVID-19, zavedla francouzská vláda dotaci 50 euro na opravy jízdních kol. Kvůli obrovské poptávce byl tento program po několika měsících prodloužen, což umožnilo více než dvěma milionům Francouzů získat výraznou slevu na služby v cykloservisech.
  • Pozitivní přijetí těchto opatření se odráží ve statistikách trhu s jízdnými koly. Podle Unie sportu a cyklistiky bylo v roce 2020 prodáno více než 510 tisíc elektrokol různého typu, tedy o 29 % víc než v roce 2019. Spolu s růstem prodeje vzrostla i průměrná prodejní cena, a to o 21 % za elektrokolo (průměrná cena se tedy dostala na 2100 euro za kolo). Elektrokola v současnosti představují neuvěřitelných 56 % hodnoty na trhu.
  • Tímto programem Francie následuje státy jako Litva či Finsko, které s podobnými pobídkami přišly v loňském roce, i když s nižší dotační částkou 1000 euro. Začlenění cyklistiky do systému šrotovného a dalších dotačních programů bylo jedním z hlavních požadavků ECF a dalších cyklistických asociací v rámci Zeleného oživení v Evropské unii.

V současné době společně s našimi partnery v cyklistickém průmyslu podporujeme naše členské i nečlenské organizace v jejich úsilí o zavedení těchto i jiných opatření, podporujících rozvoj cyklistiky v rámci Národních plánů pro podporu a oživení, které jsou součástí NextGenerationEU, nástroje EU pro obnovu po pandemii COVID-19 s rozpočtem 750 miliard euro.

https://ecf.com/news-and-events/news/electric-bikes-replace-polluting-cars-france-introduces-innovative-scrappage


Štítky: Zapojování veřejnosti (Role města, tag6), Zahraniční města (Role města, tag8), Emise a imise dopravy (Fakta a čísla, tag9), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)