01. 11. 2021
Autor: Holger Haubold
Na základě intenzivního úsilí ze strany FUB, francouzské členské organizace ECF, schválili zákonodárci ve Francii nové opatření, díky kterému mohou majitelé zastaralých typů osobních aut, kteří se rozhodnou svůj vůz dát k likvidaci, získat až 2500 euro na zakoupení elektrokola.
1. dubna hlasovali zákonodárci ve francouzském Národním shromáždění pro začlenění elektrokol a nákladních jízdních kol do národního programu šrotovného. Přijetí pozměňovacího návrhu zákona o klimatu, jehož cílem je do roku 2040 snížit emise skleníkových plynů o 40 % ve srovnání s rokem 1990, bylo do značné míry zásluhou lobby ze strany Francouzské federace uživatelů jízdních kol (FUB) a dalších aktérů. Podrobnosti o fungování programu budou teprve upřesněny, ale s největší pravděpodobností obdrží majitelé zastaralých, a tedy silně znečišťujících vozidel dotaci až do výše 2500 euro na nákup elektrokola či nákladního jízdního kola, pokud své staré auto nechají odborně zlikvidovat.
Francouzská ministryně pro ekologickou transformaci Barbara Pompili ve své první reakci hovořila o přijetí návrhu jako o „kulturním bodu zlomu“ a zdůraznila především význam finanční podpory na zakoupení elektrokol. Prodej elektrokol ve Francii v současnosti stále roste, odhaduje se, že na pět prodaných jízdních kol připadá jedno elektrokolo (jakéhokoliv typu).
Předseda FUB Olivier Schneider uvedl: „Vůbec poprvé jsme uznali, že řešením není výroba ekologičtějších aut, ale jednoduše snižování jejich počtu“.
V rozhovoru pro Libération Schneider vyzdvihl i symbolický význam zákona: „Automobilový průmysl má v naší zemi velmi silnou pozici. Cílem finančního bonusu často bývá pomoci lidem zbavit se starého auta a koupit nové.“ A jak dodává, uznáním toho, že řešením situace je mít v našich domácnostech o jedno auto méně, se francouzský sektor dopravy dočkal zlomového okamžiku.
Francie již dříve měla s podobnými opatřeními pozitivní zkušenosti:
V současné době společně s našimi partnery v cyklistickém průmyslu podporujeme naše členské i nečlenské organizace v jejich úsilí o zavedení těchto i jiných opatření, podporujících rozvoj cyklistiky v rámci Národních plánů pro podporu a oživení, které jsou součástí NextGenerationEU, nástroje EU pro obnovu po pandemii COVID-19 s rozpočtem 750 miliard euro.