17. 08. 2021
Parkovací politika je úzce spojena s kulturou městské mobility. Jen tak je možné si vysvětlit, jak je možné, že IKEA v centru Vídně buduje novou prodejnu bez parkovacích míst. V České republice by tento experiment nejprve skončil na českých normách a pak na lidech, kteří by se dožadovali svých parkujících míst.
Ve Vídni se ale experiment podařil.
Po dvou letech příprav otevře IKEA svou novou prodejnu v centru Vídně. Ta se svým sortimentem i polohou zaměřuje především na městské zákazníky, které sem dorazí pěšky, na kole či městskou hromadnou dopravou. Vedle tradičního sortimentu švédského prodejce nábytku zde na zákazníky čeká sedmipodlažní budova s terasou, restaurací a jedinečnou zelenou fasádou. Ti se sem zpočátku podívají pouze po předchozí elektronické registraci.
Už 26. srpna otevře IKEA svou novou prodejnu u vídeňského Westbahnhofu. Revoluční prodejna nedaleko věhlasné nákupní ulice Mariahilfer Straße vznikala v srdci Vídně dva roky a podle zástupců švédského řetězce nabídne mnohem více než jen nakupování. Ze sedmipodlažní budovy se má stát totiž místo pro setkávání, čerpání inspirace a objevování.
Své vysněné zboží si zákazníci budou moct vybírat na celkem pěti podlažích. Na horních dvou patrech se bude nacházet hotel JO&JOE řetězce Accor, lékárna, pekárna, kadeřnictví a také terasa s restaurací, která nabídne výhled na celou Vídeň. Ta bude zpřístupněna pro všechny návštěvníky bez nutnosti konzumace. Snackbar, který zde IKEA koncem srpna otevře, má být zároveň prvním svého druhu.
Podle regionální manažerky obchodního domu IKEA Austria, Maimuny Mosserové, klade nová prodejna v centru Vídně důraz na potřeby a očekávání městského zákazníka, který se po městě pohybuje bez auta. „Nový obchod IKEA je zcela bez aut – celý koncept se zaměřuje na pěší, cyklisty a cestující městské hromadné dopravy. Tím ušetří celkem 350 tisíc cest autem a tudíž 1 000 tun CO2, které připadají na obvyklou prodejnu“, říká k novému konceptu ve Vídni Mosserová.
Absence parkovacích míst se ovšem nijak nepodepíše na vystaveném sortimentu. Zákazníci si vše budou moct prohlédnout, vyzkoušet a osahat. Chybět nebudou ani charakteristická plánovací studia. Naopak tradiční sklad chybět bude. Zákazníci si tak budou moct odvézt pouze takový sortiment, který sami unesou nebo jsou schopni přepravit metrem či na kole. Větší zboží bude možné objednat přes službu Click & Collect nebo s dopravou až domů. O bezchybnou logistiku se podle obchodního domu postará plně automatizovaný sklad v nejnižším patře domu. Ten vedle robotů a různých technických vychytávek disponuje i otočnou plošinou pro nákladní vozy, díky které řidiči při zásobování nebudou muset složitě vyjíždět a couvat, ale budou jednoduše otočeni o 180 stupňů.
Vedle moderního designu zaujme nová prodejna hlavně množstvím zeleně. Na celkem čtyřech fasádách se nachází celkem 160 stromů a keřů, které významně přispějí k příjemnému ochlazení mikroklimatu města. V horký den tak díky instalované zeleni bude obchodní dům schopný ochladit okolní čtvrť až o - 1,5 °C. Výsledná podoba zeleně je přitom inspirována švédskými lesy a národními parky. Místa bez zeleně podle Mosserové uvítají především ptáci a včely. O udržitelnost budovy se zaslouží i fotovoltaické panely s výkonem 88 kWp a váhou 13 tun, které zaberou až 800 m2 plochy střechy. Díky použitému skleněnému materiálu navíc zajistí příjemné klima na střeše, kterou ochlazují.
Návštěvu nové prodejny si zákazníci budou muset zatím naplánovat pouze elektronicky. Švédský obchodní dům tím chce zamezit dlouhým frontám a příliš velké koncentraci lidí.
Další informace: Seznam volných termínů pro návštěvu prodejny
Foto: © IKEA
Kontakt
Ing. Markéta Spěváčková
Karmelitská 25, 118 00 Praha 1
+420 776 463 334
www.facebook.com/eurocommprpraha
www.twitter.com/eurocommpr_prg
Zahraniční kancelář města Vídně podporuje výměnu zkušeností a spolupráci mezi Prahou a Vídní a také do Česka přináší novinky z Vídně. Zahraniční kanceláře Eurocomm-PR působí v jedenácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.