16. 08. 2021
Doprava generuje téměř čtvrtinu emisí skleníkových plynů v evropských státech a je hlavním znečišťovatelem ovzduší ve městech. Emise z dopravy neklesají tak rychle jako v jiných odvětvích: jejich pokles začal až v roce 2007 a stále jsou jejich hodnoty vyšší než v roce 1990 (viz graf níže). V rámci dopravy pochází zdaleka nejvíc emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy – v roce 2014 to bylo celých 70 %.
Vzhledem k již probíhajícímu globálnímu přechodu k nízkouhlíkové cirkulární ekonomice se Evropská komise ve své strategii pro nízkouhlíkovou mobilitu zaměřuje na zajištění konkurenceschopnosti Evropy i na možnosti, jak reagovat na rostoucí poptávku po mobilitě osob i zboží.
Poznámka: * Doprava zahrnuje mezinárodní leteckou dopravu, nezahrnuje ale mezinárodní námořní dopravu ** Kategorie Jiné zahrnuje prchavé emise z odpadů, paliv a nepřímé emise CO2
Zdroj: EEA
Emise skleníkových plynů z dopravy podle způsobu dopravy v roce 2014
Podíl poptávky po energii podle způsobu dopravy v roce 2014 (%)
Evropskou odpovědí na výzvu ke snižování emisí z dopravy je nevratný přechod k nízkoemisní mobilitě. Do poloviny tohoto století musí být množství emisí skleníkových plynů z dopravy alespoň o 60 % nižší než v roce 1990 a musí nevyhnutně směřovat k nulovým hodnotám. Emise znečišťujících látek z dopravy, které škodí lidskému zdraví, je třeba výrazně snížit ihned, bez jakýchkoliv odkladů.
Součástí strategie je širší soubor opatření, která podpoří přechod evropských států k nízkouhlíkové ekonomice, a současně rozvoj trhu práce, ekonomický růst, investice a inovace.
Díky strategii získají obyvatelé Evropy určité přínosy v podobě lepší kvality ovzduší, snížení hlučnosti, menších problémů s dopravní přetížeností a vyšší bezpečnosti. Spotřebitelé pak získají výhody jako méně energeticky náročné automobily, lepší infrastruktura pro alternativní paliva, lepší provázanost jednotlivých způsobů dopravy a menší zpoždění díky digitálním technologiím.
Hlavní prvky strategie
Byly určeny tři prioritní akční oblasti:
Pro realizaci této strategie bude zásadní aktivita měst a místních úřadů. Některá města už s cílem snížit dopravní přetížení a znečišťování ovzduší zavádějí pobídky pro nízkoemisní alternativní energie a vozidla a podporují aktivní mobilitu (cyklo a pěší dopravu), veřejnou dopravu a sdílenou mobilitu.
Dostupné finanční zdroje pro podporu opatření
Strategie čerpá ze současných mechanismů a fondů. Investiční plán pro Evropu předsedy Junckera zde hraje velmi významnou roli – došlo k výraznému pokroku v celé řadě projektů, které jsou již připraveny pro financování v rámci Evropského fondu pro strategické investice. Kromě toho je pro odvětví dopravy k dispozici 70 miliard euro z Evropského strukturálního a investičního fondu, včetně 39 miliard pro podporu nízkoemisní mobility, z nichž 12 miliard euro je určeno pouze pro nízkouhlíkovou a udržitelnou městskou mobilitu. V rámci výzkumného programu Horizon 2020 je vyčleněno 6,4 miliard euro na projekty v oblasti nízkouhlíkové mobility.
Evropská unie se zavazuje dosáhnout dohody, která povede k řešení problematiky emisí z mezinárodní letecké a námořní dopravy.