11. 05. 2021
NKÚ prověřil výstavbu a opravy cyklistické infrastruktury, tedy cyklostezek a parkovacích zařízení pro jízdní kola. Na cyklostezky šly v letech 2013 až 2020 z veřejných peněz celkem 3 miliardy korun. Z toho více než 1,8 miliardy korun bylo v letech 2014 až 2020 z fondů EU. Kontrola poukázala mimo jiné na výrazné rozdíly v jednotkových cenách při stavbě cyklostezek.
Politiku státu v oblasti cyklistiky má na starosti především Ministerstvo dopravy (MD). NKÚ zjistil už v předchozích kontrolách z let 2003 a 2011, že MD nemělo v této oblasti jasné cíle ani priority. Aktuální kontrola ukázala, že MD tyto nedostatky nenapravilo. Cyklostrategie z roku 2013 obsahuje jen obecné cíle, nemá jasné priority a neuvádí, kolik bude na rozvoj cyklistické dopravy potřeba peněz.
Peníze státu na výstavbu cyklostezek jdou z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Další peníze, z fondů EU, rozděluje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), často v rámci širších projektů, jako jsou například revitalizace autobusových nádraží. Vybudované cyklostezky jsou pak majetkem obcí a krajů. NKÚ tak nemohl kvůli své zákonné působnosti prověřit údržbu cyklostezek ani jejich přípravu, protože je platí kraje a obce ze svých peněz. Spolupráce mezi jednotlivými institucemi státu a kraji a obcemi však nefunguje, jak by měla. Ve výsledku tak stát nemá přehled o celkové délce, stavu ani o skutečném využití cyklostezek, za které zaplatil.
Další informace: www.nku.cz