Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

V čem jsme nejlepší v Evropě? Železnice a cykloprůmysl vynesly Česko na první příčky žebříčků

11. 03. 2021

Evropský atlas mobility vydaný bruselskou kanceláří nadace Heinrich-Böll-Stiftung ukazuje trendy v dopravě i přehled o situaci v Evropě. Dvakrát přitom zmiňuje i Českou republiku - poprvé v souvislosti s železniční sítí a vysokým standardem služeb ve vlacích, podruhé s cykloprůmyslem. V čem se tedy ostatní státy mohou u nás inspirovat?

  

Víte, že rok 2021 je rokem železnice?

„Dobře propojený železniční systém je páteří evropské nadnárodní mobility,“ píše se v Evropském atlase mobility. Ten byl slavnostně pokřtěný 3. února 2021. U pomyslné kolébky stál vedle autorů z nadace Heinrich-Böll-Stiftung i například výkonný viceprezident Evropské komise Frans Timmermans nebo vedení Evropské cyklistické federace.

Českou republiku uvádí jako příklad země, která má hustou železniční síť, kterou křižují pravidelné linky na základě jednotného jízdního řádu. Pochvalu zasloužíme také širokou sítí služeb, kterou vlaky poskytují, od veřejné Wi-Fi, přes občerstvení až ke klimatizovaným jednotkám u rychlostních vlaků. „Otevřená soutěž přispěla k tomu, že řada dopravců vstoupila na mezinárodní trh a nabízí rychlá a kvalitní přeshraniční spojení,“ uzavírá atlas s pochvalnou zmínkou k České republice. 

 

Cykloprůmysl na vzestupu

COVID-19 měl řadu důsledků. Všechny ale překvapil strmý nástup cykloprůmyslu napříč zeměmi Evropy. Cyklistické firmy jsou aktivní v celkem 23 evropských zemích, celý segment čítá 900 malých a středních firem (SME) a zaměstnává 120 tisíc lidí. V prodeji je každoročně na 20 milionů jízdních kol. Na rozdíl od mírně stagnujícího trhu osobních automobilů trh s jízdními koly (a především elektrokoly) dynamicky roste a spolu s ním i počet lidí zaměstnaných v tomto segmentu. Česká republika přitom patří mezi 10 největších zaměstnavatelů Evropy.

 „Kromě toho náklady na konstrukci a údržbu kvalitních cyklostezek jsou mnohem nižší v porovnání s budováním dálnic nebo rozšířením stávajících silnic,“ konstatují autoři atlasu a naznačují tak, kudy se může ubírat další vývoj dopravy v Evropě.

  

Přečtěte si nový Atlas mobility pro Evropu 2021: Fakta a čísla o dopravě a mobilitě v Evropě, kde se dozvíte více o osvědčených postupech a politických doporučeních k dosažení udržitelné, inkluzivní a spravedlivé mobility v Evropské unii se zaměřením na železnice, cyklistiku, digitalizaci, řešení klimatické krize a dopadů COVID-19.

 

Zdroj: Heinrich-Böll-Stiftung


Štítky: Veřejná doprava (Dobrá praxe, tag26), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)