Atlas mobility pro Evropu 2021 byl oficiálně představený v Bruselu
08. 02. 2021
Bruselská kancelář nadace Heinrich-Böll-Stiftung představila minulý týden zbrusu nový Atlas mobility pro Evropu. Publikace představuje klíčová fakta a čísla o dopravě a mobilitě v Evropě a přispívá k úsilí o udržitelnou a spravedlivou mobilitu v Evropské unii. Hlavní poznatky z Atlasu jsou shrnuty ve 12 krátkých lekcích. Výhledově by měla vyjít také česká verze, zatím je k dispozici alespoň krátký přehled a anglická verze ke stažení zde.
Udržitelná doprava a mobilita jsou klíčem k řešení klimatické krize a k dosažení cílů evropské zelené dohody. Doprava však dnes představuje téměř 30 procent emisí CO₂ v Evropské unii. Jak může EU snížit své emise z dopravy a mobility a zároveň propojit občany, vytvářet zelená pracovní místa a zavádět inovace v tomto odvětví?
12 krátkých lekcí o mobilitě v Evropě
- Svým vývojem mobilita v Evropě znamenala pro mnoho lidí šanci na vlastní sebeurčení a svéprávnost, zároveň ale tyto VYMOŽENOSTI jsou zdrojem sociálních a ekologických TLAKŮ.
- Masová turistika a cestování letadly a výletními loděmi jsou pro naše ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ obzvláště škodlivé. Evropský jednotný trh má v tomto ohledu ROZHODUJÍCÍ ÚLOHU, a proto mají Evropané svůj podíl ODPOVĚDNOSTI.
- Motorová MASOVÁ DOPRAVA dosáhla svých limitů. Evropský sektor dopravy, kterému dominují FOSILNÍ PALIVA, přispívá ke globálnímu oteplování, znečištění a stresu.
- Auta zabírají příliš mnoho místa. OMEZENÝ DOSTUPNÝ VEŘEJNÝ PROSTOR by měl být EFEKTIVNĚJI využíván pro cyklistiku, chůzi a různé formy veřejné dopravy, zejména ve městech.
- Dopravní prostředky šetrné ke klimatu a fosilní paliva jsou neslučitelné. Přechod na udržitelné zdroje ENERGIE a druhy MOBILITY jdou ruku v ruce.
- ŽELEZNIČNÍ TRATĚ se stanou v zásadě páteří evropského dopravního systému, který bude v souladu s klimatickými požadavky. Dnes jsou však jednotlivé systémy železnic často omezeny na jednotlivé země. Investice do rozšíření a OŽIVENÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY jsou nezbytné, jak v jednotlivých zemích, tak i přeshraničních spojení.
- TRANSEVROPSKÝMI DOPRAVNÍMI SÍTĚMI (TEN-T) vytvořila EU systém pro celoevropskou dopravní infrastrukturu. Je klíčové, aby jednotlivé politiky, které jsou součástí Zelené dohody pro Evropu, respektovaly tento TRANSEVROPSKÝ ROZMĚR.
- DIGITALIZACE evropské dopravy přináší MOŽNOSTI propojení různých forem dopravy do jedné APLIKACE. VÝZVOU DO BUDOUCNA je zajistit dostupnost těchto technologií pro každého.
- Dopravní průmysl má mnoho podob. EVROPSKÝ AUTOMOBILOVÝ SEKTOR prochází zásadními ZMĚNAMI. Výroba jízdních kol podporuje jednotlivé regiony a posiluje malé a střední podniky v Evropě.
- VYHNI SE – ZMĚŇ – INOVUJ je strategie, díky níž bude mobilita v Evropě udržitelnější. Pandemie Covid-19 donutila lidi přizpůsobit své chování v oblasti mobility a vytvořila potřebu PŘEHODNOTIT tradiční postupy.
- Externality automobilové a letecké dopravy, které patří mezi nejvíce znečišťující druhy dopravy, se neodrážejí v tom, co za jejich používání platíme. Provádění zásady ZNEČIŠŤOVATEL PLATÍ je zatím nedostatečné a je třeba jej řešit opatřeními EU, jako jsou daně, stanovení cen uhlíku nebo mýtné.
- BUDOUCNOST MOBILITY V EVROPĚ zahrnuje vzájemně propojené, atraktivní, energeticky účinné a ke klimatu šetrné způsoby dopravy, které přispějí VYSOKÉ KVALITĚ ŽIVOTA ve městech a DOBŘE PROPOJENÝCH venkovských oblasti.
Přečtěte si nový Atlas mobility pro Evropu 2021: Fakta a čísla o dopravě a mobilitě v Evropě, kde se dozvíte více o osvědčených postupech a politických doporučeních k dosažení udržitelné, inkluzivní a spravedlivé mobility v Evropské unii se zaměřením na železnice, cyklistiku, digitalizaci, řešení klimatické krize a dopadů COVID-19.
Zdroj: Heinrich-Böll-Stiftung
Štítky:
Strategie (Role města, tag2),
Zahraniční města (Role města, tag8),
Základní data o mobilitě (Fakta a čísla, tag12),
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)