Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Brusel: Plošné zavedení rychlosti 30 km/h od začátku roku 2021

14. 01. 2021

Po dlouhém plánování se snížení rychlosti na 30 km/hod na prakticky všech silnicích Bruselu stane od 1. ledna 2021 realitou. Ve spojením se zavedením modelu Smart Move od roku 2022 by mělo dojít k radikálnímu snížení  počtu automobilů ve městě ve prospěch ekologičtějších způsobů dopravy.

 

Brusel je již dlouhou dobu známý svými dopravními zácpami, které (mimo dobu COVIDových lock-downu) prakticky znemožňují přiměřenou rychlost cirkulace nejen ve městě ale i celého bruselského regionu. Na popud nejen ekologů se městský region proto snaží reagovat na potřebu snížení počtu automobilů ve městě zejména v dopravní špičce  a zároveň podpořit jiné způsoby dopravy. Dalším cílem je, aby bylo pro chodce, cyklisty, koloběžkáře a další uživatele alternativní dopravy bezpečnější se přesunovat.

 

 

Součástí programu jsou mj. zavedení „neděle bez automobilů“, které se konají pravidelně jednou za rok, dále snaha vylepšit a zrychlit infrastrukturu MHD, postupné snižování povolené rychlosti v obytných čtvrtích a nyní prakticky v celém městě a konečně pak reformu zdanění vozidel zavedením daně z frekvence používání vozidla spíše než z pouhé skutečností, že je vozidlo v majetku někoho (tzv. SmartMove).

 

Co se týká maximální rychlosti 30 km/hod, pak toto opatření bude platné od 1. ledna 2021, kdy prakticky všechny ulice s výjimkou několika dálničních (70km/hod) a spojovacích úseků (50km/hod) budou zónou 30. V rámci zón 30 km/hod pochopitelně budou i nadále platné zóny 20 km/hod, které byly v posledních letech průběžně rozšiřované zejména v oblastech, kde lidé bydlí. Interaktivní mapa omezení je k dispozici zde: www.ville30.brussels  

 

Model SmartMove je plánován od roku 2022, jeho cílem je nejen zavést omezení na 30km/hod, ale i je odradit nákladností této volby. Fakticky dojde k placení vysokého silničního mýtného, které bude přiměřeně vyšší podle času cirkulace v regionu hlavního města, dále podle typu pohonné hmoty motorového vozidla, mezi něž se počítají  i např. motocykly a mopedy. Opatření se budou týkat i motorových vozidel s cizí SPZ  a snížené tarify budou aplikovatelné pouze např. na vozidla elektrická či na motocykly třídy A (max.25km/hod). Cena za denní používání vozidel se bude počítat podle času i počtu najetých kilometrů, přičemž „vstupné“ do města v pracovní den může stát až 12 EURO/den a k tomu bude připočítáno podle typu vozidla od 0,08 EURO/km mimo dopravní špičku po 0,20 EURO/km v nejvytíženější denní doby. Výjimku z plateb budou tvořit víkendy  a přemísťování v pozdních večerních hodinách jako i v noci. Výpočty se budou dělat pomocí aplikací ve smartphonech uživatelů silniční sítě nebo speciálním elektronickým zařízením, které se namontuje do vozidla.  

 


Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8), Smart Cities, Inovativní řešení a mobilita (Mezioborového plánování, tag21), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)