03. 01. 2021
Pandemie a následný nouzový stav nastartovaly řadu společenských, ekonomických i kulturních změn, z nichž mnohé mají výrazný dopad na dosavadní vzorce mobility. Zatímco aktivní mobilita, a především cyklistika, zaznamenala intenzivní oživení, využití služeb veřejné dopravy značně pokleslo. Současně však víc lidí intenzivněji používá osobní auta, která jim zajišťují únik z davu.
Jak také uvádí elektronická aktualita EPOMM Řízení mobility v dobách pandemie COVID-19 (Mobility Management in times of COVID-19), působení a účinky na vzorce a návyky v oblasti mobility jsou rozmanité a často nepředvídatelné. Kromě toho se celá situace i její následky velmi rychle mění. Současná krize nám však také nabízí příležitost znovu promyslet funkčnost a fungování dopravního sektoru.
V reakci na tyto problémy, výzvy a příležitosti spojily členské státy UNECE své síly s cílem založit pracovní skupinu, která vypracuje soubor principů platných pro zelenou, zdravou a udržitelnou mobilitu. Jde o klíčovou součást aktivit UNECE v rámci programu Udržitelná mobilita a chytré technologie Nexus. Pracovní skupina, jejímiž členy budou zástupci členských států, mezinárodních organizací, občanské společnosti, akademické obce a dalších subjektů, bude připravovat soubor principů pro ekologický a zdravý dopravní systém na základě udržitelnosti a odolnosti, a také bude zkoumat dlouhodobé a strategické změny v sektoru dopravy. Podle plánu budou tyto principy schváleny členskými státy v rámci 5. setkání na vysoké úrovni k dopravě, zdraví a životnímu prostředí, které se bude konat ve Vídni někdy během roku 2021.
Zdroj: http://epomm.eu/
Zdroj foto: freepik.com