18. 12. 2020
Evropská komise představila svou Strategii udržitelné a inteligentní mobility spolu s akčním plánem 82 iniciativ, které mají řídit její práci v příštích čtyřech letech (aby se cíle staly skutečností, strategie identifikuje celkem 82 iniciativ v 10 klíčových oblastech činnosti, každá s konkrétními opatřeními).
Tato strategie podporuje transformaci dopravních systémů EU, protože se snaží stát se ekologickými, digitálními a odolnějšími vůči budoucím krizím. Výsledkem uvedeným v Zelené dohodě by mělo být 90% snížení emisí do roku 2050 prostřednictvím inteligentního, konkurenceschopného, bezpečného, dostupného a cenově dostupného dopravního systému.
Zde najdete tzv. Factsheet pro rychlý přehled ve Strategii.
Zde najdete video k tématu včetně odkazu ke stažení.
Všechny druhy dopravy se musí stát udržitelnějšími, se široce dostupnými zelenými alternativami a zavedením správných pobídek, které povedou k přechodu.
Do roku 2030
Do roku 2035
Do roku 2050
Aby se doprava stala udržitelnou, v praxi to znamená:
1) Podpora zavádění vozidel, plavidel a letadel s nulovými emisemi, obnovitelných a nízkouhlíkových paliv a související infrastruktury - například instalace 3 milionů veřejných dobíjecích míst do roku 2030.
2) Vytváření letišť a přístavů s nulovými emisemi - například prostřednictvím nových iniciativ na podporu udržitelného letectví a námořních paliv.
3) Zajištění zdravé a udržitelné meziměstské a městské mobility - například zdvojnásobením vysokorychlostní železniční dopravy a rozvojem další cyklistické infrastruktury v příštích 10 letech.
4) Ekologičtější nákladní doprava - například zdvojnásobením nákladní železniční dopravy do roku 2050.
5) Stanovení cen uhlíku a poskytování lepších pobídek pro uživatele - například prováděním komplexního souboru opatření k zajištění spravedlivých a účinných cen v celé dopravě.
Inovace a digitalizace budou formovat, jak se budou v budoucnu pohybovat cestující a nákladní doprava, pokud budou vytvořeny správné podmínky. Strategie předpokládá:
1) Realizace propojené a automatizované multimodální mobility - například tím, že cestujícím umožníte nákup jízdenek na multimodální cesty a náklad, abyste mohli plynule přepínat mezi různými druhy dopravy.
2) Podpora inovací a využívání dat a umělé inteligence (AI) pro chytřejší mobilitu - například úplnou podporou nasazení dronů a bezpilotních letadel a dalšími akcemi na vybudování společného evropského datového prostoru mobility.
Doprava byla jedním z odvětví nejvíce zasažených pandemií COVID-19 a mnoho podniků v tomto odvětví se potýká s obrovskými provozními a finančními obtížemi. Komise se proto zavazuje:
1) Posílit jednotný trh - například posílením úsilí a investic do dokončení transevropské dopravní sítě (TEN-T) do roku 2030 a podporou tohoto sektoru, aby lépe budoval zpět prostřednictvím větších veřejných i soukromých investic do modernizace loďstev všechny režimy.
2) Učinit mobilitu spravedlivou a pro všechny - například tím, že nová mobilita bude dostupná a přístupná ve všech regionech a pro všechny cestující včetně osob se sníženou pohyblivostí, a zatraktivnění odvětví pro pracovníky.
3) Posílit bezpečnost a zabezpečení dopravy ve všech druzích dopravy - včetně toho, že do roku 2050 se počet obětí přiblíží nule.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR