Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Strategie udržitelné a inteligentní mobility EU

18. 12. 2020

Evropská komise představila svou Strategii udržitelné a inteligentní mobility spolu s akčním plánem 82 iniciativ, které mají řídit její práci v příštích čtyřech letech (aby se cíle staly skutečností, strategie identifikuje celkem 82 iniciativ v 10 klíčových oblastech činnosti, každá s konkrétními opatřeními).

 Tato strategie podporuje transformaci dopravních systémů EU, protože se snaží stát se ekologickými, digitálními a odolnějšími vůči budoucím krizím. Výsledkem uvedeným v Zelené dohodě by mělo být 90% snížení emisí do roku 2050 prostřednictvím inteligentního, konkurenceschopného, bezpečného, dostupného a cenově dostupného dopravního systému.

Zde najdete tzv. Factsheet pro rychlý přehled ve Strategii.

Zde najdete video k tématu včetně odkazu ke stažení.

Všechny druhy dopravy se musí stát udržitelnějšími, se široce dostupnými zelenými alternativami a zavedením správných pobídek, které povedou k přechodu.

Do roku 2030

  •        na evropských silnicích bude v provozu nejméně 30 milionů automobilů s nulovými emisemi
  •        100 evropských měst bude klimaticky neutrálních
  •        vysokorychlostní železniční doprava se v celé Evropě zdvojnásobí
  •        plánované hromadné cestování pro cesty do 500 km by mělo být uhlíkově neutrální
  •        automatizovaná mobilita bude nasazena ve velkém měřítku
  •        námořní plavidla s nulovými emisemi budou připravena na trh

Do roku 2035

  •        velká letadla s nulovými emisemi budou připravena k uvedení na trh

Do roku 2050

  •        téměř všechna auta, dodávky, autobusy i nová těžká vozidla budou mít nulové emise
  •        nákladní železniční doprava se zdvojnásobí
  •        plně funkční multimodální transevropská dopravní síť (TEN-T) pro udržitelnou a inteligentní dopravu s vysokorychlostním připojením

 

Aby se doprava stala udržitelnou, v praxi to znamená:

1)      Podpora zavádění vozidel, plavidel a letadel s nulovými emisemi, obnovitelných a nízkouhlíkových paliv a související infrastruktury - například instalace 3 milionů veřejných dobíjecích míst do roku 2030.

2)      Vytváření letišť a přístavů s nulovými emisemi - například prostřednictvím nových iniciativ na podporu udržitelného letectví a námořních paliv.

3)      Zajištění zdravé a udržitelné meziměstské a městské mobility - například zdvojnásobením vysokorychlostní železniční dopravy a rozvojem další cyklistické infrastruktury v příštích 10 letech.

4)      Ekologičtější nákladní doprava - například zdvojnásobením nákladní železniční dopravy do roku 2050.

5)      Stanovení cen uhlíku a poskytování lepších pobídek pro uživatele - například prováděním komplexního souboru opatření k zajištění spravedlivých a účinných cen v celé dopravě.

 

Inovace a digitalizace budou formovat, jak se budou v budoucnu pohybovat cestující a nákladní doprava, pokud budou vytvořeny správné podmínky. Strategie předpokládá:

1)      Realizace propojené a automatizované multimodální mobility - například tím, že cestujícím umožníte nákup jízdenek na multimodální cesty a náklad, abyste mohli plynule přepínat mezi různými druhy dopravy.

2)      Podpora inovací a využívání dat a umělé inteligence (AI) pro chytřejší mobilitu - například úplnou podporou nasazení dronů a bezpilotních letadel a dalšími akcemi na vybudování společného evropského datového prostoru mobility.

 

Doprava byla jedním z odvětví nejvíce zasažených pandemií COVID-19 a mnoho podniků v tomto odvětví se potýká s obrovskými provozními a finančními obtížemi. Komise se proto zavazuje:

1)      Posílit jednotný trh - například posílením úsilí a investic do dokončení transevropské dopravní sítě (TEN-T) do roku 2030 a podporou tohoto sektoru, aby lépe budoval zpět prostřednictvím větších veřejných i soukromých investic do modernizace loďstev všechny režimy.

2)      Učinit mobilitu spravedlivou a pro všechny - například tím, že nová mobilita bude dostupná a přístupná ve všech regionech a pro všechny cestující včetně osob se sníženou pohyblivostí, a zatraktivnění odvětví pro pracovníky.

3)      Posílit bezpečnost a zabezpečení dopravy ve všech druzích dopravy - včetně toho, že do roku 2050 se počet obětí přiblíží nule.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

 


Štítky: Strategie (Role města, tag2), Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22)