- Městské prostředí Opatření EU na podporu udržitelnosti evropských měst.
- Dohoda o zeleném městě Iniciativa Evropské komise, jejímž cílem je učinit města zelenějšími, čistšími a zdravějšími.
- Evropské zelené městoIniciativa Evropské komise na podporu a odměnu větších měst za jejich environmentální úspěchy.
- Evropský zelený listIniciativa Evropské komise na podporu a odměnu menších měst za jejich environmentální úspěchy.
Příklad: Lublaň – Evropské město zeleně roku 2016
Lublaň, která je politickým, administrativním, kulturním a ekonomickým centrem Slovinska a kde žije více než 280 000 obyvatel, získala v roce 2016 titul Evropské město zeleně.Lublaň ohromila porotu výraznou transformací směrem k udržitelnosti, kterou město prodělalo v uplynulých 10–15 letech. Transformace se týkala mnoha oblastí života ve městě, včetně místní dopravy nebo proměny centra v pěší zónu. V minulosti Lublani dominoval především automobilový provoz, současné město se zaměřuje na veřejnou dopravu a na dopravní sítě pro chodce a cyklisty. Nejdůležitějším krokem v celé transformaci byla změna režimu dopravy na hlavní dopravní tepně města (ulice Slovenska).
Území Lublaně tvoří ze tří čtvrtin zeleň, jejíž součástí jsou souvislé vodní, lesní a zemědělské plochy. V posledním desetiletí město realizovalo celou řadu opatření, která se týkala právě městské zeleně, např. výsadbu více než 2000 stromů, vybudování 5 nových parků a revitalizaci nábřeží podél řeky Sávy. Nejrozsáhlejším městským parkem je Stezka paměti a přátelství – nejdelší třída ve městě lemovaná stromovou alejí se 7000 stromy a několika pomníky, odpočívkami a dalším vybavením. Již v roce 2010 toto slovinské město potvrdilo, že 1400 ha z jeho rozlohy tvoří lesy, jejichž účelem je zachytit škodlivý CO2 z ovzduší. Proto jsme také městu Lublaň přisoudili environmentální rozměr, abychom ukázali, jak doprava a mobilita s tímto tématem souvisí.
Buďme ale spravedlivý. Lublaň není Vídeň a má opravdu problémy s automobilovou dopravou. Pokud se podíváme na modal split města Vídně, tak naše města, včetně Ostravy jsou na tom mnohem lépe. V čem bychom se tedy měli inspirovat?
Umění zapojit veřejnost. Ano, teoreticky víme, co participace znamená. Od samotného začátku navrhování je veřejnost přizvána k aktivní účasti stanovení cílů. Participační strategie musí být založena na snaze otevřít strategické plánování veřejnosti a dalším aktérům ve městě. Problém je v tom, že česká ani moc participovat neumí, nebo nechce, nevyhledává komunikaci o budoucnosti rozvoje města a pokud ano, tak jen chce bojovat za své zájmy. Ale i přesto bychom se měli o to stále pokoušet a nechat se inspirovat městem Lublaň.
Jen tak mezi námi, dokážete si představit, co by se stalo s politiky, kteří by ve městě, kde jezdí 67 % lidí do práce autem, najednou přišli s návrhem výrazného omezení automobilové dopravy? Asi by již nebyli v příštím volebním období zvoleni. Zdá se ale, že lublaňským politikům se to nestalo. Prostě museli najít způsob, jak se přiblížit ke svým obyvatelům a společně nastartovali proces změn.
Lublaň je díky jasně definované vizi udržitelného rozvoje prvním městem jihovýchodní Evropy, které se stalo Evropským zeleným městem roku. Abychom veřejnosti přiblížili jednotlivá opatření, která město dovedla až k tomuto prestižnímu titulu, připravilo město speciální celoroční kampaň. Základem kampaně je originální prezentace Lublaně jako Evropského zeleného města se všemi jeho úspěchy, doplněnými o upřímná slova pyšných spoluobčanů, pro něž je každé tzv. zelené opatření primárně určeno. Takto také vznikl komunikační slogan Lublaň. Pro vás. Pro tebe.