19. 10. 2020
Zatímco evropské země jen od jara investovaly do nových cyklostezek a přerozdělení uličního prostoru jednu miliardu eur (27 miliard korun) a dál do přechodu k chytřejší městské mobilitě mohutně investují, v Česku je v ohrožení i první plánovaná vlaštovka: dvě miliardy korun, které měly v nejbližší době z evropských fondů putovat na výstavbu cyklostezek, podle posledních zpráv nakonec stát hodlá utratit za výstavbu kabin pro sportovce.
Zprávu připravil spolek Kolem na kole v rámci svého pravidelného Newsletteru.
Současný český návrh ostře kontrastuje s vývojem v Evropě - ve stovkách měst vznikly nové bezpečné cyklostezky, pruhy pro auta nebo na parkování se proměňovaly v prostor pro lidi, co jdou po svých nebo jedou na kole. Kdo čte newsletter Kolem na kole dlouhodobě, ty příběhy dobře zná: ať už to byla Paříž, Lisabon, nebo třeba Berlín s Milánem.
Teď, s odstupem pár měsíců, jsou pohromadě první souhrnná čísla a Česko v nich extrémně zaostává: Finsko od jara zvýšilo své výdaje do cyklodopravy o bezmála 8 euro na každého občana, Itálie o pět euro a Francie téměř také. Česko? Nula. Světové ekonomické fórum svůj souhrnný report nazvalo jednoduše: Pandemii vyjezdit: jak covid 19 proměnil Evropu v cyklistickou velmoc.
Britská veřejnoprávní BBC také měla jednoduchou volbu titulku, když ve velké reportáži popisovala rozmach cyklodopravy a změnu myšlení na stovkách radnic i desítkách ministerstev napříč Evropou: Jak pandemie odstartovala cyklistickou revoluci v Evropě
Příklad: Irsko dá miliardy na to, aby ulevila ulicím a více lidí mohlo po městě na kole a po svých
Irsko je další v řadě zemí, které i v reakci na koronavirovou krizi přehodnocují priority, podle kterých investují do dopravních staveb. Pro rok 2021 počítá irský rozpočet s částkou 360 milionů eur (bezmála 10 miliard korun) na výstavbu bezpečných, oddělených cyklostezek v nejnovějším designu z Nizozemska a Kodaně. “Počítáme předběžně s dvěma stovkami projektů,” konstatoval irský minister životního prostředí, klimatu, komunikace a dopravy Eamon Ryan. Investice budou mít jasnou prioritu: umožnit lidem, aby mohli po městech více jezdit na kole a chodit pěšky. Počítá se také s novým plánem Bezpečně do škol, který má v celé zemi výrazně usnadnit dětem i učitelům cestu do škol pěšky, nebo na kole. “Veškeré stezky musejí plnit dopravní funkci, nikoliv jen rekreační a turistickou,” doplnil ministr a zároveň vyzval všechny starostky a primátory, aby se nebáli přicházet s ambiciózními projekty. Irská vláda počítá s tím, že náměty musejí vycházet ze znalosti lokálních podmínek, na státní rozpočet naopak bere povinnost tyto investice hradit. Ve fázi projednávání je potom ještě výraznější proměna irských priorit: 10% každoročního rozpočtu na dopravu fixně do cyklostezek, dalších 10% do lepších podmínek pro chození pěšky. V zemi, kde podobně jako na řadě jiných míst v Evropě dosud dominovaly investice do asfaltu pro auta, to bude znamenat radikální obrátku. Důvod je přitom prozaický: Irsko si uvědomuje, že pokud chce férově dostát svým vlastním závazkům z Pařížské dohody o snižování emisí skleníkových plynů, bez výrazného nárůstu počtu lidí, kteří místo autem vyrazí po městě rádi na kole či pěšky, se nepohne.