06. 08. 2020
Jak jsme vás již informovali, Vláda ČR na svém zasedání dne 27. 7. 2020 schválila rozdělení peněz z prvního balíčku pomoci Evropské unie na zmírnění dopadů koronaviru, kde se počítá i se dvěma miliardami na rozvoj cyklistické dopravy. Je plánováno, že bude využita 100% míra spolufinancování projektů. Financování bude zajištěno prostřednictvím prostředků pro IROP.
I přes tuto velmi pozitivní zprávu jsme si vědomi toho, že je v českém prostředí řada těch, kteří si nechtějí připustit, že cyklistická doprava je rovnocenný druh dopravy v plánu obnovy EU po COVID-19, tak jak zaznělo na tiskové konferenci dne 3. 6. 2020 z úst výkonného viceprezidenta Evropské komise Franse Timmermanse. Videoklip prohlášení Franse Timmermansa najdete zde.
Zpětně pak zveřejňujeme tiskovou zprávu Evropské cyklistické federace Červen 2, 2020 - (Brussels, BEL).
Na tiskové konferenci výkonný viceprezident Evropské komise Frans Timmermans oznámil, že cyklistika může být financována jako součást nových peněz na mobilitu, které uvolní EU, spolu s dalšími opatřeními, jako je nabíjení elektrických vozidel a veřejná doprava. Nizozemský komisař Timmermans je jednou z nejvýznamnějších politických osobností v EU a vedoucím celého procesu Zelené dohody (Green Deal) v rámci Komise, jedná se tedy o velmi důležitý závazek. Očekává se, že balíček městské mobility bude kolem 20 miliard EUR a bude poskytován členským státům prostřednictvím regionálních fondů EU s cílem podpořit výzvy spojené se znečišťováním ovzduší, změnami klimatu a blahobytem občanů.
Toto oznámení navazuje na návrh Evropské komise na cyklistický balíček ve výši 13 miliard EUR pro budování infrastruktury a dostupnosti elektrokol ze strany šesti sdružení (CIE, CONEBI, ECF, ECLF, IMBA EU a EBMA), který byl doplněn intenzivními veřejnými a soukromými lobbistickými aktivitami v Bruselu.
Kevin Mayne, generální ředitel CIE, vysvětlil důležitost tohoto oznámení: „Prvním bodem je úroveň, na které bylo toto oznámení učiněno, bylo to v absolutním jádru tvorby politiky EU, což je pro cyklistiku skutečně zásadní. Zadruhé to bylo jasné uznání, že jízda na kole je vedle ostatních druhů dopravy klíčovou odpovědností EU a neskrývá se v místní dopravní politice. Je to velký průlom pro sektor cyklistiky. “
Manuel Marsilio, generální ředitel CONEBI, souhlasil: „Začali jsme překonávat propast mezi cyklistikou a ostatními druhy dopravy v agendě EU. Tato podpora na vysoké úrovni je nezbytná pro to, aby EU financovala místní orgány a vlády členských států, pokud jde o cyklistickou infrastrukturu, snížení DPH, nákup bonusů za jízdní kola a jízdní kola a jízdu na kole v rámci inteligentního a propojeného rozvoje městské mobility. “
Jill Warren a Morten Kabell, ředitelé ECF, řekli: „To je skutečný důvod k oslavě, když si 3. června zároveň připomínáme Světový den jízdních kol. Nyní využijeme příležitost prosazovat konkrétnější opatření pro cyklistiku v návrzích na obnovu EU a budeme spolupracovat s našimi členskými organizacemi, abychom zajistili, že členské státy jsou připraveny utratit přidělené prostředky na zlepšení podmínek pro cyklistiku a pobídky, které dosahují našich cílů na rozšíření a kvalitnější podmínky pro využití jízdních kol pro všechny v Evropě. “
Pozadí prohlášení Timmermans spočívalo v tom, že Evropská komise představila svůj plán na vytvoření záchranného fondu pro celou EU po vypuknutí epidemie COVID-19 – centrem tohoto plánu potom byla Evropská zelená dohoda. Celkovou myšlenkou je poskytnout likviditu nejvíce postiženým regionům EU, což zahrnuje celou řadu iniciativ, které se budou zabývat především zdravotními a ekonomickými mimořádnými událostmi.
Videoklip prohlášení Franse Timmermansa najdete zde.
Tento proces zdaleka není u konce, protože z tohoto prohlášení se musí stát plány a rozpočty, které lze distribuovat napříč zeměmi EU. Cyklistická sdružení tvrdí, že cyklistika nebyla před několika týdny na programu obnovy Evropské komise, ale nyní by měla být schopna soutěžit o spravedlivý podíl miliard eur v plánu obnovy. To doplňuje širokou škálu prohlášení na úrovni jednotlivých států i měst, které osvětlují, že jízdní kola se začínají rozmáhat a využívat více než jakýkoli jiný druh dopravy.