8 tipů pro novou českou vládní koncepci městské a aktivní mobility
03. 08. 2020
V pondělí 27. 7. 2020 představila britská vláda ukázkovou vizi svých investic do lepší městské mobility za 2 miliardy liber. Detailní plán, chytře rozdělený na investice do tvrdých (rozuměj asfaltových) i měkkých (lidských a strukturálních) opatření. Svět aplaudoval. Na serveru Akademie mobility k tomu byly vydány dvě novinky (30. 7. 2020 a 31. 7. 2020).
V úterý 28. 7. 2020 prosákly díky Deníku N a serveru zdopravy.cz zprávy o podobných záměrech i z českého ministerstva pro místní rozvoj.
Jenže je tu jeden podstatný rozdíl. Britská vláda má kompletní plán, u nás se vládní koncepce městské a aktivní mobility bude teprve připravovat. Na co by měla tato vládní koncepce myslet, míní-li to s plány na lepší městskou mobilitu vážně? Ze zkušenosti nabízíme 8 klíčových bodů:
- soustředit se na města a bezpečný pohyb lidí v nich, tam je největší potenciál snížit hlukové, emisní i prostorové zatížení a zvýšit kvalitu života. Zároveň je to v souladu se strategií Evropské komise na další období a tzv. Green Deal
- dát jasný signál, že se i v Česku začíná doprava točit kolem lidí, nikoliv kolem plechu, a že chytrá země i města umožňují zvolit adekvátní způsob dopravy dle situace
- zaměřit investice na parkování a stezky pro lidi na kolech výhradně v designu moderních trendů z Nizozemska a Kodaně, nikoliv na X let staré projekty vytažené ze šuplíku, které někdo nakreslil podle přežitých pouček z roku 1964
- umožnit postavit multidisciplinární tým, který nebude řešit politiku, nýbrž nejlepší podmínky pro mobilitu lidí všech věkových skupin
- kromě nových cyklostezek ve městech a mezi přilehlými obcemi podpořit investice také do zklidňování dopravy ve městech v duchu Stockholmské dohody (30 km/h) a přerozdělování veřejného prostoru ve prospěch lidí, kteří se pohybují pěšky
- investovat nejen do rychlých stavebních prací, nýbrž minimálně stejnou měrou do vize, strategické koncepce, workshopů, studií a manuálů, podle nichž budou moci ministerstva, regiony i města dál moderně fungovat a posouvat veřejný prostor do 21. století
- nastartovat pilotní program na podporu pořízení elektrokol, a to výhradně elektrokol městských
- propojit investice do infrastruktury s širokou podporou tzv. měkkých programů jako jsou Pomozme dětem na vlastní nohy, filmové festivaly zaměřené na městskou mobilitu, školní ulice, Na kole v každém věku, vzdělávání skrz designové masterclasses v Nizozemsku či Kodani a podobně.
Zdroj: Seznam byl připraven Romanem Meliškou ze sdružení Kolem na kole.
Štítky:
Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22),
Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)