Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Plán britské vlády na podporu cyklodopravy - díl I.

30. 07. 2020

Jeden z podstatných vzkazů, kterým britská vláda uvedla do světa nový program na podporu aktivní městské mobility, kterým mimo jiné reaguje na zkušenosti z koronavirové krize, pokračující epidemii obezity a také prosté poznání z Nizozemska či Kodaně, že města, kde se dá dobře pohybovat pěšky či na kole jsou zkrátka lepším místem pro život pro všechny. V programu se zavázala investovat do lepších podmínek pro lidi, co se po městech pohybují po svých, nebo jezdí na kolech, celkem dvě miliardy liber (cca 58 miliard korun), a to v širokém spektru aktivit. Program nazvala jednoznačně: Měníme rychlost.

A motto? “Investujeme do infrastruktury a podmínek pro lidi, kteří by na kolech rádi jezdili, avšak dnešní ulice je od toho odrazují. Jde nám o to umožnit bezpečné přesuny na kole milionům dalších. Nemá smysl soustředit se na ty, kteří si do ulic na kole věří už dnes, je potřeba jít dál.”

Co ve srovnání s programy jiných zemí, regionů či měst vyniká, je komplexní záběr, jasná vize a také osobní nasazení šéfa britské vlády Borise Johnsona.

Že to nejde?

Že se to nevejde?

Že by na to doplatila auta?

Všechny obvyklé výmluvy, které se - s výjimkou Nizozemska a Kodaně - stále ještě objevují na mnoha místech světa. Britský program je sice vnímá jako současnou realitu, avšak nic, co by ho mělo omezovat, vést k nesmyslným kompromisům nebo snad dokonce k nasazování zastaralých řešení, která v moderních městech nemají co dělat.

Měníme rychlost: co to přesně znamená?

Program Měníme rychlost počítá mimo jiné s:

  • cyklodopravou a pěší chůzí jako preferovaným způsobem přesunu lidí a zboží ve městech
  • investicemi výhradně do bezpečné, oddělené infrastruktury, kde se nemísí auta s lidmi na kolech, ani lidé, co jdou po svých s těmi, kteří jedou na kolech (výjimkou jsou tzv. nizozemské cykloulice)
  • tisíci nových bezpečných cyklostezek podle zkušeností a aktuálních designových trendů z Nizozemska a Kodaně
  • novým týmem zaměřeným na aktivní mobilitu, který bude městům pomáhat a zároveň dohlížet na to, aby vznikaly jen na budoucnost orientované projekty
  • podporou na pořízení elektrokol (detaily se ještě ladí, inspirací jsou aktivity z Itálie, Francie či Nizozemska)
  • napojením na praktické lékaře, kteří budou moci pohyb na kole předepsat v rámci prevence či léčby civilizačních chorob jako je obezita či cukrovka druhého typu (jejichž léčba stojí Velkou Británii ročně desítky miliard liber)
  • kurzy jízdy na kole pro děti i dospělé
  • proměnou prvních kandidátských měst na zóny s nulovými emisemi, kam budou mít povolený vjezd jen elektroauta a lidé na (elektro)kolech či jdoucí pěšky
  • vouchery na opravu staršího kola v hodnotě 50 liber (prvních 50 000 voucherů se už online distribuuje)
  • změnou dopravních předpis tak, aby respektovaly hierarchii ohrožení účastníků silničního provozu a chránily ty, co jsou po svých, nebo na kole
  • změnou norem, podle kterých se dosud stavby cyklostezek a zavádění cykloopatření ve městech řídily, tak, aby zohledňovaly všechny moderní poznatky ze zemí, kde denně kolo používají ke svým cestám do práce, do školy, za přáteli či a nákup miliony lidí všech generací

“Vždycky jsem věděl, že tu žijí miliony dalších lidí, kteří chtějí jezdit na kolech, pokud by k tomu měly vytvořené bezpečné podmínky. Uplynulé čtyři měsíce [krize kolem koronaviru] to jenom potvrdily. Cyklodoprava je skvělá v tom, že když se rozhodnete použít pro svou cestu kolo, je to dobré nejen pro vás. Nedělá to štastně jenom vás. Nedělá to zdravější jenom vás. Pomáhá to také milionům dalších kolem vás, bez ohledu na to, zda rovněž sedli na kolo, nebo ne. Znamená to méně špinavého vzduchu, méně hluku pro všechny. Znamená to lepší prosperitu pro místní obchodníky. V konečném důsledku to znamená, že až budete čekat v autě na semaforech, můžete jich mít před sebou méně než dnes,” prohlásil při představování programu britský premiér Boris Johnson, který se po městě na kole pohybuje už dlouhé roky.

Kde se ve Velké Británii vůbec vzal tým, který během několika málo měsíců - první zmínka, že nastává zlatý věk cyklodopravy, padla začátkem května - dokázal dát dohromady kompletní strategickou strategickou strukturu, vládní program i první verzi designového manuálu? Je to dílo malého týmu kolem Andrewa Gilligana, bývalého novináře zaměřeného na moderní trendy v městské mobilitě, jehož Johnson už loni zapojil do práce svého kabinetu a systematicky jeho poznatků využíval k nastolování agendy.

V době koronavirové krize tak Londýn i další britská města dokázala poměrně flexibilně reagovat, přerozdělovat veřejný prostor od aut k lidem, co jdou pěšky, či jedou na kole a držet se tak v pomyslné první lize měst - inovátorů jako je Berlín, Milán, Tirana či Paříž. Kdo čte náš newsletter dlouhodobě, ví, jak krize ukázala rozdíly v připravenosti měst - a jaké to bude mít důsledky i pro jejich budoucí prosperitu.


Štítky: Politika, Strategie, Regulace (Mezioborového plánování, tag22), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)