Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Budoucnost parkování v Třinci

24. 06. 2020

Víte, že v současné době připadá podle statistik na 1 000 obyvatel 700 aut? Pohledem bydlení to dělá 2 auta na 3 byty. Tak to jsou aktuální čísla z Třince. U ostatních měst budou čísla asi podobná a tak není divu, že vedení měst dlouhodobě věnuje pozornost právě parkování. Vzrůstající potřebu parkovacích ploch řeší města po celé republice, ale jen málo měst si nechalo zpracovat opravdu odvážnou koncepci parkování. Město Třinec mezi ně patří.

V čem je tak odvážná? Stačí si jen přečíst shrnutí a bude jasné.

Střednědobá koncepce parkování

  • Odpovědnost za parkování nese uživatel vozidla, nikoliv město
  • Nechceme ve městě další auta, postaráme se jen o ta stávající.
  • Dokončíme proces kultivace místních komunikací a parkovišť abychom vytvořili maximálně 500 nových parkovacích stání.
  • Raději využijeme stávající asfaltové plochy, než abychom stavěli nové betonové objekty.
  • Budeme maximálně podporovat parkování mimo veřejný prostor.
  • Na ulicích budou auta parkovat výhradně podle městských pravidel.

Toto bude základní sdělení od města k jeho občanům po dobu nejbližších 5 let, kdy by mělo dojít k realizaci nového systému. Už i jen těchto 60 slov, pokud bude transformováno do závazného usnesení samosprávy města Třinec je revolučních. Nedávno prohlásil jeden starosta severomoravského města přibližně toto: Stát se úspěšným starostou je mnohem jednodušší, než jsem si myslel. Bohatě stačí po celém městě ztrojnásobit počet parkovacích míst. Lidé budou šťastní, radnici lze následně zcela rozpustit. Radnice však nebude rozpuštěná, ale přijde nucený správce, protože město zbankrotuje. Míra zadlužení bude natolik vysoká, že město nebude mít finanční prostředky na běžný chod, na činnost úřadu, na údržbu komunikací, zeleně, školek a jiných. A parkovací místa budou prázdná. Proto musí město současně definovat dlouhodobou vizi, která naznačí možnosti ve vzdálenějších horizontech. Ke dlouhodobějším sdělením může patřit:

Výhledová koncepce parkování

  • Odpovědnost za parkování nese uživatel vozidla, nikoliv město
  • Město nebude plýtvat veřejnými prostředky na výstavbu hromadných garáží, ale bude podporovat smysluplné investiční záměry jiných subjektů například i tím, že po zprovoznění nové hromadné garáže fyzicky omezí nabídku parkovacích stání na povrchu.
  • Celkový počet parkovacích stání (pro stávající vybavenost města) nebude růst.
  • Je lépe mít méně parkovacích míst rovnoměrně využitých v průběhu celého dne, než mít mnoho parkovacích míst, z nichž polovina bude využitá ve dne a druhá polovina v noci.
  • Město bude podporovat moderní formy mobility, které jsou prokazatelně šetrnější k veřejnému prostoru a životnímu prostředí.
  • Naopak vše škodlivé a sobecké bude potíráno.
  • Veřejný prostor je příliš cenný na to, aby byl jedním velkým parkovištěm.
  • Třinec je chytré město, nikoliv SMART CITY.

Koncepce parkování je ke stažení na tomto odkaze.

Pointa ale spočívá v tom, že Třinec nemá žádný Plán udržitelné městské mobility (tzv. SUMP) a ani neuvažuje o jeho pořízení. A možná je to dobře. Vždyť to není o názvu, ale o pochopení principu. Mnohá města mají sice svůj SUMP, ale ani zdaleka se nepřiblíží ideálům a vizím města Třince.

Zaujalo vás daná myšlenka? Pojďme o ní diskutovat na 7. ročníku konference České parkovací asociace 2020, která proběhne v novém termínu 22.-24. září 2020 v hotelu Luna v Koutech (u Ledče nad Sázavou).

V případě zájmu o účast na konferenci vyplňte přihlašovací formulář (viz zde).

 


Štítky: Parkovací politika (Dobrá praxe, tag29)