Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Vídeň plánuje výrazně omezit vjezd aut do centra

21. 06. 2020

Centrum Vídně se možná již brzy stane pro motorová vozidla zcela nedostupné. Ačkoli město počítá s řadou výjimek, kdy vjezd vozidlům povolen bude, měla by nová dopravní koncepce omezit hlavně průjezd vozidel městem, a to až o 30 procent. Podle místostarostky Birgit Hebeinové by měl plánovaný zákaz vjezdu vozidel do centra města začít platit ještě do říjnových komunálních voleb.

V centru Vídně žije v současnosti šestnáct tisíc obyvatel. Denně se přitom v centru vyskytuje až padesát tisíc aut. Tomu má být ale podle vídeňské místostarostky konec. Centrum města má podle Hebeinové patřit lidem a ne motorům. „Bereme klimatické změny vážně. To znamená, že musíme i statečně jednat. Doprava ve Vídni vytváří až 40 procent emisí CO2. V centru bez aut se bude lépe dýchat i našim dětem a vnoučatům“, okomentovala novou dopravní koncepci Hebeinová, která dále vysvětlila ambici města Vídně stát se první metropolí v německy hovořícím prostoru se zákazem automobilů v centru města. Zákaz ovšem počítá nejen s automobily, ale se všemi motorovými vozidly včetně mopedů a skútrů. Omezení vjezdu motorových vozidel má nejen pomoci s klimatickými změnami, ale má vrátit veřejný prostor zpět obyvatelům. Podle Hebeinové vznikne více využitelného prostoru a centru se vrátí respekt, který si zaslouží.

Ne všech se ale zákaz vjezdu vozidel do centra města dotkne. Vídeň představila prozatím sedmnáct výjimek, ovšem připustila, že další možná ještě přibydou. Výjimku tak dostanou například rezidenti první městské části, handicapovaní lidé, taxikáři či místní dodavatelé. Omezení se nebude vztahovat ani na městskou hromadnou dopravu či na vozy firem, které mají v centru města své sídlo a vůz pro svůj provoz potřebují. „Nikdo, kdo je odkázaný na automobil, nemusí mít strach“, ujistila Vídeňany Hebeinová.

Podle místostarostky Hebeinové by zákaz měl být platný ještě před říjnovými volbami. Vídeňský starosta Michael Ludwig ovšem vyjádřil své pochyby, že by se nová dopravní koncepce stihla do podzimu zrealizovat. Nutné podle něj budou ještě společné debaty obzvláště ohledně výjimek ze zákazu a jasná definice dopravní koncepce tak, aby zákazem neutrpěly sousedící městské části, do kterých by se motorová vozidla mohla přesunout. Záměr k uklidnění dopravy v centru města ale vítá.

Zákaz vjezdu motorovými vozidly neplatí pro:

  • Rezidenty první městské části s vlastním osobním vozidlem
  • Vlastníky vozidel disponující garáží
  • Osoby s přímým vjezdem do soukromé nebo veřejné garáže
  • Firmy se sídlem v první městské části, pokud je vozidlo pro jejich provoz nezbytné
  • Firmy, které mají sídlo v jiné městské části, ale provozují opakující se služby v první městské části
  • Zaměstnance, které do první městské části jezdí za prací mimo provozní dobu MHD
  • Zaměstnance sociálních a pečovatelských služeb
  • Vozidla s parkovacími průkazy pro ZTP
  • Taxi
  • Automobily hotelových návštěvníků
  • Diplomatická vozidla
  • Dodavatele
  • Speciální vozidla (záchranná vozidla, sanitky, poštu, hasiče, policii, svoz odpadu, odtahové služby a další)
  • Vozidla se speciálním souhlasem dopravní policie
  • Vlastníky motorek s trvalým nebo přechodným bydlištěm v první městské části
  • Linkové autobusové spoje, autobusy s povolením vjezdu

Foto: PID/Christian Fürthner

Zdroj:  Ing. Markéta Spěváčková, Karmelitská 25, 118 00 Praha 1
spevackova@eurocommpr.cz
+420 776 463 334
www.eurocommpr.cz
www.facebook.com/eurocommprpraha
www.twitter.com/eurocommpr_prg


Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8)