14. 05. 2020
Další díl překladu evropské metodiky začíná jazykovou hříčkou. Jak byste přeložili slovo cíl? Zjedodušeně jsou k dispozici tři možnosti překladu - Objective, Aim, Target. Co rozhoduje o tom, které slovo zvolíme? Kontext. Každý překladatel ovšem ví, že někdy je těžké určit kontext. Pokud nežijete v dané kultuře, snadno se můýže stát. že je zvolen chybný překlad. Kam tím míříme? Zdá se, že u první sady SUMP 1.0. došlo k záměně významu slova CÍL.
JE PROSTĚ POČÍTAT S TÍM, ŽE SLOVO CÍL MÁ V EVROPSKÉ METODICE TŘI RŮZNÉ VÝZNAMY.
Tato kapitola se ptá, co je to cíl (objective)?
Obecné vyjádření, popisující, jakých změn chce město dosáhnout. Cíle upřesňují, jakým směrem chce město jít a jaké má priority, neurčují však, jakými prostředky toho dosáhnout. Neboli je to cíl, který detailněji interpretuje vizi, ale nejedná se o strategické a specifické cíle, které jsou podstatou strategického plánování. Touto otázkou se bude zabývat krok 7.
Nyní jsme ale u aktivity 5.2, která konstatuje:
Dohodněte se na "objectives" (cílech, úkolech, smerech) , které budou řešit klíčové problémy u všech způsobů dopravy,
Překlad evropské metodiky SUMP 2.0.
Odůvodnění
Aby vize poskytovala strategické vedení, musí obsahovat konkrétní cíle, určující typ změny, která je ve vašem městě žádoucí. Při definování cílů je třeba konkretizovat, jakých pozitivních změn chcete dosáhnout v sociální, ekonomické a environmentální oblasti, co přesně potřebuje město „snížit“, „zvýšit“, „udržet“. Cíle (objectives) plánu udržitelné městské mobility jsou cíle (aims) vyšší úrovně; jako příklad lze uvést cíl snížit míru dopravního přetížení ve městě. Opatření (measures) jsou prostředky, jak dosáhnout naplnění cílů (například vybudovat tramvajovou trať). Tento přístup, orientovaný na cíl, tvoří kontrast s plánovacím přístupem, zaměřeným na zajištění infrastruktury a systémů, a to bez ohledu na cíle vyšší úrovně. Nutností, která pomůže zajistit podporu pro stanovené priority v oblasti mobility, je pokračující zapojení zainteresovaných subjektů.
Cíle (aims)
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ bylo provedeno přezkoumání vize, která je výchozím bodem pro přípravu cílů.
✔ byly připraveny návrhy cílů.
✔ návrhy cílů byly prodiskutovány se zainteresovanými subjekty.
✔ byla vybrána finální verze souboru cílů.
Tematický průvodce Regulace vjezdu motorových vozidel do měst a plánování udržitelné městské mobility.
Nařízení o regulaci vjezdu motorových vozidel do měst (UVAR/Urban Vehicle Access Regulations) budou mít největší dopad na dopravu ve městě, pokud se stanou nedílnou součástí plánu mobility. Regulace UVAR jsou většinou kombinací více opatření (např. nízkoemisní zóny, poplatky za dopravní přetížení, městské superbloky), která slouží k naplnění několika důležitých cílů. Některé z cílů, k jejichž dosažení mohou pomoci právě regulace UVAR:
Další cíle, jejich dosažení lze pozitivně ovlivnit prostřednictvím regulací UVAR, naleznete v tematickém průvodci Regulace vjezdu motorových vozidel do měst a plánování udržitelné městské mobility.
Příklady dobré praxe: Francie: Povinné cíle pro různě velká města
Ve Francii jsou plány udržitelné městské mobility povinné pro všechna města nad 100 tisíc obyvatel. Součástí těchto PUMM je 11 povinných cílů. Mnoho menších měst se dobrovolně rozhodlo pro realizaci celého PUMM, nebo jeho zjednodušené verze. Proto byly vytvořeny pokyny, které odpovědným osobám pomohou rozlišit hlavní cíle (budou součástí každého PUMM, povinného i dobrovolného) a volitelné cíle (menší města se mohou rozhodnout pro jejich zařazení do zjednodušené verze plánu). Zatím to podle probíhajících diskuzí vypadá, že se ve Francii prosadí zákonná, ale flexibilní definice zjednodušeného plánu mobility pro období od roku 2020.
Autor: Thomas Durlin, Cerema, informace shromáždil Rupprecht Consult, Obrázek: Cerema
Příklady dobré praxe: Londýn, Spojené království: Cíle pro zdravé ulice
Metoda Zdravé ulice klade do centra rozhodovacích procesů člověka a jeho zdraví. Metoda Zdravé ulice používá 10 důkazních indikátorů, které ukazují, co dělá z městské ulice atraktivní prostor. Touto metodou lze vytvořit zdravější město, které je přístupné všem lidem a kde jsou potlačeny sociální i další nerovnosti. Aby byla tato metoda úspěšná, musí být pevně ukotvena v zastřešujících strategiích a založena na důkazech. Je také důležité získat politickou, komunitní a organizační podporu ze strany veřejnosti a zainteresovaných subjektů.
Autor: Chris Billington, Transport for London, informace shromáždil Walk 21 Obrázek: TfL
Příklady dobré praxe: Mnichov, Německo: Rozsáhlé semináře pro zainteresované subjekty
V Mnichově dostaly důležité subjekty možnost se zapojit do diskuze a hodnocení dopravního plánu prostřednictvím několika veřejných akcí. Jednou z nich byl například seminář o mobilitě, který navštívilo asi 100 účastníků, aby sdíleli myšlenky a nápady k budoucnosti mobility. Výstupy ze semináře byly v dopravním plánu města zohledněny a pomohly tak nastavit směr pro dopravní plánování. Mezi účastníky koloval i návrh dokumentu, ke kterému se zástupci zainteresovaných subjektů mohli přímo vyjádřit. Zapojení subjektů do procesu umožnilo nejen najít pro mobilitu v Mnichově ta nejvhodnější řešení pro všechny obyvatele, ale také o nich přemýšlet i během dalších let. Cílem města je zvýšit počet tras pro chodce, cyklisty a veřejnou dopravu a zklidnit dopravu v centrálních rezidenčních částech města.
Autor: Město Mnichov, informace shromáždil ICLEI, Obrázek: Evisco /LHM