30. 04. 2020
Scénáře pomáhají lépe pochopit pravděpodobné dopady externích faktorů, ovlivňujících městskou mobilitu (např. klimatické změny, informační technologie, finance nebo bezpečnost), v kombinaci s alternativními metodami, jak na ně reagovat. Scénáře znázorňují různé možnosti budoucího vývoje, vzájemně odlišné, a tím umožňují nezávisle posoudit možné důsledky současných trendů, společenských a lokálních změn i odlišných politických strategií. Zkoumání dopadů odlišných scénářů budoucího vývoje posiluje faktickou základnu pro strategické rozhodování, poskytuje nutné informace a inspiraci pro přípravu vize a cílů a pomáhá stanovit reálné cíle a úkoly pro strategické indikátory.
Otázkou ale je, zda není pro česká města stanovování scénářů příliš drahé. Zda nejít jednodušší cestou a rovnou by šla cestou Města krátkých vzdáleností (strategie Smart Česko 2030).
A ještě jedna podstatná informace na adresu scénářů: V případě modelování jsou v této fázi doporučeny strategické modely plánování a sketch planning models, protože jsou levné, rychle proveditelné a lze je používat interaktivně. Použití detailních dopravních modelů bývá v této fázi vhodné jen tehdy, pokud jsou k dispozici hned a bez dodatečných vysokých nákladů.
Pro inspiraci a uvažování, zda jít touto cestou, uvádíme příklad z Lipska. Sám vedoucí odboru dopravy scénáře okomentoval jízlivou poznámkou: "Vyhodili jsme za to milióny, i když jsme věděli, jak to dopadne".
Lipsko připravilo v rámci vědeckého a otevřeného procesu hned šest scénářů pro různé vývojové směry:
Scénáře byly posouzeny podle různých kritérií (atraktivita pro uživatele, ekologické výhody, ekonomické výhody, systémové výhody), bylo provedeno kvalitativní hodnocení. Z evaluace vyšel nejlépe cyklistický scénář, na druhém místě scénář udržitelný a na třetím scénář pro veřejnou dopravu.