15. 04. 2020
Už dříve jsme zveřejnili několik zpráv o tom, jak světové metropole reagovaly na epidemii COVID-19 opatřeními v dopravě. Vídeň začala s přeměnou tří desítek ulic na pěší zóny. Město tím chce minimalizovat riziko přenosu nákazy a umožnit dodržování bezpečnostních odstupů i v místech s hustou zástavbou.
V rakouské metropoli se od začátku týdne objevuje dvacet nových pěších zón a navíc i devět tzv. „zón setkávání,“ které fungují na podobném principu jako známá nákupní třída Mariahilferstraße a umožňují chodcům pohyb po celé šíři komunikace. Na ní je částečně povolen vjezd automobilům, MHD i cyklistům, ve skutečnosti ale spíše připomíná pěší zónu než ulici s běžným provozem.
Více prostoru chodci nyní dostávají především v místech s hustou zástavbou, vysokou koncentrací obyvatel, úzkými chodníky a menším počtem parků. Tedy tam, kde lze jen těžko dodržovat doporučovaný bezpečnostní odstup. Více než třetina vídeňských chodníků, takřka 1 500 kilometrů, je totiž užší než dva metry. Dočasnou změnu ulic v pěší zóny umožnila celorakouská novela dopravních předpisů.
Foto: Ulice zpřístupněné chodcům (červeně dočasné „zóny setkávání“) © Stadt Wien/APA
Dlouhodobá podpora pěší a cyklistické dopravy
Na podpoře pěší dopravy si ale Vídeň zakládá dlouhodobě. V předcházejícím roce vykonali Vídeňané 30 procent všech cest pěšky. Na kolo připadalo 7 procent, MHD 38 procent a pouze 25 procent na cesty autem.
Foto: Mariahilfer Strasse, ©MA18/Christian Fürthner